Sökmotorkonsult.se

#28 Giriga förändringar?

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 28

Är Googles senaste förändringar giriga? Hur kan man använda den utökade Quality Score-datan och vilken budget ska man ha på Facebook? Dessa tre frågor ställer vi oss i avsnitt 28 av Sökpodden. 

Då var det dags för sista avsnittet innan sommaren. Denna månad är det fokus på Google AdWords och Facebook Ads i Sökpodden. Som alltid pratar vi om tre olika ämnen:

Försämringar av AdWords

Vi går igenom två förändringar i Google AdWords som vi inte alls gillar. Först pratar vi om förändringarna kring exact match som är en försämring för alla annonsörer. Sen går vi vidare till Googles nyhet om att budet kan få större vikt vid vissa googlingar. Är dessa två förändringar bara giriga?

Mer Quality Score-data

Om vi inte gillade ovan förändringar i AdWords, så är nyheten om utökad Qualtiy Score-data något vi tycker desto bättre om. Vi pratar om hur denna data kan göra din annonsering på Google mer lönsam.

Budgetar på Facebook

Vi avslutar avsnittet med att prata om hur viktig budgeten är på Facebook och vad som händer om du har en för liten eller för stor budget i förhållande till din målgrupp.

Vad tyckte du om avsnitt 28? Ge oss ris eller ros genom att skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com eller kommentera nedan.

I juli tar Sökpodden semester. Vi är tillbaka med ett nytt avsnitt torsdagen den 24:e augusti.

Då var det dags att börja lyssna. Tryck på play-knappen nedan, lyssna via ItunesRSS eller andra poddappar som Acast.

I detta sommaravsnitt av Sökpodden lyssnar du på Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman. Som alltid är det Joel Unge som tryggt sköter spakarna och producerar Sökpodden.

 

Play

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?