Sökmotorkonsult.se

#66 Antitrust

Björn Bydén, Michael Wahlgren oc Nicklas Krus i avsnitt 66 av Sökpodden.

Avsnitt 66 av Sökpodden inleder med ett gigantiskt antitrustmål mot Google, fortsätter med kategorisidor & SEO och avslutats med annonsgränser på Facebook. Lyssna gärna!

Novemberslasket är här, så också avsnitt 66 av Sökpodden. Som alltid dukar vi upp en höstbuffé med tre ämnen:

Google hotas av antitrust

Justitiedepartementet i USA har stämt Google med det största antitrustmålet under en mansålder. Vi pratar om vad myndigheterna ogillar hos Google och vad en eventuell fällande dom kommer innebära för Google och för branschen som helhet.

Kategorisidor & SEO

Kategorisidor är en av de viktigaste sidtyperna på en webbsajt, framförallt om du är e-handlare. Vi snackar om allt från textmängd till paginering när det gäller kategorisidor.

Nya annonsgränser på Facebook

Från och med februari nästa år kommer de flesta annonsörer bara få ha 250 aktiva annonser på Facebook. I dagens sista ämnen går vi igenom vad denna förändring innebär samt vad du har för alternativ om du har för många annonser.

Vad tyckte du om detta avsnitt av Sökpodden? Kommentera nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta.

Nu återstår endast att trycka på Play nedan för att lyssna på avsnitt 66 av Sökpodden, eller lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast.

I detta avsnitt medverkar Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus.

Play

2 kommentarer

  1. Hej, intressant avsnitt om kategorisidor! Jag visste inte att de var så viktiga. Nu har jag inte så mycket text på mina kategorisidor så jag undrar om kategorisidor bör vara noindex då eller är det mer förknippat med risk om man har noindex som ni nämner? När man använder paginering bör dessa vara noindex?

    Kommentar av StylingGuiden

  2. Hej StylingGuiden!

    Kul att du gillade ämnet! Som vi nämnde rekommenderar vi normalt inte att sätta noindex på kategorisidor då det ökar risken att Google inte lägger lika mycket vikt vid länkarna som finns på sidorna, och inte sällan är detta kanske de enda interna länkar som finns till ens produkt-/inläggssidor.

    Så mitt råd är att jobba med innehållet på kategorisidan och se till att du har en bra pagenering i enlighet med vad vi sa i avsnittet.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?