Sökmotorkonsult.se

#74 Discover

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

I #74 av Sökpodden pratar vi givetvis om sommarens alla Googleuppdateringar, vi frågar oss om Quality Score fortfarande är lika viktigt och så tar vi oss an Google Discover. Lyssna gärna!

I detta sensommaravsnitt av Sökpodden bjuder vi som vanligt på tre spännande ämnen:

Googles sommaruppdateringar

Det har varit en minst sagt hektisk sommar med hela fem stycken publika algoritmuppdateringar från Googles sida. Vi pratar ned dessa och ger några spaningar utifrån vad vi sett.

Är Quality Score fortfarande lika viktigt?

Det pratas mindre och mindre om Qualtiy Score. Betyder detta att Qualtiy Score har blivit mindre viktigt för ditt resultat i Google Ads?

Google Discover

I motsats till Quality Score är Google Discover något som numera finns på mångas läppar. Detta är inte förvånande då Google Discover blivit en livsviktig källa till trafik för vissa sajter.

Vad tyckte du om dagens avsnitt av Sökpodden? Skriv gärna en kommentar nedan eller så kan du skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta vad du tycker. Det blir vi väldigt glada för!

Du lyssnar på #74 av Sökpodden genom att trycka på Play nedan. Alternativt går det såklart lika bra att lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra poddappar som Acast.

I detta avsnitt medverkar Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter.

Sidan är senast uppdaterad 2021-09-22

Play

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?