Sökmotorkonsult.se

#48 Ankartext

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden avsnitt 48

I avsnitt 48:a av Sökpodden pratar vi om ankartexter, geografi på Google Ads samt Facebooks utbudsproblematik. Du lyssnar väl?

Då var det äntligen dags för Sökpodden igen! I avsnitt 48 bjuds det precis som vanligt på tre ämnen:

Ankartext

Det ämne flest av er lyssnare vill att vi pratar om är länkar. Därför djupdyker vi denna gång i ankartexter. Vi gör en historisk tillbakablick där vi givetvis inte missar ”urbota inskränkthet”. Men vi rör oss även såklart i nutid, där vi bland annat berör denna gedigna undersökning av ankartexter som Ahrefs nyligen gjort.

Geografi på Google Ads

Att styra sin annonsering på Google Ads efter geografi är en delvis underskattad möjlighet. Geografiska inställningar i Google Ads är i grunden ganska enkelt men kan i slutändan bli ganska komplext.

Facebooks utbudsproblematik

Annonsutrymmena i feeden på både Facebook och Instagram håller på att ta slut. I alla fall om man lyssnar på Facebook själva. I detta avslutande ämne diskuterar vi vad denna utbudsproblematik innebär för både annonsörer och Facebook själva. Som bakgrund till ämnet ligger denna artikel på Business Insider (betalvägg).

Hör gärna av dig och berätta vad du tyckte om dagens avsnitt. Ris som ros! Skriv en kommentar nedan eller maila på sokpodden@pineberry.com efter att du lyssnat.

Nu är det hög tid att börja lyssna på avsnitt 48 av Sökpodden. Antingen genom att trycka på Play nedan. Eller så går det lika bra att lyssna via Spotify, ItunesRSS, eller andra Poddappar som Acast.

I detta avsnitt medverkar Erik Allerth, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson.

Sidan är senast uppdaterad 2019-07-02

Play

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.

Brödrost

Så optimerar du för People also ask

People also ask erbjuder en underutnyttjad möjlighet till bättre synlighet på Google. Lär dig mer om hur du får din sajt att synas i People also ask.