Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#15 Irritation

Viktor Calmhede, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i Sökpodden 15

Vad innebär det bredare sökresultatet? Hur ska länkar värderas? Vad är optimalt antal gånger en annons visas på Facebook? Detta och mycket mer får du svar på när du lyssnar på Sökpodden #15.

Lyssnarrekord! Med 1832 lyssningar i maj har vi slagit det tidigare rekordet från mars (1550). Att allt fler hittar, lyssnar och gillar Sökpodden tycker vi självklart är otroligt kul, men även motiverande. Till hösten har vi som mål att nå 2000 lyssnare per månad, så fortsätt gärna tipsa kollegor och vänner om podden.

Bredare sökresultat

I detta avsnitt av Sökpodden inleder vi med att prata om det bredare sökresultatet. Vad innebär detta för SEM respektive SEO?

Värdering av länkar

Därefter går vi vidare till det alltid så kära ämnet länkar och mer specifikt hur man värderar en länk.

Annonsfrekvens på Facebook

Sist men inte minst pratar vi om frekvens på Facebook. Ofta upplever konsumenter en viss irritation över att se annonser för ofta. Finns det en optimal formel för hur många gånger du ska visa en annons – innan din annonsering blir olönsam och eventuellt även irriterar dina potentiella kunder?

Jag välkomnar som alltid synpunkter på avsnittet, eller varför inte ge ett förslag på framtida ämnen? Kommentera gärna nedan eller hör av dig till sokpodden@pineberry.com

Nu tar Sökpodden ett välförtjänt sommarlov och vi återkommer med nästa avsnitt i slutet av augusti. Vi önskar alla lyssnare en fantastisk och solig sommar!

Som vanligt lyssnar du på Sökpodden direkt nedan, via RSS, andra Poddappar som Acast eller via Itunes.

Viktor Calmhede, Nicklas Krus och Michael Wahlgren medverkar i detta avsnitt.

2 kommentarer

  1. Tack för et bra avsnitt som vanligt. Kul att ni lyfte upp antal visningar på FB-annonser. En viktig aspekt glömde ni dock från frågan ni fick från föreläsningen om era egna annonser på Lunchseminariet på Summit senast.

    Jag tänkte trycka bort annonsen. Men var rädd för att jag då inte skulle få liknande annonser i mitt flöde. Priset blev därför för högt att tacka nej till er annons. Därav fick den ligga kvar orörd även fast jag blev lite #irriterad!

    PS. Jag kan ha köpt boken på desktop utan att vara inloggad på Facebook. Vilket kan vara den enda rimliga förklaringen till att annonsen visats 40-50 gånger för mig. Det gör jag nu aldrig om;)

    /Killen som såg annonsen, köpte boken och sedan kom på föreläsningen lite #irriterad

    Kommentar av

    Niklas

  2. Niklas,

    Tack för din kommentar, väldigt roligt att du hör av dig!

    Gällande din första fråga så blir där inga konsekvenser av att dölja en annons förrutom att just den annonsen inte visas för dig något mer.

    Jag kan nämna att våra annonser för boken och föreläsningarna i år haft en genomsnittlig frekvens om mellan 1,5 – 2,5 (beroende på målgrupp) per annons och användare.

    Så det vanliga är inte att man ser en viss annons 40-50 gånger utan som i ovan exempel snarare 2 gånger på ett halvår.

    Hälsningar

    /Killen som var på annonsen, skrev boken, höll föreläsningen och är glad för en bra #kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner