Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#31 Årets plåga

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 31

I avsnitt 31 av Sökpodden börjar vi med en SEO-Clinic för att sen fortsätta med det inte lika muntra ämnet om piratsajter och så avslutar vi med en diskussion om Facebook-annonsering på Black Friday. 

Sökpodden hade 4160 lyssningar i september vilket är en ökning med hela 137 % jämfört med motsvarande månad förra året. Tusen tack till alla ni som lyssnar! Jag hoppas att ni är minst lika många som lyssnar i oktober där vi bjuder på tre spännande ämnen:

SEO-Clinic

Detta ämne är en favorit i repris. Vi hade en SEO-Clinic i avsnitt 27 och då det blev mycket uppskattat kör vi det såklart igen. Denna gång är det dessa lyssnares sajter som vi går igenom från ett SEO-perspektiv:

Trumslagaren.se
Langholmenkajak.se
Jkpg.com
Tennisshopen.se
Verktygshandlarn.se
Postergaraget.se

Stort tack för att ni skickade in era sajter!

När vi pratar om Postergaraget nämner vi ett tidigare inlägg här på Sökmotorkonsult.se om taggar och kategorier, kolla gärna in det.

Piratsajter

Årets plåga i SEO-världen är nog den uppsjö av piratsajter som dyker upp. Detta är pirater som tar hela sajter och lägger upp innehållet på en egen domän. Syftet är att Google ska förväxla innehållet vilket de tyvärr är ganska bra på.

Konsekvensen kan i värsta fall bli att piratsajten rankar om dig på ditt eget namn. Tack till Kristoffer Wedholm som gav förslag på ämnet på Twitter och läs gärna Anders Karlssons artikel i ämnet.

I avsnittet kallar jag det både för piratsajter och spöksajter, båda två är öknamn på samma plåga.

Facebook Ads på Black Friday

Black Friday har verkligen tagit fart i Sverige. För många e-handlare har det blivit en av de viktigaste försäljningsdagarna under året. Men hur ska du optimera din annonsering på Facebook för Black Friday som bara håller på en dag? Går det ens?

Hjälp oss att sprida vårt gospel, tipsa gärna en vän eller kollega om Sökpodden! Har du någon synpunkt på dagens avsnitt eller förslag på framtida ämne, skriv en kommentar nedan eller skicka ett mejl till sokpodden@pineberry.com.

Då var det dags att lyssna på detta rekordlånga avsnitt av Sökpodden. Hur du lyssnar är inte viktigt. Du kan lyssna direkt nedan, via RSSItunes, eller andra Poddappar som exempelvis Acast. Det viktiga är att du lyssnar!

I detta avsnitt medverkar Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Nicklas Krus.

5 kommentarer

  1. Tycker det är väldigt intressant att ni tar upp laddningstiden som en faktor för användarupplevelse (och i förlängningen även SEO)! Har ni någon uppfattning om hur exempelvis WordPress-sajter och statiska sajter står sig i jämförelse vad gäller placering på Google? Jag tänker då på jämförbara sajter som slåss om placeringar på samma nyckelord.

  2. Sebastian,

    Bra fråga. Det är helt klart så att statiska sajter nästan alltid är betydligt snabbare än WordPress-sajter. Samtidigt har de senare andra fördelar vilket gör att vi, och många andra, kör WordPress trots att det är klurigt att få dem riktigt snabba.

    Jag har ingen uppfattning om statiska sajter vs WordPress i SERPen. Däremot upplever vi att snabba sajter har en viss fördel mot långsamma (oavsett hur de är byggda). Denna fördel är (ännu) inte så pass stor att det är enkelt att avgöra om en sajt rankar bättre pga av den blivit snabbare eller om det beror på något annat.

    Vår tro är att laddningstiden kommer fortsätta att öka i vikt för Google. Oavsett om det blir så eller inte, finns det ju mycket större anledningar än just SEO att ha en snabb sajt.

    Tack för att du lyssnar!

  3. Tack för det bästa avsnittet någonsin! Superkul att ni kikade på våran sida. Tack för många bra tips.

    Keep up the great work!

    Kommentar av

    Henrik

  4. Henrik,

    Kul att du gillade det! Tack för att du lyssnar.

    Michael

  5. Kul att ni kör vidare på konceptet jag tipsade om i våras, det är verkligen något som uppskattas i mina ögon :) Rocka vidare!

    Kommentar av

    Adam

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner