Sökmotorkonsult.se

#59 Gasa eller bromsa?

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

I detta avsnitt av Sökpodden börjar vi med digital marknadsföring i kristider, vi pratar om SEO-migrering och avslutar med att kalibrera attributionsmodeller. Lyssna gärna!

Avsnitt 59 av Sökpodden blev lite annorlunda. På grund av Coronasituationen sitter vi inte tillsammans när vi poddar utan vi spelar in från våra tillfälliga hemmakontor. Men precis som vanligt bjuder vi på tre ämnen:

Digital marknadsföring i kristider

Med tanke på situationen som vi alla befinner oss i just nu, var detta ämne mer eller mindre givet att ha med. Vi går igenom hur du i kristider kan tänka kring din digitala marknadsföring utifrån ett antal olika scenarier.

SEO-migreringar

Vilka är de största SEO-utmaningarna vid en sajtmigreringar? Och vad är ett rimligt mål för SEO-trafiken efter en migrering? Detta är två av frågorna som vi besvarar i detta ämne.

Kalibrera din attributionsmodell

Att hitta rätt bland alla de olika attributionsmodeller som finns är inte enkelt. Här går vi igenom en metod för att kalibrera sig fram till en bra attributionsmodell. Vi har inspirerats av följande webbinar.

Vad tyckte du om dagens avsnitt av Sökpodden? Skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com eller skriv en kommentar nedan!

För att lyssna på avsnitt 59 av Sökpodden så trycker du på Play nedan, lyssnar via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast.

I detta avsnitt medverkar Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén.

Sidan är senast uppdaterad 2022-11-24

Play

4 kommentarer

  1. Det här var väldigt bra för mig att lyssna på, har tappat inspirationen lite nu i Corona tider. Vi skriver om resor på vår sida och har tappat väldigt mycket trafik just nu. Inte så många som är sugna på att ta sig till flygplatsen. Nu laddar jag om och ser framåt, förhoppningsvis ljusnar det snart!

    Kommentar av Melker W

  2. Hej Melker

    Kul att du gillade avsnittet! Förstår att det är tufft i resesegmentet just nu, men helt rätt att ladda om och se framåt.

    Lycka till!

    Michael

  3. Fan va grymma ni är! Nu blir det lyssna hela veckan😂 Letat länge efter sånthär material, va grymt att få höra några andra prata om sina seo kunskaper!

    Jag håller precis på bygga min första webshop på helt egen hand och har även funnit ett stort intresse för att maximera min SEO.

    Om ni vill göra en kort bedömning på hemsidan i helhet skulle jag vara mer än tacksam

    Maila mig isf så drar jag ur den ur underhålls läge.
    Tack för avsnitten!
    Mvh Daniel

    Kommentar av Daniel

  4. Tack Daniel! Kul att du gillar våra avsnitt :-)

    Lycka till med din webshop!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 90 av Sökpodden

#90 Medicin

Årets första avsnitt av Sökpodden är här. Denna gång pratar vi marknadsföring i lågkonjunktur, diskuterar trenden att Google Ads tar mer och mer kontroll från sina annonsörer och avslutar med ett snack om möjligheter och risker med AI. Du lyssnar väl?

Rykte: Google lanserar AI-chat 2023 – vi kollar in Sparrow

AI-ryktena fortsätter. Google rapporteras nu ha skarpa planer på att lansera sin egen chatbot under 2023. Vi har kollat in hur den kan komma att utformas.

Elov & Beny

Så jobbar Elov & Beny med digitala trender & marknadsföring

Att ta kontroll över sitt varumärke och nå ut med sin musik på ett effektivt sätt är viktigare idag än någonsin. För att lära oss mer om detta träffar vi melodifestivalen-aktuella Elov & Beny, för att diskutera hur de jobbar med digital marknadsföring och kreativa trender för att fortsätta bygga upp sin framgångsrika musikkarrriär.

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.