Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#18 Äntligen!

Alexander Öqvist, Michael Wahlgren och Viktor Calmhede i Sökpodden 18

Vad hände egentligen i början av september på Google? Äntligen kom den nya pingvinen, men vad innebär den egentligen? Varför finns det så många myter om länkar? Detta och mer i avsnitt 18 av Sökpodden.

Äntligen ett nytt avsnitt! Äntligen en ny pingvin! I avsnitt 18 av Sökpodden är det 100 % fokus på SEO.

Förändringar i sökresultaten

Vi börjar med att gå igenom vad som hände i sökresultaten i början av september. De var ett bra tag sedan vi upplevde så stora förändringar.

Den nya pingvinen

Sen pratar vi såklart om den efterlängtande nya pingvinen. Vad innebär den och vilka effekter har vi sett hittills? Här refererar vi bland annat till en intressant intervju med Googles Garys Illes i Marketinglands podcast samt en undersökning av nya pingvinen gjord av Mariae Haynes.

8 myter om länkar

Slutligen försöker vi ta död på 8 myter om länkar. Som grund för denna diskussion ligger att färskt avsnitt av Whiteboard Friday. När vi pratar om en av myterna nämner vi Kristofer Wedholms artikel om olika länkmått.

Vi värdesätter din feedback högt. Därför är vi väldigt tacksamma om du kommenterar nedan eller skickar ett mail till sokpodden@pineberry.com och berättar vad du tycker om avsnittet.

Äntligen! är det dags att lyssna på Sökpodden #18 vilket du gör direkt nedan, via RSSItunes, eller andra Poddappar som Acast.

I detta avsnitt av Sökpodden medverkar Alexander Öqvist, Michael Wahlgren och Viktor Calmhede.

7 kommentarer

  1. Hej. Mycket intressant och lyssna på er. Själv gör jag all SEO själv och är tacksam för Googles nya lansering ? Konkurrenter som kopierat texter från oss blir nu straffade för att deras innehåll inte är unikt. Sen märks det att vi varit stabila trots många åkt ner i rankinglistan. Ett tips är att använd absolut aldrig ett sökord för mycket på den sidan du vill synas på. Finns många bra verktyg att nyttja som ni hittar här. Trevlig helg

    Kommentar av Patrik

  2. Vilken är er publik? Ni skriver ovan att ”Sen pratar vi såklart om den efterlängtande nya pingvinen. Vad innebär den och vilka effekter har vi sett hittills?” Men 19 minuer in i podden fattar jag fortfarande ingenting. Viss, jag kan pausa och Googla, men ska jag alltså dra slutsatsen att Sökpodden är ett internradioprogram?

    Kommentar av Nils

  3. Verkligen bra information. Roligt med podden också. Jag har saktat en pod med SEO snack i Sverige.

    Bra jobbat !

    Kommentar av Johan Larsson

  4. Patrik och Johan

    Tack, kul att lyssna och gillar Sökpodden.

  5. Nils,

    Tack för din kommentar. Vår publik är de som gillar SEO, SEM och Facebook Ads. Vi har valt att göra podden nördig. Vår uppfattning är att majoriteten av de som lyssnar känner till pingvinen och därför går vi rakt på nyheten om pingvinen utan att förklara vad pingvinen är.

  6. Hm, behövs ju bara en enda mening som förklarar. Men ok.

    Kommentar av Nils Östergren

  7. Hej igen Nils,

    Vi använder många begrepp och förkortningar i podden och vi tog ett beslut när vi började med Sökpodden att vi inte skulle förklara dessa då vi som sagt tror att målgruppen känner till dem. Sen gör vi ibland undantag från denna princip, och det är mycket möjligt att vi skulle ha gjort det för pingvinen.

    Tack för din feedback!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

konverterande formulär

4 tips för att kontra formulärskräcken

Får du in för få leads via kontaktformuläret på din sajt? Här går Fredrik igenom fyra enkla tips på hur du kan öka konverteringsgraden för ditt formulär.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner