Sökmotorkonsult.se

#29 Copycats

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i avsnitt 29 av Sökpodden

Sökpodden är här igen! Efter ett kortare sommaruppehåll pratar vi om hur Google och Facebook kopierar varandra, interna länkar samt hur du kan skydda ditt varumärke på Google. Du lyssnar väl?

Jag hoppas att alla ni som lyssnar på Sökpodden haft en fantastisk sommar. Nu är vi tillbaka med ett nytt avsnitt efter vårt sommaruppehåll i juli. Precis som vanligt djupdyker vi i tre olika ämnen:

Google och Facebook tar efter varandra

Förutom att vara de två stora internetgiganterna just nu, är Google och Facebook även copycats Vi diskuterar exempel där de båda kopierat varandra med ett extra fokus på sommarnyheten att Google lägger till ett flöde likt Facebooks.

Interna länkar

Interna länkar är en av de mer krångliga delarna av SEO. Vi försöker bena ut några av de vanligaste frågeställningarna kring interna länkar och vad som är viktigt att tänka på när du bestämmer strukturen på din sajt.

Skydda ditt varumärke på Google

Är det många som söker på ditt företags namn på Google? Sannolikt beror detta i så fall på att du investerat avsevärda pengar och resurser på att bygga ditt varumärke. Hur kan du minimera att andra snyltar på dina varumärkessökningar på Google? Vi utlovade även en länk till vad som hände när en branschkollega annonserade på vårt namn.

Hiss eller diss av dagens avsnitt? Berätta gärna vad tycker genom att skriva en kommentar nedan eller skicka ett mejl till sokpodden@pineberry.com.

Nu är det hög tid att kravla ut ur hängmattan och sätta på #29 av Sökpodden. Du lyssnar direkt nedan, via RSSItunes, eller andra Poddappar som exempelvis Acast.

I detta avsnitt lyssnar du på Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist.

Sidan är senast uppdaterad 2022-11-24

Play

5 kommentarer

  1. Hej, i avsnittet utlovades det en länk till en bild på annonserna som ni gjorde för att skydda ert varumärke. Det som fick spridning på twitter. Jag hittar inte länken, men jag kanske är lite blind. :)

    Kommentar av Josef

  2. Hej! Formatet på denna podcast verkar konstigt. Jag kan inte ladda ned episoden vare sig här eller i iTunes. Kan ni fixa? Tack

    Kommentar av Susanna

  3. Susanna,

    Tack för din kommentar. Vi kan inte återskapa problemet du beskriver. För oss funkar det bra att både ladda ned och streama avsnittet.

    Vi flyttade dock hela Sökmotorkonsult.se till en ny server igår, så det kan ha varit så att du testade precis då, och att något inte funkade då. Testa gärna igen.

    Tack!

    Michael

  4. Jag använder iTunes ifrån Schweiz. Det kanske kan bero på det. Som tur är kunde jag ladda ner episoden här istället. Jag måste ha provat exakt när ni bytte server. Tack för en intressant podcast!

    Kommentar av Susanna

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!