Sökmotorkonsult.se

#37 Googles ansvar

Viktor Calmhede, Simon Davidsson och Michael Wahlgren i Sökpodden avsnitt 37

I detta avsnitt av Sökpodden börjar vi med snackisen om Googles ansvar, reder ut vanliga missförstånd om SEO och avslutar med att prata om annonsväxling på AdWords. Du lyssnar väl?

I #37 av Sökpodden bjuder vi på ett fullspäckat avsnitt. Som vanligt är det tre olika ämnen som står på agendan:

Googles ansvar

Ingen kan väl ha missat den stora kritikstorm som Google fått utstå i medierna de senaste veckorna. Är kritiken rimlig och vilket ansvar har Google för det material som finns att hitta via deras sökmotor eller på YouTube? Denna svåra fråga försöker vi bena ut i dagens avsnitt.

Vanliga missförstånd om SEO

Med avstamp i intressant statistik från SEO Cert tar vi upp vanliga missförstånd om SEO. Exempelvis skillnaden mellan spindling och indexering och hur längden på en titel mäts.

Annonsväxling på AdWords

I höstas minskade Google valen vi annonsväxling från fyra till två. Är man dum om man inte klickar i standardalternativet att låta Google välja annonser? I dagens sista ämne tar vi upp för- och nackdelar med AdWords två olika alternativen för annonsväxling.

Vi hoppas att du gillar dagens avsnitt. Om du gör det, tipsa gärna dina vänner och kollegor om Sökpodden. Det blir vi mycket glada för. Om du inte gillade dagens avsnitt, kommenterat nedan eller hör av dig på sokpodden@pineberry.com. Hör såklart gärna av dig även om du gillade avsnittet eller om du har förslag på framtida ämnen

Nu är ansvaret ditt. Tryck på play nedan för att lyssna på Sökpodden #37. Du kan även lyssna via RSSItunes, eller andra Poddappar som Acast. 

I detta avsnitt medverkar Viktor Calmhede, Simon Davidsson och Michael Wahlgren.

Sidan är senast uppdaterad 2022-11-24

Play

6 kommentarer

  1. Hej, lyssnade på podden. Bra ämnen!

    Kan ni inte ta upp i någon sökpodd om ens ranking i sökmotorerna förändras om man byter theme (designmall) på sin hemsida, eller om man byter webbhotell och namnservrar.

    Skulle vara intressant att höra era åsikter om det här.

    Hälsningar Rickard

    Kommentar av Rickard Skogås

  2. Rickard

    Kul att du gillade avsnittet! Tack för förslag på ämne, jag hoppas vi får möjlighet att ta upp det längre fram.

  3. Hej,

    Bra avsnitt som vanligt, tycker debatten ang google var ganska märklig. youtube en annan femma..

    Jag skulle vilja höra mer om länkar i podden, jag vet att ni har pratat om det ganska mycket. Men jag tänker mer ingående kring riktiga case..

    Då tänker jag lite vad man gjort för att komma ur ett filter, eller någon speciell länkkatalog som är kass eller vass. Lite mer detaljerat helt enkelt. Någon som plockat bort vissa ankartexter som gav resultat direkt? några riktiga solskenshistorier typ, känns som att ni borde besitta några riktigt sköna storys kring detta. Eller något som helt enkelt blev en riktigt pangträff på nån site..

    // Linus

    Kommentar av Linus Näslund

  4. Hej Linus

    Kul att du gillade förra avsnittet!

    Tack för förslag på ämne. Vi kommer garanterat återkomma till länkar framöver.

  5. Alltid bra avsnitt. Nyfiken angående SEO-cert – hur ser statistisken ut på Pineberry? :-)

    100% klarar det – eller hur ser det ut hos er?

    Tack för grym Podd & artiklar

    Kommentar av Peter

  6. Peter,

    Tack för din kommentar, kul att du gillar Sökpodden.

    Alla våra SEO-konsulter har såklart klarat testet :-). Men det är inte givet att vi alltid klarar det på första försöket. Det är med andra ord även ett svårt test även för oss.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.