Sökmotorkonsult.se

#29 Copycats

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i avsnitt 29 av Sökpodden

Sökpodden är här igen! Efter ett kortare sommaruppehåll pratar vi om hur Google och Facebook kopierar varandra, interna länkar samt hur du kan skydda ditt varumärke på Google. Du lyssnar väl?

Jag hoppas att alla ni som lyssnar på Sökpodden haft en fantastisk sommar. Nu är vi tillbaka med ett nytt avsnitt efter vårt sommaruppehåll i juli. Precis som vanligt djupdyker vi i tre olika ämnen:

Google och Facebook tar efter varandra

Förutom att vara de två stora internetgiganterna just nu, är Google och Facebook även copycats Vi diskuterar exempel där de båda kopierat varandra med ett extra fokus på sommarnyheten att Google lägger till ett flöde likt Facebooks.

Interna länkar

Interna länkar är en av de mer krångliga delarna av SEO. Vi försöker bena ut några av de vanligaste frågeställningarna kring interna länkar och vad som är viktigt att tänka på när du bestämmer strukturen på din sajt.

Skydda ditt varumärke på Google

Är det många som söker på ditt företags namn på Google? Sannolikt beror detta i så fall på att du investerat avsevärda pengar och resurser på att bygga ditt varumärke. Hur kan du minimera att andra snyltar på dina varumärkessökningar på Google? Vi utlovade även en länk till vad som hände när en branschkollega annonserade på vårt namn.

Hiss eller diss av dagens avsnitt? Berätta gärna vad tycker genom att skriva en kommentar nedan eller skicka ett mejl till sokpodden@pineberry.com.

Nu är det hög tid att kravla ut ur hängmattan och sätta på #29 av Sökpodden. Du lyssnar direkt nedan, via RSSItunes, eller andra Poddappar som exempelvis Acast.

I detta avsnitt lyssnar du på Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist.

Sidan är senast uppdaterad 2017-09-08

Play

5 kommentarer

  1. Hej, i avsnittet utlovades det en länk till en bild på annonserna som ni gjorde för att skydda ert varumärke. Det som fick spridning på twitter. Jag hittar inte länken, men jag kanske är lite blind. :)

    Kommentar av Josef

  2. Hej! Formatet på denna podcast verkar konstigt. Jag kan inte ladda ned episoden vare sig här eller i iTunes. Kan ni fixa? Tack

    Kommentar av Susanna

  3. Susanna,

    Tack för din kommentar. Vi kan inte återskapa problemet du beskriver. För oss funkar det bra att både ladda ned och streama avsnittet.

    Vi flyttade dock hela Sökmotorkonsult.se till en ny server igår, så det kan ha varit så att du testade precis då, och att något inte funkade då. Testa gärna igen.

    Tack!

    Michael

  4. Jag använder iTunes ifrån Schweiz. Det kanske kan bero på det. Som tur är kunde jag ladda ner episoden här istället. Jag måste ha provat exakt när ni bytte server. Tack för en intressant podcast!

    Kommentar av Susanna

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?