Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#12 Google älskar annonser

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden 12

Håller Google på att förvandlas från en sökmotor till en annonsmotor? Vad kommer AMP innebära för SEO? Hur lång ska en brödtext vara? Detta och mycket mer i avsnitt 12 av Sökpodden.

Så var det dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden, närmare bestämt nummer 12 i ordning. Förra månadens avsnitt slog lyssnarrekord! Väldigt kul tycker vi och tack till alla er som lyssnar.

Är Google en annonsmotor?

I denna månads avsnitt av Sökpodden hör du oss prata om trenden att Google går mer och mer åt att visa annonser i sökresultatet och specifikt går vi igenom den senaste förändringen med 4 toppannonser istället för 3. Vi analyserar vilken effekt denna förändring haft än så länge och vi refererar bland annat till undersökningar och data av RimmKaufman, Search Engine Land och Moz.

AMP

Sen är det dags för förkortningen som många surrar om: AMP. Vad är egentligen AMP (accelerated mobile pages), vem är det bra för och hur kommer det påverka SEO? Detta är några av frågorna som vi försöker bena ut.

Brödtext inom SEO

Avslutningen av detta avsnitt handlar om brödtext och många av de myter och frågor som finns kring just brödtext och SEO.

Förutom dagens tre ämnen fastnar vi även inledningsvis i en diskussion om Google senaste uppdatering av deras riktlinjer gällande sponsrade produkter.

Hjälp oss att slå ännu ett lyssnarrekord. In och lyssna direkt på Sökpodden #12 och tipsa gärna en vän eller kollega. Som alltid lyssnar du direkt nedan, via RSS, andra Poddappar som Acast eller varför inte via Itunes.

I detta avsnitt medverkar Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson.

2 kommentarer

  1. Hej Ville

    Intressant artikel, och tack för din kommentar! Vi upplever inte samma förändring efter 4:e annonsen som ni ser. Vi tittar dock över alla våra kunder och sökord vilket såklart är ett brett spektra. På enskilda sökord som ni har kollat på, kan såklart förändringen vara stor. Kanske speciellt i ett så konkurrensutsatt segment som ert?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner