Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#12 Google älskar annonser

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden 12

Håller Google på att förvandlas från en sökmotor till en annonsmotor? Vad kommer AMP innebära för SEO? Hur lång ska en brödtext vara? Detta och mycket mer i avsnitt 12 av Sökpodden.

Så var det dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden, närmare bestämt nummer 12 i ordning. Förra månadens avsnitt slog lyssnarrekord! Väldigt kul tycker vi och tack till alla er som lyssnar.

Är Google en annonsmotor?

I denna månads avsnitt av Sökpodden hör du oss prata om trenden att Google går mer och mer åt att visa annonser i sökresultatet och specifikt går vi igenom den senaste förändringen med 4 toppannonser istället för 3. Vi analyserar vilken effekt denna förändring haft än så länge och vi refererar bland annat till undersökningar och data av RimmKaufman, Search Engine Land och Moz.

AMP

Sen är det dags för förkortningen som många surrar om: AMP. Vad är egentligen AMP (accelerated mobile pages), vem är det bra för och hur kommer det påverka SEO? Detta är några av frågorna som vi försöker bena ut.

Brödtext inom SEO

Avslutningen av detta avsnitt handlar om brödtext och många av de myter och frågor som finns kring just brödtext och SEO.

Förutom dagens tre ämnen fastnar vi även inledningsvis i en diskussion om Google senaste uppdatering av deras riktlinjer gällande sponsrade produkter.

Hjälp oss att slå ännu ett lyssnarrekord. In och lyssna direkt på Sökpodden #12 och tipsa gärna en vän eller kollega. Som alltid lyssnar du direkt nedan, via RSS, andra Poddappar som Acast eller varför inte via Itunes.

I detta avsnitt medverkar Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson.

2 kommentarer

  1. Hej Ville

    Intressant artikel, och tack för din kommentar! Vi upplever inte samma förändring efter 4:e annonsen som ni ser. Vi tittar dock över alla våra kunder och sökord vilket såklart är ett brett spektra. På enskilda sökord som ni har kollat på, kan såklart förändringen vara stor. Kanske speciellt i ett så konkurrensutsatt segment som ert?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Dynamiska annonser

Automatisera med Dynamiska Annonser

Facebooks dynamiska annonser är skräddarsydda annonser som automatiskt marknadsför det som dina kunder har tittat på eller är intresserade av. Läs mer här!

Facebook collection ads

Vad är Facebook Collection Ads?

Har du koll på ett av Facebooks senaste annonsformat? Ett mycket stilfullt annonsformat där användaren får ”en sömlös upplevelse” enligt Facebook själva. Läs mer!

James Finlayson på SearchStars i Malmö 2017

Sökkonferensen SearchStars

Sveriges största sökkonferens SearchStars har precis gått av stapeln. Vi var på plats på Slakthuset i Malmö och i denna artikel sammanfattar vi kortfattat våra intryck från konferensen.

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 31

#31 Årets plåga

I Sökpodden 31 pratar vi om årets SEO-plåga, vi gör en favorit i repris med ännu en SEO-Clinic och så går vi igenom vad du som annonsör på Facebook behöver tänka på inför stundande Black Friday. Du lyssnar väl?

Michael Wahlgren och Guldläge på nätet 3

Fortsatt succé för SEO-boken Guldläge på nätet

Guldläge på nätet släpps i dag i en tredje uppdaterad upplaga. Det är väldigt glädjande att framgången med vår populära SEO-bok fortsätter. Även om grunderna inom sökmotoroptimering är samma finns det en hel del nytt att läsa i nya Guldläge på nätet.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner