Sökmotorkonsult.se

#84 Freshness

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

I #84 av Sökpodden pratar vi om Freshness, att pinna RSAs eller inte på Google Ads och nya sökmotorn Yep. Lyssna gärna!

I detta juniavsnitt av Sökpodden bjuder vi på följande tre ämnen:

Freshness

Vissa sökresultat kräver färskhet enligt Google. Vi pratar om varför det är så, och vad som kan vara viktigt att tänka på när det gäller att hålla sitt innehåll färskt.

Pinna eller inte pinna RSAs

Att pinna eller inte pinna rubriker och beskrivningar i RSAs på Google Ads är en fråga som ”delar” branschen. Det skiljer sig mycket i hur man väljer att göra. Vi går igenom för- och nackdelar med att pinna.

Yep

Ahrefs har släppt sin nya sökmotor, Yep, i en tidig beta. Är det en ”Googledödare” som Ahrefs tagit fram? Vi har testat Yep och ger vår syn på saken.

Gillade du avsnittet? Skriv gärna en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta.

Som vanligt tar Sökpodden ett välförtjänt sommarlov under juli och vi är tillbaka med ett nytt avsnitt i slutet av augusti. Glad sommar!

Avsnitt #84 av Sökpodden lyssnar du på genom att trycka på Play-knappen nedan. Eller varför inte lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller valfri annan poddapp.

I detta avsnitt medverkar Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje.

Play

6 kommentarer

  1. Tack för ännu ett bra poddavsnitt, alltid lika matnyttigt!

    Personligen tror jag inte att Yep kommer kunna bli någon ”Googledödare”. Google är ett så pass inarbetat varumärke och att googla har ju till och med blivit ett verb. Varför skulle Yep lyckas bättre än till exempel DuckDuckGO?

    Men visst, förr i tiden trodde man väl aldrig att sökmotorn AltaVista eller webbläsaren Netscape skulle få en överman… :-)

  2. Tack för din kommentar, Sebastian.

    Jag håller med dig. Och en skillnad mot Altavista och Netscape är att de inte var speciellt bra på sin sak. Man kan tycka vad man vill om Google, men det är en bra sökmotor.

  3. Hejsan.

    Tack för ett bra avsnitt.

    Min fråga:
    Om enskilda undersidor inte hålls uppdaterade med korrekta uppgifter som är up-to-date, exempelvis priser eller räntor, drabbar det då hela sajten eller drabbar det bara undersidor som inte uppdateras?

    Mvh Joakim

    Kommentar av Joakim Ryttersson

  4. Sökresultaten i Yep för Sverige är inget vidare. Verkar vara samma bot som Ahrefs använder för sin data. Får en att fundera över hur pass bra datan i Ahrefs är för den svenska marknaden.

    Kommentar av Linda Bergman

  5. Joakim,

    Kul att du gillade avsnittet!

    Generellt sett så tittar ju Google främst på enskilda sidor, och inte hela sajten. Så i normalfallet är det bara den specifika sida som berörs. Men om en sajt till stor del består av lågkvalitativt innehåll kan det även påverka Google syn på övriga sidor på sajten.

  6. Linda,

    Håller med om att Yep inte ger några vidare bra resultat i Sverige. Bra poäng med jämförelsen med Ahrefs, dock har jag alltid upplevt att just Ahrefs har bättre täckning i Sverige än de flesta andra verktyg.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]