Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#28 Giriga förändringar?

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 28

Är Googles senaste förändringar giriga? Hur kan man använda den utökade Quality Score-datan och vilken budget ska man ha på Facebook? Dessa tre frågor ställer vi oss i avsnitt 28 av Sökpodden. 

Då var det dags för sista avsnittet innan sommaren. Denna månad är det fokus på Google AdWords och Facebook Ads i Sökpodden. Som alltid pratar vi om tre olika ämnen:

Försämringar av AdWords

Vi går igenom två förändringar i Google AdWords som vi inte alls gillar. Först pratar vi om förändringarna kring exact match som är en försämring för alla annonsörer. Sen går vi vidare till Googles nyhet om att budet kan få större vikt vid vissa googlingar. Är dessa två förändringar bara giriga?

Mer Quality Score-data

Om vi inte gillade ovan förändringar i AdWords, så är nyheten om utökad Qualtiy Score-data något vi tycker desto bättre om. Vi pratar om hur denna data kan göra din annonsering på Google mer lönsam.

Budgetar på Facebook

Vi avslutar avsnittet med att prata om hur viktig budgeten är på Facebook och vad som händer om du har en för liten eller för stor budget i förhållande till din målgrupp.

Vad tyckte du om avsnitt 28? Ge oss ris eller ros genom att skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com eller kommentera nedan.

I juli tar Sökpodden semester. Vi är tillbaka med ett nytt avsnitt torsdagen den 24:e augusti.

Då var det dags att börja lyssna. Tryck på play-knappen nedan, lyssna via ItunesRSS eller andra poddappar som Acast.

I detta sommaravsnitt av Sökpodden lyssnar du på Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman. Som alltid är det Joel Unge som tryggt sköter spakarna och producerar Sökpodden.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner