Sökmotorkonsult.se

#46 Ceteris paribus

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 46 av Sökpodden

I årets första avsnitt av Sökpodden pratar vi om vad som är en bra CTR, Google Smart Shopping och videoannonser på Facebook. Lyssna gärna!

Nytt år, nya möjligheter! Så var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Det 46:e i ordningen – och som vanligt bjuder vi på tre ämnen:

Vad är en bra CTR?

En vanlig fråga vi får på Pineberry är vad som är en bra CTR (klickfrekvens). Det är en bra och relevant fråga, men den är nästan omöjlig att svara på med ett rakt svar. I detta ämne benar vi ut vad som gör frågan så svårbesvarad. I vår diskussion refererar vi bland annat till CTR-data från Wordstream.

Smart Shopping

Smart Shopping är en relativt ny möjlighet som erbjuds e-handlare inom Google Ads. Vi reder ut hur det fungerar, och vilka för- och nackdelar vi ser med Smart Shopping.

Videoannonser på Facebook

Lyssnar man på Facebook får man lätt intrycket att videoannonser är den bästa typen av annonser. Vi ger vår syn på detta och vad som är bra att tänka när du använder dig av videoannonser. Vi avslutar med att ta upp ett litet experiment av videoannonser som Adespresso gjort.

Gillade du dagens avsnitt? Skriv en kommentar nedan eller maila oss på sokpodden@pineberry.com efter att du lyssnat. Det gör oss väldigt glada! Detsamma gäller såklart även om du inte gillade avsnittet, eller om du har förslag på framtida ämnen.

Så, nedan väntar 2019:s första avsnitt på dig. Det är bara att trycka på Play. Som alltid går det lika bra att lyssna på av Sökpodden via Spotify, ItunesRSS, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt medverkar Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus.

Sidan är senast uppdaterad 2019-07-02

Play

2 kommentarer

  1. En intressant podcast! Gillade speciellt presentationen av materialet. Om det inte är en hemlighet, var gjorde du så intressanta logotyper som du har på T-shirts?

    Kommentar av mrNelsones

  2. Hej,

    Kul att du gillar Sökpodden! Jag har inte gjort t-shirten själv, den är köpt på Shirtstore.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?