Sökmotorkonsult.se

#20 Certifierad

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden 20

Vad innebär det att Google går över till mobil som standard i sitt index? Hur kan du använda målgrupper för att förbättra din lönsamhet på AdWords? På vilka sätt kan du certifiera din kunskap inom SEO, AdWords och Facebook? Allt detta och mer i avsnitt 20 av Sökpodden.

I oktober slog vi lyssnarrekord med hela 2924 lyssningar. Helt fantastiskt kul! Detta firar vi med avsnitt av 20 av Sökpodden.

Google byter standard

I detta avsnitt pratar vi om nyheten att Google börjat gå över till att använda mobilsidor som standard i sitt index istället för datorsidor. Vad kommer detta innebära för SEO? Google själva säger att förändringen inte kommer bli så stor men vi är inte lika övertygade.

Optimera för målgrupper

Därefter pratar vi om att Google gjort det möjligt att optimera din annonsering i söknätverket utifrån demografi. Hur kan du på bästa sätt maximera värdet av dina AdWords-pengar genom att veta om det är en kvinna eller man som googlar?

Sökcertifieringar

Vi avslutar med en diskussion om hur du kan visa upp dina kunskaper inom SEO, SEM och Facebook med hjälp av olika certifieringar.

Glöm inte att höra av dig med synpunkter på avsnittet. Håller du med oss, eller tycker du vi har fel? Kommentera nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com. 

Nu är är det hög tid att lyssna på Sökpodden #20. Lyssna direkt nedan, via RSSItunes, eller andra Poddappar som Acast.

I detta avsnitt lyssnar du på Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Michael Berman.

Sidan är senast uppdaterad 2019-09-18

Play

2 kommentarer

  1. Förslag på ämne: SEO och Google Images. Vågar jag påstå att ni inte har tagit upp det en enda gång? Det är en doldis inom SEO. Dyk gärna ner där.

    Påverkar bildens filnamn? Hur bör en tänka/jobba med trafik som kommer från Google Images? Hur mycket trafik kommer den vägen? Finns det kommersiell trafik?

    Kommentar av LE

  2. Tack för bra förslag på ämne! Det ska vi absolut försöka ta upp i en podd nästa år.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?