Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Perfekt sommarläsning! Sommarläsning till paketpris! ×
Sommarläsning! Böckerna Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Sommarläsning till paketpris! ×
Sökmotorkonsult.se

#12 Google älskar annonser

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden 12

Håller Google på att förvandlas från en sökmotor till en annonsmotor? Vad kommer AMP innebära för SEO? Hur lång ska en brödtext vara? Detta och mycket mer i avsnitt 12 av Sökpodden.

Så var det dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden, närmare bestämt nummer 12 i ordning. Förra månadens avsnitt slog lyssnarrekord! Väldigt kul tycker vi och tack till alla er som lyssnar.

Är Google en annonsmotor?

I denna månads avsnitt av Sökpodden hör du oss prata om trenden att Google går mer och mer åt att visa annonser i sökresultatet och specifikt går vi igenom den senaste förändringen med 4 toppannonser istället för 3. Vi analyserar vilken effekt denna förändring haft än så länge och vi refererar bland annat till undersökningar och data av RimmKaufman, Search Engine Land och Moz.

AMP

Sen är det dags för förkortningen som många surrar om: AMP. Vad är egentligen AMP (accelerated mobile pages), vem är det bra för och hur kommer det påverka SEO? Detta är några av frågorna som vi försöker bena ut.

Brödtext inom SEO

Avslutningen av detta avsnitt handlar om brödtext och många av de myter och frågor som finns kring just brödtext och SEO.

Förutom dagens tre ämnen fastnar vi även inledningsvis i en diskussion om Google senaste uppdatering av deras riktlinjer gällande sponsrade produkter.

Hjälp oss att slå ännu ett lyssnarrekord. In och lyssna direkt på Sökpodden #12 och tipsa gärna en vän eller kollega. Som alltid lyssnar du direkt nedan, via RSS, andra Poddappar som Acast eller varför inte via Itunes.

I detta avsnitt medverkar Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson.

2 kommentarer

  1. Hej Ville

    Intressant artikel, och tack för din kommentar! Vi upplever inte samma förändring efter 4:e annonsen som ni ser. Vi tittar dock över alla våra kunder och sökord vilket såklart är ett brett spektra. På enskilda sökord som ni har kollat på, kan såklart förändringen vara stor. Kanske speciellt i ett så konkurrensutsatt segment som ert?

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Både ha och äta kakan

Relevanta annonser eller integritet

Både den nya dataskyddsförordningen GDPR och Apple slår ett slag för integriteten. Samtidigt ökar användandet av annonsblockerare då vi inte gillar att mötas av irrelevanta annonser. Går dessa två saker ihop?

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 28

#28 Giriga förändringar?

Sista avsnittet innan Sökpodden går på sommarlov. Denna månad pratar vi om försämringar i AdWords, jublar över utökad Quality Score-data och avgör hur stor budgeten på Facebook ska vara.

Michael Berman, Maria Fernholm, Joel Unge och Michael Wahlgren inför Sökpodden 28

SEO för poddar

Att lyssna på poddar är populärt. Men hur optimerar du din podd för Google? Vi går i detta inlägg igenom ett antal saker du bör tänka på när det gäller att sökmotoroptimera din podcast.

målvärde i google analytics

Sätt ett ekonomiskt värde på dina mål i Google Analytics

När du har satt upp mål för din webbplats så är det viktigt att sätta ett ekonomiskt värde på respektive mål. På så sätt kan du bedöma om dina digitala satsningar är lönsamma eller inte, samt se vilken kanal som presterar bäst. […]

IF-funktioner adwords

Ad customizers – IF-funktioner i AdWords

Nå användare som lämnat varukorgen med ett skräddarsytt budskap och visa unika annonser för olika enheter. Läs mer om Google AdWords IF-funktioner för textannonser så du kan anpassa budskapet för olika målgrupper!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner