Sökmotorkonsult.se

#60 Favorit i repris

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 60 av Sökpodden

Avsnitt 60 av Sökpodden är en favorit i repris där vi pratar vi om framtiden för länkar, budgivning på Google Ads och avslutar med hot och möjligheter för affiliates. 

Denna gång har vi valt ämne utifrån ett förslag från vår lyssnare Erik. Vi kör en nyinspelning av tre ämnen som vi hade med under vårt första år (2015) och vi har såklart valt ämnen som vi tycker är extra mycket värda att prata om igen:

Framtiden för länkar

Kommer länkar vara viktigt för SEO även i framtiden? Detta är en vanlig fråga vi får där det också finns en hel del olika uppfattningar. Ämnet var med i avsnitt 4, nu är det dags igen!

Budgivning på Google Ads

Detta är ett ämne där det minst sagt hänt mycket på 5 år. Googles automatiska budgivning tar över mer och mer. Finns det ens en framtid för den manuella budgivningen? Detta är en av flera frågor vi ställer oss. Första gången vi tog upp detta ämne var i avsnitt 11.

Hot och möjligheter för affiliates

När annonser tar över sökresultaten, Google själva tar över vissa vertikaler och affiliateprogram chocksänker provisionerna – finns det då en ljus framtid för affiliates? Såklart det finns! Här återvänder vi till ett ämne som var med i avsnitt 6.

Vad tycker du om dagens något återblickande avsnitt? Skriv en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta vad du tycker.

Tryck på Play nedan, eller lyssna på #60 av Sökpodden via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt medverkar Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson.

Play

2 kommentarer

  1. Bra avsnitt som alltid!

    Personligen föredrar jag mer när ni fokuserar på SEO över CPC.

    Kommentar av Thomas

  2. Thomas,

    Kul att du gillade avsnittet! Vi har genom åren haft ungefär lika många SEO-ämnen som PPC-ämnen (Google Ads + Facebook Ads). Det är många som precis som du föredrar SEO. Samtidigt har vi även lyssnare som föredrar våra PPC-ämnen. Så vi försöker hitta en bra blandning :-)

    Tack för att du lyssnar!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.