Sökmotorkonsult.se

#54 E-A-T

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 54 av Sökpodden

I detta höstavsnitt av Sökpodden bjuder vi på E-A-T, snackar om ersättarna till genomsnittsposition och så avslutar vi med målgruppsstorlek på Facebook. Lyssna gärna!

Sökpodden trummar oförtrutet på, i dag släpper vi oktobers avsnitt. Som alltid bjuder vi på tre ämnen:

E-A-T

Konceptet E-A-T (Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness) är något som som det snackats mer och mer om på senare år i SEO-världen. Björn, Erik och jag pratar bland annat om huruvida E-A-T är en rankingfaktor och vad som krävs för att förbättra din E-A-T.

Ersättarna till genomsnittsposition på Google Ads

Genomsnittsposition, en trotjänare inom Google Ads, har fått lämna sin post. Vi går igenom varför genomsnittsposition försvann, att de nya nyckeltal som ersätter genomsnittsposition är lätta att förväxla och samt hur du använder de nya nyckeltalen på bästa sätt. Läs gärna även Victors artikel om just detta.

Målgruppsstorlek på Facebook Ads

Detta är ett lyssnarämne från Anna. Hon undrade hur man ska tänka kring målgruppsstorlek i Sverige på Facebook Ads. Tack Anna för ämnesförslaget, hoppas du gillar vårt svar!

Vad tyckte du om dagens avsnitt? Skriv en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com. Och gör gärna som Anna, föreslå ett ämne till nästa avsnitt.

För att lyssna på avsnitt 54 av Sökpodden trycker du på Play nedan. Du kan givetvis även lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast. 

I detta avsnitt medverkar Björn Bydén, Michael Wahlgren och Erik Allerth.

Sidan är senast uppdaterad 2022-11-24

Play

6 kommentarer

  1. Woohoo..äntligen som jag har väntat :D

    Kommentar av Martin Elf

  2. Vi också, Martin :-)

  3. Hej! Kul! Alltid veckans höjdpunkt när ni släpper ett nytt avsnitt. Jag undrar om ni har någon bra länk eller en sammanfattning av vilka faktorer Google tittar på när det gäller EAT? :) Tusen tack för en bra podd!

    Kommentar av Jessica Ståhl

  4. Jessica,

    Tack för din kommentar och kul att vi är veckans höjdpunkt :-)

    Om du vill läsa mer om E-A-T hade jag börjat med Search quality raters guidelines:
    https://static.googleusercontent.com/media/guidelines.raterhub.com/en//searchqualityevaluatorguidelines.pdf

    Det är ett långt dokument så sök efter E-A-T i dokumentet för att hitta vad Google skriver om just det. Tänk på att det som står där är instruktioner till Googles kvalitetsgranskare och inte nödvändigtvis rankingfaktorer.

    Vi kan även tipsa om denna artikel från Google:
    https://webmasters.googleblog.com/2019/08/core-updates.html
    Längst ned i den artikeln länkar Google för ovanlighetens skulle till ett antal olika artiklar om E-A-T som de tycker är bra.

  5. Hej! Undrar om ni har några tips på hur man förhindrar att besökare som inte är besökare kommer in på siten? Har noterat i våra Hotjarinspelningar att vi har en ”användare” som sitter på linux och gör exakt samma sak – någon slags bot bör det kanske vara? Hur gör man så att dessa blir utestängda från siten? Finns det något vedertaget sätt? Kanske ett ämne att ta upp i podden?

    Tack för en bra podd som följer med på morgonpromenaden (tyvärr bara) en gång i månaden! :)
    Sara

    Kommentar av Sara

  6. Hej Sara,

    Kul att du gillar Sökpodden!

    Det är svårt att svara på din fråga specifikt. Ofta behöver man göra lite detektivarbete i Google Analytics för att hitta hur man kan isolera just denna skräpdatan. Vill du sen blockera sajten helt och hållet för att besöka er sajt så är det sannolikt något en utvecklare behöver göra på servern.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!