Sökmotorkonsult.se

#27 Clinic

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden 27

Detta majavsnitt av Sökpodden börjar med ämnet bloggande och SEO, vi går vidare till att gå igenom sju av våra lyssnares sajter och så avslutar vi med att fråga oss om den nya Facebook-pixeln är en trojansk häst. 

I april var det rekordmånga som lyssnade på Sökpodden. Med 4 740 lyssnare flög tidigare rekord all världens väg. Förvisso ”dopade” vi lyssnandet med ett uppskattat specialavsnitt, men vi tycker ändå att det är fantastiskt kul att så många väljer att lyssna på Sökpodden.

Nu är det äntligen dags för avsnitt 27 av Sökpodden. I vårt hittills längsta avsnitt har vi som alltid tre ämnen att bjuda på:

Bloggen som SEO-verktyg

Det finns många anledningar att du som privatperson eller företag ska blogga. I dagens avsnitt går vi igenom några av de vanligaste SEO-relaterade frågor vi får kring bloggande.

SEO-Clinic

På er efterfrågan går vi igenom åtta av våra lyssnares sajter från ett SEO-perspektiv. Vilka problem och möjligheter har vi hittat? Följande sajter går vi igenom:

Understandit.se

Moveria.de

Svenskanomader.se

Ljungbyutemobler.se

Vgregion.se

Folier.se

Vemdalen.se

Ekonomifokus.se

Stort tack till er som skickade in sajter!

Nya Facebook-pixeln

Avslutningsvis djupdyker vi i den nya Facebook-pixeln. Är det bara en förbättring för oss annonsörer eller är det en trojansk häst vi skymtar? Här refererar vi till en artikel i The Marketing Technologist. Läs gärna den också.

Vad tycker du om dagens rekordlånga avsnitt? Berätta nedan vad du tycker eller skicka ett mejl till sokpodden@pineberry.com.

Nu är det inget att vänta på. Lyssna på #27 av Sökpodden nedan, via RSSItunes, eller andra Poddappar som exempelvis Acast.

I detta avsnitt lyssnar du på Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus.

Sidan är senast uppdaterad 2019-04-23

Play

6 kommentarer

  1. Tusen tack för genomgången av vår sida Eonomifokus. Det är guld värt!

    Mvh Joakim

    Kommentar av Joakim

  2. Joakim,

    Det är vi som ska tacka! Kul att du gillade det.

  3. Genomgångarna av sajterna var som jag tidigare nämnt riktigt intressanta! Det är förståeligt om ni siktar på en podd i månaden, även om de släpptes tätare ett tag. Det ligger förstås en hel del jobb bakom poddarna och det uppskattas att ni tar er tiden!

  4. Sebastian,

    Tack för din kommentar och att du lyssnar på Sökpodden. Kul att du gillade vår Clinic!

  5. Hej!

    Ett ämne som vore intressant är vad en bör tänka på när en ärver domäner. Exempelvis tar över en domän från en konkurrent som gått i konkurs.

    Hur bör en agera?

    Kommentar av LE

  6. LE,

    Tack för förslag på ämne!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?