Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#60 Favorit i repris

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 60 av Sökpodden

Avsnitt 60 av Sökpodden är en favorit i repris där vi pratar vi om framtiden för länkar, budgivning på Google Ads och avslutar med hot och möjligheter för affiliates. 

Denna gång har vi valt ämne utifrån ett förslag från vår lyssnare Erik. Vi kör en nyinspelning av tre ämnen som vi hade med under vårt första år (2015) och vi har såklart valt ämnen som vi tycker är extra mycket värda att prata om igen:

Framtiden för länkar

Kommer länkar vara viktigt för SEO även i framtiden? Detta är en vanlig fråga vi får där det också finns en hel del olika uppfattningar. Ämnet var med i avsnitt 4, nu är det dags igen!

Budgivning på Google Ads

Detta är ett ämne där det minst sagt hänt mycket på 5 år. Googles automatiska budgivning tar över mer och mer. Finns det ens en framtid för den manuella budgivningen? Detta är en av flera frågor vi ställer oss. Första gången vi tog upp detta ämne var i avsnitt 11.

Hot och möjligheter för affiliates

När annonser tar över sökresultaten, Google själva tar över vissa vertikaler och affiliateprogram chocksänker provisionerna – finns det då en ljus framtid för affiliates? Såklart det finns! Här återvänder vi till ett ämne som var med i avsnitt 6.

Vad tycker du om dagens något återblickande avsnitt? Skriv en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta vad du tycker.

Tryck på Play nedan, eller lyssna på #60 av Sökpodden via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt medverkar Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson.

2 kommentarer

  1. Bra avsnitt som alltid!

    Personligen föredrar jag mer när ni fokuserar på SEO över CPC.

    Kommentar av Thomas

  2. Thomas,

    Kul att du gillade avsnittet! Vi har genom åren haft ungefär lika många SEO-ämnen som PPC-ämnen (Google Ads + Facebook Ads). Det är många som precis som du föredrar SEO. Samtidigt har vi även lyssnare som föredrar våra PPC-ämnen. Så vi försöker hitta en bra blandning :-)

    Tack för att du lyssnar!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner