Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#14 Googles hatkärlek till SEO

Michael Wahlgren, Michael Berman och Pontus Karlsson i Sökpodden 14

Vad tycker Google egentligen om SEO? Varför är det så viktigt med matchtyper inom AdWords? Och vad händer nu när Google förbjuder annonsering på sms lån? Detta och mer lyssnar du på i avsnitt 14 av Sökpodden.

Äntligen ett nytt avsnitt ute! Att göra Sökpodden är en av de absoluta höjdpunkterna varje månad för oss. Hoppas du som lyssnar gillar det du hör!

Googles förhållande till SEO

I detta, vårt fjortonde avsnitt, pratar vi om Googles hatkärlek till SEO. Varför har Google inte så mycket till övers för SEO?

Matchtyper i AdWords

Sen drar vi vidare till matchtyper i AdWords. Vad är viktigt att tänka på när det gäller matchtyper och vilka av de som finns är något att hänga i julgranen?

SMS-lån förbjuds i Adwords

Sist men inte minst pratar vi om nyheten att Google ska stänga ned AdWords för sms lån. Varför gör Google detta och vem blir vinnare och förlorare av denna förändring?

Som alltid värdesätter vi din feedback högt. Kommentera gärna nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta vad du tycker om avsnittet.

Vad väntar du på? Dags att börja lyssna på Sökpodden #14 vilket du gör direkt nedan. Eller så kan du lyssna via RSSItunes, eller.andra Poddappar som Acast.

Michael Wahlgren, Michael Berman och Pontus Karlsson är med i detta avsnitt.

4 kommentarer

  1. Tobak och snus tillhör även en av de varorna där adwords inte är möjligt. På samma sätt verkar det vara med Facebook Ads. Har vi läst reglerna rätt så innefattar även detta de nikotinfria alternativen. Tyvärr.

    Kommentar av

    Andreas

  2. Hej Andreas!

    Det ska gå fint att annonsera för tobaksfria produkter. Facebook använder ”Machine learning” för att flagga annonser som inte är lämpliga. Detta gör att dina annonser förmodligen kommer bli icke godkända och du måste skicka in dem för manuell granskning. Tidskrävande men väl värt din tid!

    Lycka till!

    Kommentar av

    Nicklas Krus

  3. Finns det inte en risk att de ändå nekar då man kan nå tobaksprodukter ett klick eller två bort från det nikontinfria?

    Kommentar av

    Andreas

  4. Hej!

    Enligt Facebook själva så ska det inta vara några problem. Men sidan du länkar till får inte innehålla tobaksprodukter. Hur många steg bort du kan nå tobaksprodukter är irrelevant för Facebook-annonsering.

    Lycka till!

    Ps. Skickar med en länk där du själv kan läsa på vilka regler som gäller: https://www.facebook.com/policies/ads/#prohibited_content

    Kommentar av

    Nicklas Krus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Emarketer Amazon 3e storst

Amazon går om Microsoft som annonsplattform

Amazons annonsplattform fortsätter att göra framsteg. Enligt en färsk rapport från Emarketer har Amazon nu gått om Microsoft och är den tredje största annonsplattformen i USA. Endast giganterna Google och Facebook är större. Kommer även Amazons annonsplattform bli något att räkna med i Sverige när e-handelsjätten lanserar här?

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner