Sökmotorkonsult.se

#26 Guldfisken Fred

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden 26

Googles dubbelmoral i kampen mot annonser, CTR som rankingsignal och hur PR passar ihop med SEO. Våra ämnen i Sökpodden #26.

Just nu är det kort mellan avsnitten! Förra månadens avsnitt släpptes sent i mars och därefter bjöd vi på ett specialavsnitt om affiliate. Nu är det dags för avsnitt 26 av Sökpodden.

I denna månads avsnitt är det fokus på SEO och som alltid står det tre olika ämnen på menyn.

Googles kamp mot annonser

För någon vecka sedan gjorde Google en uppdatering av algoritmen som går under namnet Fred. De flesta bedömare har kommit till slutsatsen att Fred var en uppdatering som riktas mot sajter med tunt innehåll och för mycket annonser.

Fred är inte den första uppdatering som slår mot sajter med för mycket annonser. Samtidigt öser Google själva ut mer annonser än någonsin via AdWords och Adsense. Det är inte svårt att skönja en viss dubbelmoral i detta.

CTR och SEO

Sociala signaler är något som delat branschen under lång tid. Nu presenterar vi en värdig motståndare – CTR som rankingsignal. Kan det vara SEO-branschens nya vattendelare?

SEO och PR

Hur hänger PR och SEO ihop? Jo, som handen i handsken. I vårt avslutande ämne pratar vi om hur PR kan lyfta din SEO.

Vad tyckte du om dagens avsnitt? Hör gärna av dig och berätta. Skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com eller kommentera nedan.

Vi behöver din hjälp att krossa vårt lyssnarrekord i april. Tipsa gärna dina vänner om Sökpodden!

Nu återstår bara en sak att göra. Det är att trycka på play-knappen nedan, lyssna via RSSItunes, eller andra Poddappar som Acast.

I detta avsnitt av Sökpodden medverkar Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist.

Sidan är senast uppdaterad 2019-09-03

Play

4 kommentarer

  1. Hej, tack för en bra podd. En reflektion: En nav-taggad innehållsförteckning påverkar visserligen inte page rank, men kan mycket väl påverka CTR, eftersom man får fet representation i SERP:en. Många gånger bättre än för annonser eftersom t ex jump links presenteras som ’Hoppa till…’. Men nästan ingen pratar om det, hur kommer det sig?

  2. Hej Michael & Co!
    tack för en ra podd! Jag försöker att följa med och har nog lyssnat på samtliga avsnitt tror jag. Däremot är inte SEO en jättestor del av min vardag men definitivt en del. Jag är VD för Destination Vemdalen och iom det är jag också tillsammans med mina kollegor ansvarig för vemdalen.se. Vi relanserade sajten för några månader sen och arbetar nu för fullt för att få ordning på allt. Givetvis är SEO en del av detta. Sedan lanseringen har vi sett ett tapp men vi tror och hoppas att vi är på väg åt rätt håll. I sista avsnitten sa ni att ni söker sajter till er nästa podd. Det vore jäkligt kul om vemdalen.se kunde bli en av de sajter ni väljer ut.

    Ha det bra och hoppas att vi hörs!

    Mvh
    Marcus

    Kommentar av Marcus Ståhl

  3. Hej Marcus

    Tack för din kommentar och förslag på sajt. Min förhoppning är att vi kan ha med er sajt i nästa avsnitt.

    Kul att du gillar Sökpodden!

  4. Hej Eric

    Kul att du gillar Sökpodden och tack för din kommentar! Jag tror att anledningen till att det pratas lite om det som du nämner är att det är sällan det blir så i SERP:en.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?