Sökmotorkonsult.se

#31 Årets plåga

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 31

I avsnitt 31 av Sökpodden börjar vi med en SEO-Clinic för att sen fortsätta med det inte lika muntra ämnet om piratsajter och så avslutar vi med en diskussion om Facebook-annonsering på Black Friday. 

Sökpodden hade 4160 lyssningar i september vilket är en ökning med hela 137 % jämfört med motsvarande månad förra året. Tusen tack till alla ni som lyssnar! Jag hoppas att ni är minst lika många som lyssnar i oktober där vi bjuder på tre spännande ämnen:

SEO-Clinic

Detta ämne är en favorit i repris. Vi hade en SEO-Clinic i avsnitt 27 och då det blev mycket uppskattat kör vi det såklart igen. Denna gång är det dessa lyssnares sajter som vi går igenom från ett SEO-perspektiv:

Trumslagaren.se
Langholmenkajak.se
Jkpg.com
Tennisshopen.se
Verktygshandlarn.se
Postergaraget.se

Stort tack för att ni skickade in era sajter!

När vi pratar om Postergaraget nämner vi ett tidigare inlägg här på Sökmotorkonsult.se om taggar och kategorier, kolla gärna in det.

Piratsajter

Årets plåga i SEO-världen är nog den uppsjö av piratsajter som dyker upp. Detta är pirater som tar hela sajter och lägger upp innehållet på en egen domän. Syftet är att Google ska förväxla innehållet vilket de tyvärr är ganska bra på.

Konsekvensen kan i värsta fall bli att piratsajten rankar om dig på ditt eget namn. Tack till Kristoffer Wedholm som gav förslag på ämnet på Twitter och läs gärna Anders Karlssons artikel i ämnet.

I avsnittet kallar jag det både för piratsajter och spöksajter, båda två är öknamn på samma plåga.

Facebook Ads på Black Friday

Black Friday har verkligen tagit fart i Sverige. För många e-handlare har det blivit en av de viktigaste försäljningsdagarna under året. Men hur ska du optimera din annonsering på Facebook för Black Friday som bara håller på en dag? Går det ens?

Hjälp oss att sprida vårt gospel, tipsa gärna en vän eller kollega om Sökpodden! Har du någon synpunkt på dagens avsnitt eller förslag på framtida ämne, skriv en kommentar nedan eller skicka ett mejl till sokpodden@pineberry.com.

Då var det dags att lyssna på detta rekordlånga avsnitt av Sökpodden. Hur du lyssnar är inte viktigt. Du kan lyssna direkt nedan, via RSSItunes, eller andra Poddappar som exempelvis Acast. Det viktiga är att du lyssnar!

I detta avsnitt medverkar Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Nicklas Krus.

Sidan är senast uppdaterad 2022-11-24

Play

5 kommentarer

  1. Tycker det är väldigt intressant att ni tar upp laddningstiden som en faktor för användarupplevelse (och i förlängningen även SEO)! Har ni någon uppfattning om hur exempelvis WordPress-sajter och statiska sajter står sig i jämförelse vad gäller placering på Google? Jag tänker då på jämförbara sajter som slåss om placeringar på samma nyckelord.

  2. Sebastian,

    Bra fråga. Det är helt klart så att statiska sajter nästan alltid är betydligt snabbare än WordPress-sajter. Samtidigt har de senare andra fördelar vilket gör att vi, och många andra, kör WordPress trots att det är klurigt att få dem riktigt snabba.

    Jag har ingen uppfattning om statiska sajter vs WordPress i SERPen. Däremot upplever vi att snabba sajter har en viss fördel mot långsamma (oavsett hur de är byggda). Denna fördel är (ännu) inte så pass stor att det är enkelt att avgöra om en sajt rankar bättre pga av den blivit snabbare eller om det beror på något annat.

    Vår tro är att laddningstiden kommer fortsätta att öka i vikt för Google. Oavsett om det blir så eller inte, finns det ju mycket större anledningar än just SEO att ha en snabb sajt.

    Tack för att du lyssnar!

  3. Tack för det bästa avsnittet någonsin! Superkul att ni kikade på våran sida. Tack för många bra tips.

    Keep up the great work!

    Kommentar av Henrik

  4. Henrik,

    Kul att du gillade det! Tack för att du lyssnar.

    Michael

  5. Kul att ni kör vidare på konceptet jag tipsade om i våras, det är verkligen något som uppskattas i mina ögon :) Rocka vidare!

    Kommentar av Adam

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 90 av Sökpodden

#90 Medicin

Årets första avsnitt av Sökpodden är här. Denna gång pratar vi marknadsföring i lågkonjunktur, diskuterar trenden att Google Ads tar mer och mer kontroll från sina annonsörer och avslutar med ett snack om möjligheter och risker med AI. Du lyssnar väl?

Rykte: Google lanserar AI-chat 2023 – vi kollar in Sparrow

AI-ryktena fortsätter. Google rapporteras nu ha skarpa planer på att lansera sin egen chatbot under 2023. Vi har kollat in hur den kan komma att utformas.

Elov & Beny

Så jobbar Elov & Beny med digitala trender & marknadsföring

Att ta kontroll över sitt varumärke och nå ut med sin musik på ett effektivt sätt är viktigare idag än någonsin. För att lära oss mer om detta träffar vi melodifestivalen-aktuella Elov & Beny, för att diskutera hur de jobbar med digital marknadsföring och kreativa trender för att fortsätta bygga upp sin framgångsrika musikkarrriär.

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.