Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#29 Copycats

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i avsnitt 29 av Sökpodden

Sökpodden är här igen! Efter ett kortare sommaruppehåll pratar vi om hur Google och Facebook kopierar varandra, interna länkar samt hur du kan skydda ditt varumärke på Google. Du lyssnar väl?

Jag hoppas att alla ni som lyssnar på Sökpodden haft en fantastisk sommar. Nu är vi tillbaka med ett nytt avsnitt efter vårt sommaruppehåll i juli. Precis som vanligt djupdyker vi i tre olika ämnen:

Google och Facebook tar efter varandra

Förutom att vara de två stora internetgiganterna just nu, är Google och Facebook även copycats Vi diskuterar exempel där de båda kopierat varandra med ett extra fokus på sommarnyheten att Google lägger till ett flöde likt Facebooks.

Interna länkar

Interna länkar är en av de mer krångliga delarna av SEO. Vi försöker bena ut några av de vanligaste frågeställningarna kring interna länkar och vad som är viktigt att tänka på när du bestämmer strukturen på din sajt.

Skydda ditt varumärke på Google

Är det många som söker på ditt företags namn på Google? Sannolikt beror detta i så fall på att du investerat avsevärda pengar och resurser på att bygga ditt varumärke. Hur kan du minimera att andra snyltar på dina varumärkessökningar på Google? Vi utlovade även en länk till vad som hände när en branschkollega annonserade på vårt namn.

Hiss eller diss av dagens avsnitt? Berätta gärna vad tycker genom att skriva en kommentar nedan eller skicka ett mejl till sokpodden@pineberry.com.

Nu är det hög tid att kravla ut ur hängmattan och sätta på #29 av Sökpodden. Du lyssnar direkt nedan, via RSSItunes, eller andra Poddappar som exempelvis Acast.

I detta avsnitt lyssnar du på Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist.

5 kommentarer

  1. Hej, i avsnittet utlovades det en länk till en bild på annonserna som ni gjorde för att skydda ert varumärke. Det som fick spridning på twitter. Jag hittar inte länken, men jag kanske är lite blind. :)

    Kommentar av

    Josef

  2. Hej! Formatet på denna podcast verkar konstigt. Jag kan inte ladda ned episoden vare sig här eller i iTunes. Kan ni fixa? Tack

    Kommentar av

    Susanna

  3. Susanna,

    Tack för din kommentar. Vi kan inte återskapa problemet du beskriver. För oss funkar det bra att både ladda ned och streama avsnittet.

    Vi flyttade dock hela Sökmotorkonsult.se till en ny server igår, så det kan ha varit så att du testade precis då, och att något inte funkade då. Testa gärna igen.

    Tack!

    Michael

  4. Jag använder iTunes ifrån Schweiz. Det kanske kan bero på det. Som tur är kunde jag ladda ner episoden här istället. Jag måste ha provat exakt när ni bytte server. Tack för en intressant podcast!

    Kommentar av

    Susanna

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner