Sökmotorkonsult.se

#73 Användarsignaler

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna!

Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt av Sökpodden. Som vanligt är det tre ämnen som står på schemat:

Användarsignaler som rankingfaktor

Vi börjar med ett av de känsligaste ämnen inom SEO på senare år. Det är få saker som rör upp lika många känslor i SEO-branschen som frågan om användarsignaler är en rankingfaktor eller inte. Vi pratar om det från ett antal olika perspektiv och ger såklart även vår syn på saken. I ämnet nämner vi detta LinkedIn-inlägg som jag skrev för knappt ett år sedan.

Breakdowns försvinner från Facebook

I svallvågorna av iOS 14-uppdateringen försvinner breakdowns från Facebook Ads vilket försvårare möjligheten till optimering av annonseringen Facebook. I detta ämne går vi igenom hur du kan lösa detta problem.

SEO/SEM-synergier

Ett evigt aktuellt ämne är att ta vara på de synergier som finns mellan SEO och SEM. Vi pratar om vikten av att ha rätt data och hur du använder denna data för att lyckas med dina synergier.

Vad tyckte du om dagens avsnitt? Skriv en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta. Det uppskattar vi väldigt mycket!

Som vanligt tar Sökpodden ett välförtjänst sommarlov under juli. Vi är tillbaka med nästa avsnitt den 26:e augusti. Tills dess önskar vi alla fantastiska lyssnare en alldeles fantastisk sommar!

Du lyssnar på #73 av Sökpodden genom att trycka på Play nedan eller så kan du givetvis lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra poddappar som Acast.

I detta avsnitt medverkar Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus.

Sidan är senast uppdaterad 2022-11-24

Play

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.