Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#29 Copycats

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i avsnitt 29 av Sökpodden

Sökpodden är här igen! Efter ett kortare sommaruppehåll pratar vi om hur Google och Facebook kopierar varandra, interna länkar samt hur du kan skydda ditt varumärke på Google. Du lyssnar väl?

Jag hoppas att alla ni som lyssnar på Sökpodden haft en fantastisk sommar. Nu är vi tillbaka med ett nytt avsnitt efter vårt sommaruppehåll i juli. Precis som vanligt djupdyker vi i tre olika ämnen:

Google och Facebook tar efter varandra

Förutom att vara de två stora internetgiganterna just nu, är Google och Facebook även copycats Vi diskuterar exempel där de båda kopierat varandra med ett extra fokus på sommarnyheten att Google lägger till ett flöde likt Facebooks.

Interna länkar

Interna länkar är en av de mer krångliga delarna av SEO. Vi försöker bena ut några av de vanligaste frågeställningarna kring interna länkar och vad som är viktigt att tänka på när du bestämmer strukturen på din sajt.

Skydda ditt varumärke på Google

Är det många som söker på ditt företags namn på Google? Sannolikt beror detta i så fall på att du investerat avsevärda pengar och resurser på att bygga ditt varumärke. Hur kan du minimera att andra snyltar på dina varumärkessökningar på Google? Vi utlovade även en länk till vad som hände när en branschkollega annonserade på vårt namn.

Hiss eller diss av dagens avsnitt? Berätta gärna vad tycker genom att skriva en kommentar nedan eller skicka ett mejl till sokpodden@pineberry.com.

Nu är det hög tid att kravla ut ur hängmattan och sätta på #29 av Sökpodden. Du lyssnar direkt nedan, via RSSItunes, eller andra Poddappar som exempelvis Acast.

I detta avsnitt lyssnar du på Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist.

5 kommentarer

  1. Hej, i avsnittet utlovades det en länk till en bild på annonserna som ni gjorde för att skydda ert varumärke. Det som fick spridning på twitter. Jag hittar inte länken, men jag kanske är lite blind. :)

    Kommentar av Josef

  2. Hej! Formatet på denna podcast verkar konstigt. Jag kan inte ladda ned episoden vare sig här eller i iTunes. Kan ni fixa? Tack

    Kommentar av Susanna

  3. Susanna,

    Tack för din kommentar. Vi kan inte återskapa problemet du beskriver. För oss funkar det bra att både ladda ned och streama avsnittet.

    Vi flyttade dock hela Sökmotorkonsult.se till en ny server igår, så det kan ha varit så att du testade precis då, och att något inte funkade då. Testa gärna igen.

    Tack!

    Michael

  4. Jag använder iTunes ifrån Schweiz. Det kanske kan bero på det. Som tur är kunde jag ladda ner episoden här istället. Jag måste ha provat exakt när ni bytte server. Tack för en intressant podcast!

    Kommentar av Susanna

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner