Sökmotorkonsult.se

#12 Google älskar annonser

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden 12

Håller Google på att förvandlas från en sökmotor till en annonsmotor? Vad kommer AMP innebära för SEO? Hur lång ska en brödtext vara? Detta och mycket mer i avsnitt 12 av Sökpodden.

Så var det dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden, närmare bestämt nummer 12 i ordning. Förra månadens avsnitt slog lyssnarrekord! Väldigt kul tycker vi och tack till alla er som lyssnar.

Är Google en annonsmotor?

I denna månads avsnitt av Sökpodden hör du oss prata om trenden att Google går mer och mer åt att visa annonser i sökresultatet och specifikt går vi igenom den senaste förändringen med 4 toppannonser istället för 3. Vi analyserar vilken effekt denna förändring haft än så länge och vi refererar bland annat till undersökningar och data av RimmKaufman, Search Engine Land och Moz.

AMP

Sen är det dags för förkortningen som många surrar om: AMP. Vad är egentligen AMP (accelerated mobile pages), vem är det bra för och hur kommer det påverka SEO? Detta är några av frågorna som vi försöker bena ut.

Brödtext inom SEO

Avslutningen av detta avsnitt handlar om brödtext och många av de myter och frågor som finns kring just brödtext och SEO.

Förutom dagens tre ämnen fastnar vi även inledningsvis i en diskussion om Google senaste uppdatering av deras riktlinjer gällande sponsrade produkter.

Hjälp oss att slå ännu ett lyssnarrekord. In och lyssna direkt på Sökpodden #12 och tipsa gärna en vän eller kollega. Som alltid lyssnar du direkt nedan, via RSS, andra Poddappar som Acast eller varför inte via Itunes.

I detta avsnitt medverkar Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson.

Sidan är senast uppdaterad 2023-02-01

Play

2 kommentarer

  1. Hej Ville

    Intressant artikel, och tack för din kommentar! Vi upplever inte samma förändring efter 4:e annonsen som ni ser. Vi tittar dock över alla våra kunder och sökord vilket såklart är ett brett spektra. På enskilda sökord som ni har kollat på, kan såklart förändringen vara stor. Kanske speciellt i ett så konkurrensutsatt segment som ert?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 90 av Sökpodden

#90 Medicin

Årets första avsnitt av Sökpodden är här. Denna gång pratar vi marknadsföring i lågkonjunktur, diskuterar trenden att Google Ads tar mer och mer kontroll från sina annonsörer och avslutar med ett snack om möjligheter och risker med AI. Du lyssnar väl?

Rykte: Google lanserar AI-chat 2023 – vi kollar in Sparrow

AI-ryktena fortsätter. Google rapporteras nu ha skarpa planer på att lansera sin egen chatbot under 2023. Vi har kollat in hur den kan komma att utformas.

Elov & Beny

Så jobbar Elov & Beny med digitala trender & marknadsföring

Att ta kontroll över sitt varumärke och nå ut med sin musik på ett effektivt sätt är viktigare idag än någonsin. För att lära oss mer om detta träffar vi melodifestivalen-aktuella Elov & Beny, för att diskutera hur de jobbar med digital marknadsföring och kreativa trender för att fortsätta bygga upp sin framgångsrika musikkarrriär.

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.