Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#18 Äntligen!

Alexander Öqvist, Michael Wahlgren och Viktor Calmhede i Sökpodden 18

Vad hände egentligen i början av september på Google? Äntligen kom den nya pingvinen, men vad innebär den egentligen? Varför finns det så många myter om länkar? Detta och mer i avsnitt 18 av Sökpodden.

Äntligen ett nytt avsnitt! Äntligen en ny pingvin! I avsnitt 18 av Sökpodden är det 100 % fokus på SEO.

Förändringar i sökresultaten

Vi börjar med att gå igenom vad som hände i sökresultaten i början av september. De var ett bra tag sedan vi upplevde så stora förändringar.

Den nya pingvinen

Sen pratar vi såklart om den efterlängtande nya pingvinen. Vad innebär den och vilka effekter har vi sett hittills? Här refererar vi bland annat till en intressant intervju med Googles Garys Illes i Marketinglands podcast samt en undersökning av nya pingvinen gjord av Mariae Haynes.

8 myter om länkar

Slutligen försöker vi ta död på 8 myter om länkar. Som grund för denna diskussion ligger att färskt avsnitt av Whiteboard Friday. När vi pratar om en av myterna nämner vi Kristofer Wedholms artikel om olika länkmått.

Vi värdesätter din feedback högt. Därför är vi väldigt tacksamma om du kommenterar nedan eller skickar ett mail till sokpodden@pineberry.com och berättar vad du tycker om avsnittet.

Äntligen! är det dags att lyssna på Sökpodden #18 vilket du gör direkt nedan, via RSSItunes, eller andra Poddappar som Acast.

I detta avsnitt av Sökpodden medverkar Alexander Öqvist, Michael Wahlgren och Viktor Calmhede.

7 kommentarer

  1. Hej. Mycket intressant och lyssna på er. Själv gör jag all SEO själv och är tacksam för Googles nya lansering ? Konkurrenter som kopierat texter från oss blir nu straffade för att deras innehåll inte är unikt. Sen märks det att vi varit stabila trots många åkt ner i rankinglistan. Ett tips är att använd absolut aldrig ett sökord för mycket på den sidan du vill synas på. Finns många bra verktyg att nyttja som ni hittar här. Trevlig helg

    Kommentar av Patrik

  2. Vilken är er publik? Ni skriver ovan att ”Sen pratar vi såklart om den efterlängtande nya pingvinen. Vad innebär den och vilka effekter har vi sett hittills?” Men 19 minuer in i podden fattar jag fortfarande ingenting. Viss, jag kan pausa och Googla, men ska jag alltså dra slutsatsen att Sökpodden är ett internradioprogram?

    Kommentar av Nils

  3. Verkligen bra information. Roligt med podden också. Jag har saktat en pod med SEO snack i Sverige.

    Bra jobbat !

    Kommentar av Johan Larsson

  4. Patrik och Johan

    Tack, kul att lyssna och gillar Sökpodden.

  5. Nils,

    Tack för din kommentar. Vår publik är de som gillar SEO, SEM och Facebook Ads. Vi har valt att göra podden nördig. Vår uppfattning är att majoriteten av de som lyssnar känner till pingvinen och därför går vi rakt på nyheten om pingvinen utan att förklara vad pingvinen är.

  6. Hm, behövs ju bara en enda mening som förklarar. Men ok.

    Kommentar av Nils Östergren

  7. Hej igen Nils,

    Vi använder många begrepp och förkortningar i podden och vi tog ett beslut när vi började med Sökpodden att vi inte skulle förklara dessa då vi som sagt tror att målgruppen känner till dem. Sen gör vi ibland undantag från denna princip, och det är mycket möjligt att vi skulle ha gjort det för pingvinen.

    Tack för din feedback!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Amazon advertising

Amazon Advertising – Annonsering på Amazon Ads

Annonsering på Amazon är en av grundstenarna i att lyckas med satsningen på Amazon. Vi går i artikeln igenom de olika delar annonsörer behöver tänka på för att lyckas med sin annonsering på Amazon.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner