Sökmotorkonsult.se

#66 Antitrust

Björn Bydén, Michael Wahlgren oc Nicklas Krus i avsnitt 66 av Sökpodden.

Avsnitt 66 av Sökpodden inleder med ett gigantiskt antitrustmål mot Google, fortsätter med kategorisidor & SEO och avslutats med annonsgränser på Facebook. Lyssna gärna!

Novemberslasket är här, så också avsnitt 66 av Sökpodden. Som alltid dukar vi upp en höstbuffé med tre ämnen:

Google hotas av antitrust

Justitiedepartementet i USA har stämt Google med det största antitrustmålet under en mansålder. Vi pratar om vad myndigheterna ogillar hos Google och vad en eventuell fällande dom kommer innebära för Google och för branschen som helhet.

Kategorisidor & SEO

Kategorisidor är en av de viktigaste sidtyperna på en webbsajt, framförallt om du är e-handlare. Vi snackar om allt från textmängd till paginering när det gäller kategorisidor.

Nya annonsgränser på Facebook

Från och med februari nästa år kommer de flesta annonsörer bara få ha 250 aktiva annonser på Facebook. I dagens sista ämnen går vi igenom vad denna förändring innebär samt vad du har för alternativ om du har för många annonser.

Vad tyckte du om detta avsnitt av Sökpodden? Kommentera nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta.

Nu återstår endast att trycka på Play nedan för att lyssna på avsnitt 66 av Sökpodden, eller lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast.

I detta avsnitt medverkar Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus.

2 kommentarer

  1. Hej, intressant avsnitt om kategorisidor! Jag visste inte att de var så viktiga. Nu har jag inte så mycket text på mina kategorisidor så jag undrar om kategorisidor bör vara noindex då eller är det mer förknippat med risk om man har noindex som ni nämner? När man använder paginering bör dessa vara noindex?

    Kommentar av StylingGuiden

  2. Hej StylingGuiden!

    Kul att du gillade ämnet! Som vi nämnde rekommenderar vi normalt inte att sätta noindex på kategorisidor då det ökar risken att Google inte lägger lika mycket vikt vid länkarna som finns på sidorna, och inte sällan är detta kanske de enda interna länkar som finns till ens produkt-/inläggssidor.

    Så mitt råd är att jobba med innehållet på kategorisidan och se till att du har en bra pagenering i enlighet med vad vi sa i avsnittet.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.