Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#31 Årets plåga

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 31

I avsnitt 31 av Sökpodden börjar vi med en SEO-Clinic för att sen fortsätta med det inte lika muntra ämnet om piratsajter och så avslutar vi med en diskussion om Facebook-annonsering på Black Friday. 

Sökpodden hade 4160 lyssningar i september vilket är en ökning med hela 137 % jämfört med motsvarande månad förra året. Tusen tack till alla ni som lyssnar! Jag hoppas att ni är minst lika många som lyssnar i oktober där vi bjuder på tre spännande ämnen:

SEO-Clinic

Detta ämne är en favorit i repris. Vi hade en SEO-Clinic i avsnitt 27 och då det blev mycket uppskattat kör vi det såklart igen. Denna gång är det dessa lyssnares sajter som vi går igenom från ett SEO-perspektiv:

Trumslagaren.se
Langholmenkajak.se
Jkpg.com
Tennisshopen.se
Verktygshandlarn.se
Postergaraget.se

Stort tack för att ni skickade in era sajter!

När vi pratar om Postergaraget nämner vi ett tidigare inlägg här på Sökmotorkonsult.se om taggar och kategorier, kolla gärna in det.

Piratsajter

Årets plåga i SEO-världen är nog den uppsjö av piratsajter som dyker upp. Detta är pirater som tar hela sajter och lägger upp innehållet på en egen domän. Syftet är att Google ska förväxla innehållet vilket de tyvärr är ganska bra på.

Konsekvensen kan i värsta fall bli att piratsajten rankar om dig på ditt eget namn. Tack till Kristoffer Wedholm som gav förslag på ämnet på Twitter och läs gärna Anders Karlssons artikel i ämnet.

I avsnittet kallar jag det både för piratsajter och spöksajter, båda två är öknamn på samma plåga.

Facebook Ads på Black Friday

Black Friday har verkligen tagit fart i Sverige. För många e-handlare har det blivit en av de viktigaste försäljningsdagarna under året. Men hur ska du optimera din annonsering på Facebook för Black Friday som bara håller på en dag? Går det ens?

Hjälp oss att sprida vårt gospel, tipsa gärna en vän eller kollega om Sökpodden! Har du någon synpunkt på dagens avsnitt eller förslag på framtida ämne, skriv en kommentar nedan eller skicka ett mejl till sokpodden@pineberry.com.

Då var det dags att lyssna på detta rekordlånga avsnitt av Sökpodden. Hur du lyssnar är inte viktigt. Du kan lyssna direkt nedan, via RSSItunes, eller andra Poddappar som exempelvis Acast. Det viktiga är att du lyssnar!

I detta avsnitt medverkar Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Nicklas Krus.

5 kommentarer

  1. Tycker det är väldigt intressant att ni tar upp laddningstiden som en faktor för användarupplevelse (och i förlängningen även SEO)! Har ni någon uppfattning om hur exempelvis WordPress-sajter och statiska sajter står sig i jämförelse vad gäller placering på Google? Jag tänker då på jämförbara sajter som slåss om placeringar på samma nyckelord.

  2. Sebastian,

    Bra fråga. Det är helt klart så att statiska sajter nästan alltid är betydligt snabbare än WordPress-sajter. Samtidigt har de senare andra fördelar vilket gör att vi, och många andra, kör WordPress trots att det är klurigt att få dem riktigt snabba.

    Jag har ingen uppfattning om statiska sajter vs WordPress i SERPen. Däremot upplever vi att snabba sajter har en viss fördel mot långsamma (oavsett hur de är byggda). Denna fördel är (ännu) inte så pass stor att det är enkelt att avgöra om en sajt rankar bättre pga av den blivit snabbare eller om det beror på något annat.

    Vår tro är att laddningstiden kommer fortsätta att öka i vikt för Google. Oavsett om det blir så eller inte, finns det ju mycket större anledningar än just SEO att ha en snabb sajt.

    Tack för att du lyssnar!

  3. Tack för det bästa avsnittet någonsin! Superkul att ni kikade på våran sida. Tack för många bra tips.

    Keep up the great work!

    Kommentar av Henrik

  4. Henrik,

    Kul att du gillade det! Tack för att du lyssnar.

    Michael

  5. Kul att ni kör vidare på konceptet jag tipsade om i våras, det är verkligen något som uppskattas i mina ögon :) Rocka vidare!

    Kommentar av Adam

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner