Sökmotorkonsult.se

#60 Favorit i repris

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 60 av Sökpodden

Avsnitt 60 av Sökpodden är en favorit i repris där vi pratar vi om framtiden för länkar, budgivning på Google Ads och avslutar med hot och möjligheter för affiliates. 

Denna gång har vi valt ämne utifrån ett förslag från vår lyssnare Erik. Vi kör en nyinspelning av tre ämnen som vi hade med under vårt första år (2015) och vi har såklart valt ämnen som vi tycker är extra mycket värda att prata om igen:

Framtiden för länkar

Kommer länkar vara viktigt för SEO även i framtiden? Detta är en vanlig fråga vi får där det också finns en hel del olika uppfattningar. Ämnet var med i avsnitt 4, nu är det dags igen!

Budgivning på Google Ads

Detta är ett ämne där det minst sagt hänt mycket på 5 år. Googles automatiska budgivning tar över mer och mer. Finns det ens en framtid för den manuella budgivningen? Detta är en av flera frågor vi ställer oss. Första gången vi tog upp detta ämne var i avsnitt 11.

Hot och möjligheter för affiliates

När annonser tar över sökresultaten, Google själva tar över vissa vertikaler och affiliateprogram chocksänker provisionerna – finns det då en ljus framtid för affiliates? Såklart det finns! Här återvänder vi till ett ämne som var med i avsnitt 6.

Vad tycker du om dagens något återblickande avsnitt? Skriv en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta vad du tycker.

Tryck på Play nedan, eller lyssna på #60 av Sökpodden via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt medverkar Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson.

Play

2 kommentarer

  1. Bra avsnitt som alltid!

    Personligen föredrar jag mer när ni fokuserar på SEO över CPC.

    Kommentar av Thomas

  2. Thomas,

    Kul att du gillade avsnittet! Vi har genom åren haft ungefär lika många SEO-ämnen som PPC-ämnen (Google Ads + Facebook Ads). Det är många som precis som du föredrar SEO. Samtidigt har vi även lyssnare som föredrar våra PPC-ämnen. Så vi försöker hitta en bra blandning :-)

    Tack för att du lyssnar!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?