Sökmotorkonsult.se

#18 Äntligen!

Alexander Öqvist, Michael Wahlgren och Viktor Calmhede i Sökpodden 18

Vad hände egentligen i början av september på Google? Äntligen kom den nya pingvinen, men vad innebär den egentligen? Varför finns det så många myter om länkar? Detta och mer i avsnitt 18 av Sökpodden.

Äntligen ett nytt avsnitt! Äntligen en ny pingvin! I avsnitt 18 av Sökpodden är det 100 % fokus på SEO.

Förändringar i sökresultaten

Vi börjar med att gå igenom vad som hände i sökresultaten i början av september. De var ett bra tag sedan vi upplevde så stora förändringar.

Den nya pingvinen

Sen pratar vi såklart om den efterlängtande nya pingvinen. Vad innebär den och vilka effekter har vi sett hittills? Här refererar vi bland annat till en intressant intervju med Googles Garys Illes i Marketinglands podcast samt en undersökning av nya pingvinen gjord av Mariae Haynes.

8 myter om länkar

Slutligen försöker vi ta död på 8 myter om länkar. Som grund för denna diskussion ligger att färskt avsnitt av Whiteboard Friday. När vi pratar om en av myterna nämner vi Kristofer Wedholms artikel om olika länkmått.

Vi värdesätter din feedback högt. Därför är vi väldigt tacksamma om du kommenterar nedan eller skickar ett mail till sokpodden@pineberry.com och berättar vad du tycker om avsnittet.

Äntligen! är det dags att lyssna på Sökpodden #18 vilket du gör direkt nedan, via RSSItunes, eller andra Poddappar som Acast.

I detta avsnitt av Sökpodden medverkar Alexander Öqvist, Michael Wahlgren och Viktor Calmhede.

7 kommentarer

  1. Hej. Mycket intressant och lyssna på er. Själv gör jag all SEO själv och är tacksam för Googles nya lansering ? Konkurrenter som kopierat texter från oss blir nu straffade för att deras innehåll inte är unikt. Sen märks det att vi varit stabila trots många åkt ner i rankinglistan. Ett tips är att använd absolut aldrig ett sökord för mycket på den sidan du vill synas på. Finns många bra verktyg att nyttja som ni hittar här. Trevlig helg

    Kommentar av Patrik

  2. Vilken är er publik? Ni skriver ovan att ”Sen pratar vi såklart om den efterlängtande nya pingvinen. Vad innebär den och vilka effekter har vi sett hittills?” Men 19 minuer in i podden fattar jag fortfarande ingenting. Viss, jag kan pausa och Googla, men ska jag alltså dra slutsatsen att Sökpodden är ett internradioprogram?

    Kommentar av Nils

  3. Verkligen bra information. Roligt med podden också. Jag har saktat en pod med SEO snack i Sverige.

    Bra jobbat !

    Kommentar av Johan Larsson

  4. Patrik och Johan

    Tack, kul att lyssna och gillar Sökpodden.

  5. Nils,

    Tack för din kommentar. Vår publik är de som gillar SEO, SEM och Facebook Ads. Vi har valt att göra podden nördig. Vår uppfattning är att majoriteten av de som lyssnar känner till pingvinen och därför går vi rakt på nyheten om pingvinen utan att förklara vad pingvinen är.

  6. Hm, behövs ju bara en enda mening som förklarar. Men ok.

    Kommentar av Nils Östergren

  7. Hej igen Nils,

    Vi använder många begrepp och förkortningar i podden och vi tog ett beslut när vi började med Sökpodden att vi inte skulle förklara dessa då vi som sagt tror att målgruppen känner till dem. Sen gör vi ibland undantag från denna princip, och det är mycket möjligt att vi skulle ha gjort det för pingvinen.

    Tack för din feedback!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Alexander Bergström i avsnitt 75 av Sökpodden

#75 Google vill bestämma

I vårt sjuttiofemte avsnitt av Sökpodden börjar vi titelkaoset som Google bjudit på senaste månad, för att ta oss vidare till ETA-annonserna kommer försvinna från Google Ads.

Amazon Prime Air

Amazon Prime lanseras i Sverige

Vi säger hej till Amazon Prime! I dag lanseras Amazon sin premiumtjänst Prime i Sverige. I vilken utsträckning kommer det påskynda Amazons framfart i Sverige?

ETA försvinner

Expanded text ads försvinner

Efter den 30:e juni kommer det inte längre gå att skapa nya eller ändra i befintliga ETA-annonser. Detta är en stor förändring inom Google Ads, och du kommer behöva börja jobba med RSA-annonser om du inte redan gjort det.

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.