Sökmotorkonsult.se

#66 Antitrust

Björn Bydén, Michael Wahlgren oc Nicklas Krus i avsnitt 66 av Sökpodden.

Avsnitt 66 av Sökpodden inleder med ett gigantiskt antitrustmål mot Google, fortsätter med kategorisidor & SEO och avslutats med annonsgränser på Facebook. Lyssna gärna!

Novemberslasket är här, så också avsnitt 66 av Sökpodden. Som alltid dukar vi upp en höstbuffé med tre ämnen:

Google hotas av antitrust

Justitiedepartementet i USA har stämt Google med det största antitrustmålet under en mansålder. Vi pratar om vad myndigheterna ogillar hos Google och vad en eventuell fällande dom kommer innebära för Google och för branschen som helhet.

Kategorisidor & SEO

Kategorisidor är en av de viktigaste sidtyperna på en webbsajt, framförallt om du är e-handlare. Vi snackar om allt från textmängd till paginering när det gäller kategorisidor.

Nya annonsgränser på Facebook

Från och med februari nästa år kommer de flesta annonsörer bara få ha 250 aktiva annonser på Facebook. I dagens sista ämnen går vi igenom vad denna förändring innebär samt vad du har för alternativ om du har för många annonser.

Vad tyckte du om detta avsnitt av Sökpodden? Kommentera nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta.

Nu återstår endast att trycka på Play nedan för att lyssna på avsnitt 66 av Sökpodden, eller lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast.

I detta avsnitt medverkar Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus.

2 kommentarer

  1. Hej, intressant avsnitt om kategorisidor! Jag visste inte att de var så viktiga. Nu har jag inte så mycket text på mina kategorisidor så jag undrar om kategorisidor bör vara noindex då eller är det mer förknippat med risk om man har noindex som ni nämner? När man använder paginering bör dessa vara noindex?

    Kommentar av StylingGuiden

  2. Hej StylingGuiden!

    Kul att du gillade ämnet! Som vi nämnde rekommenderar vi normalt inte att sätta noindex på kategorisidor då det ökar risken att Google inte lägger lika mycket vikt vid länkarna som finns på sidorna, och inte sällan är detta kanske de enda interna länkar som finns till ens produkt-/inläggssidor.

    Så mitt råd är att jobba med innehållet på kategorisidan och se till att du har en bra pagenering i enlighet med vad vi sa i avsnittet.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?