#10 AdWords vs Facebook Ads

Vem kommer stå som segrare av Google och Facebook år 2025, hur står sig AdWords mot Facebook Ads och vad hände med Pingvinen som blev en Panda? Allt detta och mer lyssnar du på i Sökpodden #10

Då var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden! Tre spännande ämnen stod på agendan och avhandlades.

Google vs. Facebook

Ett av ämnena i dagens avsnitt som jag, Maria och Viktor pratar om är vem av internetjättarna Google och Facebook som kommer vara herre på täppan år 2025.

AdWords vs. Facebook Ads

Vi diskuterar även likheter och olikheter mellan de två jättarnas annonsplattformar, AdWords och Facebooks Ads.

Pingvin eller Panda?

Sist, men inte minst, pratar vi om Pingvinen som blev en Panda och spekulerar kring den senaste tidens stora rörelser i det organiska sökresultat på Google.

Som alltid, hör gärna av dig med vad du tycker om dagens avsnitt. Vad tror du? Är det Zuckerberg eller Page & Brin som kommer stå med flaggan i topp när vi firar in år 2025?

Du lyssnar på Sökpodden #10 direkt nedan, via RSS, valfri annan Poddapp eller såklart via Itunes.

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Maria Fernholm lyssnar du på i detta avsnitt.

5 kommentarer på "#10 AdWords vs Facebook Ads"

  1. Intressant podd. Ett dilemma jag stött på är att inte alla har en FB-grupp som går att använda som ”avsändare”. Som jag förstått det är man då helt begränsad till dekstop och högerkolumn. Finns det några vägar runt detta. Finns en risk att inte alla mäktar med att hantera en ev FB-grupp som kan bli följden om det är nödvändigt för att placera annonsen.


  2. Hej på er!
    Kul podd.
    Tänkte bara att man på sätt o vis faktiskt KAN sätta frekvenstak även för sina FB ads. Om du använder Power Editor och istället väljer att optimera kampanjen för ”Daily Unique Reach” så kan du tex välja att varje person bara ser annonsen en gång per dag.
    Eftersom du inte längre optimerar på tex klick till webbplats så kommer FB visa annonsen till alla i målgruppen (men bara en gång per dag) jämfört med för den mindre grupp inom målgruppen som mer sannolikt kommer klicka.

    Så det innebär att man får att bra koll på sin målgrupp så den är relevant. Detta passar bra för mindre målgrupper. Så som retargeting eller för personer som besökt vissa sidor på sajten osv. 🙂


  3. Hej Jonas,
    Tack för din kommentar, kul att du lyssnar! Det är sant, Daily Unique Reach kan absolut passa för vissa typer av kampanjer eller målgrupper. Dock så innebär inställningen som du nämnde att Facebook inte samtidigt kan optimera för en action så som webbplatskonverteringar, klick eller interaktioner. Min upplevelse av kampanjeinställningen är att eftersom Facebook inte längre optimerar för en action så får kampanjerna dyrare klick och konverteringar som resultat. Det är synd att möjligheten att sätta frekvenstak på annonserna utan att behöva ändra optimerings mål i dagsläget inte finns i Facebooks interface.


  4. Hej Andreas, roligt och höra att du gillade förra veckans podd. Ja det stämmer att man måste ha en Facebook-sida som avsändare. Att sätta upp en Facebook-sida tar inte många minuter, men jag har full förståelse för att det tar tid att sköta. Det är en stor fördel att annonserna visas i flödet och på mobilen som oftast står för den största andelen trafik, och man måste helt enkelt göra en avvägning gällande tid och resurser. Om man väljer att annonserna på Facebook så anser jag att det är viktigt att man avsätter tid för att hantera kommentarer på annonserna och sidan för att annonseringen ska blir riktigt lyckad. Däremot så tycker jag inte att det är lika viktigt för alla företag att posta organiskt. Men det är självklart olika beroende på företag och målsättning.


  5. Tack för ännu ett bra avsnitt! Hoppas på att ni får tid att göra fler avsnitt per månad i framtiden.


Kommentarsfältet är stängt.