Sökmotorkonsult.se

#66 Antitrust

Björn Bydén, Michael Wahlgren oc Nicklas Krus i avsnitt 66 av Sökpodden.

Avsnitt 66 av Sökpodden inleder med ett gigantiskt antitrustmål mot Google, fortsätter med kategorisidor & SEO och avslutats med annonsgränser på Facebook. Lyssna gärna!

Novemberslasket är här, så också avsnitt 66 av Sökpodden. Som alltid dukar vi upp en höstbuffé med tre ämnen:

Google hotas av antitrust

Justitiedepartementet i USA har stämt Google med det största antitrustmålet under en mansålder. Vi pratar om vad myndigheterna ogillar hos Google och vad en eventuell fällande dom kommer innebära för Google och för branschen som helhet.

Kategorisidor & SEO

Kategorisidor är en av de viktigaste sidtyperna på en webbsajt, framförallt om du är e-handlare. Vi snackar om allt från textmängd till paginering när det gäller kategorisidor.

Nya annonsgränser på Facebook

Från och med februari nästa år kommer de flesta annonsörer bara få ha 250 aktiva annonser på Facebook. I dagens sista ämnen går vi igenom vad denna förändring innebär samt vad du har för alternativ om du har för många annonser.

Vad tyckte du om detta avsnitt av Sökpodden? Kommentera nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta.

Nu återstår endast att trycka på Play nedan för att lyssna på avsnitt 66 av Sökpodden, eller lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast.

I detta avsnitt medverkar Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus.

Play

2 kommentarer

  1. Hej, intressant avsnitt om kategorisidor! Jag visste inte att de var så viktiga. Nu har jag inte så mycket text på mina kategorisidor så jag undrar om kategorisidor bör vara noindex då eller är det mer förknippat med risk om man har noindex som ni nämner? När man använder paginering bör dessa vara noindex?

    Kommentar av StylingGuiden

  2. Hej StylingGuiden!

    Kul att du gillade ämnet! Som vi nämnde rekommenderar vi normalt inte att sätta noindex på kategorisidor då det ökar risken att Google inte lägger lika mycket vikt vid länkarna som finns på sidorna, och inte sällan är detta kanske de enda interna länkar som finns till ens produkt-/inläggssidor.

    Så mitt råd är att jobba med innehållet på kategorisidan och se till att du har en bra pagenering i enlighet med vad vi sa i avsnittet.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?