Sökmotorkonsult.se

#15 Irritation

Viktor Calmhede, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i Sökpodden 15

Vad innebär det bredare sökresultatet? Hur ska länkar värderas? Vad är optimalt antal gånger en annons visas på Facebook? Detta och mycket mer får du svar på när du lyssnar på Sökpodden #15.

Lyssnarrekord! Med 1832 lyssningar i maj har vi slagit det tidigare rekordet från mars (1550). Att allt fler hittar, lyssnar och gillar Sökpodden tycker vi självklart är otroligt kul, men även motiverande. Till hösten har vi som mål att nå 2000 lyssnare per månad, så fortsätt gärna tipsa kollegor och vänner om podden.

Bredare sökresultat

I detta avsnitt av Sökpodden inleder vi med att prata om det bredare sökresultatet. Vad innebär detta för SEM respektive SEO?

Värdering av länkar

Därefter går vi vidare till det alltid så kära ämnet länkar och mer specifikt hur man värderar en länk.

Annonsfrekvens på Facebook

Sist men inte minst pratar vi om frekvens på Facebook. Ofta upplever konsumenter en viss irritation över att se annonser för ofta. Finns det en optimal formel för hur många gånger du ska visa en annons – innan din annonsering blir olönsam och eventuellt även irriterar dina potentiella kunder?

Jag välkomnar som alltid synpunkter på avsnittet, eller varför inte ge ett förslag på framtida ämnen? Kommentera gärna nedan eller hör av dig till sokpodden@pineberry.com

Nu tar Sökpodden ett välförtjänt sommarlov och vi återkommer med nästa avsnitt i slutet av augusti. Vi önskar alla lyssnare en fantastisk och solig sommar!

Som vanligt lyssnar du på Sökpodden direkt nedan, via RSS, andra Poddappar som Acast eller via Itunes.

Viktor Calmhede, Nicklas Krus och Michael Wahlgren medverkar i detta avsnitt.

Sidan är senast uppdaterad 2017-06-12

Play

2 kommentarer

  1. Tack för et bra avsnitt som vanligt. Kul att ni lyfte upp antal visningar på FB-annonser. En viktig aspekt glömde ni dock från frågan ni fick från föreläsningen om era egna annonser på Lunchseminariet på Summit senast.

    Jag tänkte trycka bort annonsen. Men var rädd för att jag då inte skulle få liknande annonser i mitt flöde. Priset blev därför för högt att tacka nej till er annons. Därav fick den ligga kvar orörd även fast jag blev lite #irriterad!

    PS. Jag kan ha köpt boken på desktop utan att vara inloggad på Facebook. Vilket kan vara den enda rimliga förklaringen till att annonsen visats 40-50 gånger för mig. Det gör jag nu aldrig om;)

    /Killen som såg annonsen, köpte boken och sedan kom på föreläsningen lite #irriterad

    Kommentar av Niklas

  2. Niklas,

    Tack för din kommentar, väldigt roligt att du hör av dig!

    Gällande din första fråga så blir där inga konsekvenser av att dölja en annons förrutom att just den annonsen inte visas för dig något mer.

    Jag kan nämna att våra annonser för boken och föreläsningarna i år haft en genomsnittlig frekvens om mellan 1,5 – 2,5 (beroende på målgrupp) per annons och användare.

    Så det vanliga är inte att man ser en viss annons 40-50 gånger utan som i ovan exempel snarare 2 gånger på ett halvår.

    Hälsningar

    /Killen som var på annonsen, skrev boken, höll föreläsningen och är glad för en bra #kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

annonstestning RSA Google Ads

Annonstestning med RSAs

Hur testar dina RSAs? Låter du Google göra grovjobbet åt dig eller litar du inte fullt ut på att deras algoritmer ska fatta rätt beslut åt dig? I denna artikel beskriver vi 5 olika metoder för att annonstestning.

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?