Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#14 Googles hatkärlek till SEO

Michael Wahlgren, Michael Berman och Pontus Karlsson i Sökpodden 14

Vad tycker Google egentligen om SEO? Varför är det så viktigt med matchtyper inom AdWords? Och vad händer nu när Google förbjuder annonsering på sms lån? Detta och mer lyssnar du på i avsnitt 14 av Sökpodden.

Äntligen ett nytt avsnitt ute! Att göra Sökpodden är en av de absoluta höjdpunkterna varje månad för oss. Hoppas du som lyssnar gillar det du hör!

Googles förhållande till SEO

I detta, vårt fjortonde avsnitt, pratar vi om Googles hatkärlek till SEO. Varför har Google inte så mycket till övers för SEO?

Matchtyper i AdWords

Sen drar vi vidare till matchtyper i AdWords. Vad är viktigt att tänka på när det gäller matchtyper och vilka av de som finns är något att hänga i julgranen?

SMS-lån förbjuds i Adwords

Sist men inte minst pratar vi om nyheten att Google ska stänga ned AdWords för sms lån. Varför gör Google detta och vem blir vinnare och förlorare av denna förändring?

Som alltid värdesätter vi din feedback högt. Kommentera gärna nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta vad du tycker om avsnittet.

Vad väntar du på? Dags att börja lyssna på Sökpodden #14 vilket du gör direkt nedan. Eller så kan du lyssna via RSSItunes, eller.andra Poddappar som Acast.

Michael Wahlgren, Michael Berman och Pontus Karlsson är med i detta avsnitt.

4 kommentarer

  1. Tobak och snus tillhör även en av de varorna där adwords inte är möjligt. På samma sätt verkar det vara med Facebook Ads. Har vi läst reglerna rätt så innefattar även detta de nikotinfria alternativen. Tyvärr.

    Kommentar av

    Andreas

  2. Hej Andreas!

    Det ska gå fint att annonsera för tobaksfria produkter. Facebook använder ”Machine learning” för att flagga annonser som inte är lämpliga. Detta gör att dina annonser förmodligen kommer bli icke godkända och du måste skicka in dem för manuell granskning. Tidskrävande men väl värt din tid!

    Lycka till!

    Kommentar av

    Nicklas Krus

  3. Finns det inte en risk att de ändå nekar då man kan nå tobaksprodukter ett klick eller två bort från det nikontinfria?

    Kommentar av

    Andreas

  4. Hej!

    Enligt Facebook själva så ska det inta vara några problem. Men sidan du länkar till får inte innehålla tobaksprodukter. Hur många steg bort du kan nå tobaksprodukter är irrelevant för Facebook-annonsering.

    Lycka till!

    Ps. Skickar med en länk där du själv kan läsa på vilka regler som gäller: https://www.facebook.com/policies/ads/#prohibited_content

    Kommentar av

    Nicklas Krus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner