Sökmotorkonsult.se

#12 Google älskar annonser

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden 12

Håller Google på att förvandlas från en sökmotor till en annonsmotor? Vad kommer AMP innebära för SEO? Hur lång ska en brödtext vara? Detta och mycket mer i avsnitt 12 av Sökpodden.

Så var det dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden, närmare bestämt nummer 12 i ordning. Förra månadens avsnitt slog lyssnarrekord! Väldigt kul tycker vi och tack till alla er som lyssnar.

Är Google en annonsmotor?

I denna månads avsnitt av Sökpodden hör du oss prata om trenden att Google går mer och mer åt att visa annonser i sökresultatet och specifikt går vi igenom den senaste förändringen med 4 toppannonser istället för 3. Vi analyserar vilken effekt denna förändring haft än så länge och vi refererar bland annat till undersökningar och data av RimmKaufman, Search Engine Land och Moz.

AMP

Sen är det dags för förkortningen som många surrar om: AMP. Vad är egentligen AMP (accelerated mobile pages), vem är det bra för och hur kommer det påverka SEO? Detta är några av frågorna som vi försöker bena ut.

Brödtext inom SEO

Avslutningen av detta avsnitt handlar om brödtext och många av de myter och frågor som finns kring just brödtext och SEO.

Förutom dagens tre ämnen fastnar vi även inledningsvis i en diskussion om Google senaste uppdatering av deras riktlinjer gällande sponsrade produkter.

Hjälp oss att slå ännu ett lyssnarrekord. In och lyssna direkt på Sökpodden #12 och tipsa gärna en vän eller kollega. Som alltid lyssnar du direkt nedan, via RSS, andra Poddappar som Acast eller varför inte via Itunes.

I detta avsnitt medverkar Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson.

2 kommentarer

  1. Hej Ville

    Intressant artikel, och tack för din kommentar! Vi upplever inte samma förändring efter 4:e annonsen som ni ser. Vi tittar dock över alla våra kunder och sökord vilket såklart är ett brett spektra. På enskilda sökord som ni har kollat på, kan såklart förändringen vara stor. Kanske speciellt i ett så konkurrensutsatt segment som ert?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Strandell, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i avsnitt 71 av Sökpodden

#71 Zero-click

Så var det dags för ännu ett avsnitt av Sökpodden. Som vi har längtat! I detta avsnitt pratar Jonathan, Pontus och Micke om nyheten att tCPA och tROAS ska försvinna, fortsätter med käbblet kring zero-clicks och avslutar med tracking templates på Google Ads. Du lyssnar väl?

Kvinna framför dator

SEO och användarupplevelse – 3 största misstagen

Jag talade på årets Webbdagarna om SEO och användarupplevelse. Här är en sammanfattning av presentationen – och de tre största missarna många företag gör avseende SEO och användarupplevelse.

Google Experience-rapport i Google Search Console

Ny Page Experience-rapport i Google Search Console

100 % av våra sidor är användarvänliga enligt Googles nya Page Experience-rapport i Google Search Console. Innebär det att vi ska korka upp champagnen inför stundande Page Experience Update?

Produkter

Ny Google-uppdatering för produktrecensioner

Google lanserade i förra veckan en algoritmuppdatering som påverkar produktrecensioners ranking i sökresultaten. Här är vad vi vet om Product Reviews Update hittills.

Pineberrys nya AI-konsult ALI

Möt vår nya AI-kollega ALI

Vi är idag mycket medvetna om hur föränderlig och fantastisk vår värld är. Varje dag uppstår nya möjligheter för innovation och framsteg. Nu tar Pineberry ett av sina största kliv någonsin. Låt oss introducera vår AI-kollega ALI.