Sökmotorkonsult.se

#54 E-A-T

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 54 av Sökpodden

I detta höstavsnitt av Sökpodden bjuder vi på E-A-T, snackar om ersättarna till genomsnittsposition och så avslutar vi med målgruppsstorlek på Facebook. Lyssna gärna!

Sökpodden trummar oförtrutet på, i dag släpper vi oktobers avsnitt. Som alltid bjuder vi på tre ämnen:

E-A-T

Konceptet E-A-T (Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness) är något som som det snackats mer och mer om på senare år i SEO-världen. Björn, Erik och jag pratar bland annat om huruvida E-A-T är en rankingfaktor och vad som krävs för att förbättra din E-A-T.

Ersättarna till genomsnittsposition på Google Ads

Genomsnittsposition, en trotjänare inom Google Ads, har fått lämna sin post. Vi går igenom varför genomsnittsposition försvann, att de nya nyckeltal som ersätter genomsnittsposition är lätta att förväxla och samt hur du använder de nya nyckeltalen på bästa sätt. Läs gärna även Victors artikel om just detta.

Målgruppsstorlek på Facebook Ads

Detta är ett lyssnarämne från Anna. Hon undrade hur man ska tänka kring målgruppsstorlek i Sverige på Facebook Ads. Tack Anna för ämnesförslaget, hoppas du gillar vårt svar!

Vad tyckte du om dagens avsnitt? Skriv en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com. Och gör gärna som Anna, föreslå ett ämne till nästa avsnitt.

För att lyssna på avsnitt 54 av Sökpodden trycker du på Play nedan. Du kan givetvis även lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt medverkar Björn Bydén, Michael Wahlgren och Erik Allerth.

Sidan är senast uppdaterad 2019-10-24

Play

6 kommentarer

  1. Woohoo..äntligen som jag har väntat :D

    Kommentar av Martin Elf

  2. Vi också, Martin :-)

  3. Hej! Kul! Alltid veckans höjdpunkt när ni släpper ett nytt avsnitt. Jag undrar om ni har någon bra länk eller en sammanfattning av vilka faktorer Google tittar på när det gäller EAT? :) Tusen tack för en bra podd!

    Kommentar av Jessica Ståhl

  4. Jessica,

    Tack för din kommentar och kul att vi är veckans höjdpunkt :-)

    Om du vill läsa mer om E-A-T hade jag börjat med Search quality raters guidelines:
    https://static.googleusercontent.com/media/guidelines.raterhub.com/en//searchqualityevaluatorguidelines.pdf

    Det är ett långt dokument så sök efter E-A-T i dokumentet för att hitta vad Google skriver om just det. Tänk på att det som står där är instruktioner till Googles kvalitetsgranskare och inte nödvändigtvis rankingfaktorer.

    Vi kan även tipsa om denna artikel från Google:
    https://webmasters.googleblog.com/2019/08/core-updates.html
    Längst ned i den artikeln länkar Google för ovanlighetens skulle till ett antal olika artiklar om E-A-T som de tycker är bra.

  5. Hej! Undrar om ni har några tips på hur man förhindrar att besökare som inte är besökare kommer in på siten? Har noterat i våra Hotjarinspelningar att vi har en ”användare” som sitter på linux och gör exakt samma sak – någon slags bot bör det kanske vara? Hur gör man så att dessa blir utestängda från siten? Finns det något vedertaget sätt? Kanske ett ämne att ta upp i podden?

    Tack för en bra podd som följer med på morgonpromenaden (tyvärr bara) en gång i månaden! :)
    Sara

    Kommentar av Sara

  6. Hej Sara,

    Kul att du gillar Sökpodden!

    Det är svårt att svara på din fråga specifikt. Ofta behöver man göra lite detektivarbete i Google Analytics för att hitta hur man kan isolera just denna skräpdatan. Vill du sen blockera sajten helt och hållet för att besöka er sajt så är det sannolikt något en utvecklare behöver göra på servern.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?