Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#14 Googles hatkärlek till SEO

Michael Wahlgren, Michael Berman och Pontus Karlsson i Sökpodden 14

Vad tycker Google egentligen om SEO? Varför är det så viktigt med matchtyper inom AdWords? Och vad händer nu när Google förbjuder annonsering på sms lån? Detta och mer lyssnar du på i avsnitt 14 av Sökpodden.

Äntligen ett nytt avsnitt ute! Att göra Sökpodden är en av de absoluta höjdpunkterna varje månad för oss. Hoppas du som lyssnar gillar det du hör!

Googles förhållande till SEO

I detta, vårt fjortonde avsnitt, pratar vi om Googles hatkärlek till SEO. Varför har Google inte så mycket till övers för SEO?

Matchtyper i AdWords

Sen drar vi vidare till matchtyper i AdWords. Vad är viktigt att tänka på när det gäller matchtyper och vilka av de som finns är något att hänga i julgranen?

SMS-lån förbjuds i Adwords

Sist men inte minst pratar vi om nyheten att Google ska stänga ned AdWords för sms lån. Varför gör Google detta och vem blir vinnare och förlorare av denna förändring?

Som alltid värdesätter vi din feedback högt. Kommentera gärna nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta vad du tycker om avsnittet.

Vad väntar du på? Dags att börja lyssna på Sökpodden #14 vilket du gör direkt nedan. Eller så kan du lyssna via RSSItunes, eller.andra Poddappar som Acast.

Michael Wahlgren, Michael Berman och Pontus Karlsson är med i detta avsnitt.

4 kommentarer

  1. Tobak och snus tillhör även en av de varorna där adwords inte är möjligt. På samma sätt verkar det vara med Facebook Ads. Har vi läst reglerna rätt så innefattar även detta de nikotinfria alternativen. Tyvärr.

    Kommentar av Andreas

  2. Hej Andreas!

    Det ska gå fint att annonsera för tobaksfria produkter. Facebook använder ”Machine learning” för att flagga annonser som inte är lämpliga. Detta gör att dina annonser förmodligen kommer bli icke godkända och du måste skicka in dem för manuell granskning. Tidskrävande men väl värt din tid!

    Lycka till!

    Kommentar av Nicklas Krus

  3. Finns det inte en risk att de ändå nekar då man kan nå tobaksprodukter ett klick eller två bort från det nikontinfria?

    Kommentar av Andreas

  4. Hej!

    Enligt Facebook själva så ska det inta vara några problem. Men sidan du länkar till får inte innehålla tobaksprodukter. Hur många steg bort du kan nå tobaksprodukter är irrelevant för Facebook-annonsering.

    Lycka till!

    Ps. Skickar med en länk där du själv kan läsa på vilka regler som gäller: https://www.facebook.com/policies/ads/#prohibited_content

    Kommentar av Nicklas Krus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 54 av Sökpodden

#54 E-A-T

Då var det dags för oktobers avsnitt av Sökpodden. Denna gång pratar vi om E-A-T, genomsnittsposition på Google Ads samt målgruppsstorlekar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner