Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#26 Guldfisken Fred

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden 26

Googles dubbelmoral i kampen mot annonser, CTR som rankingsignal och hur PR passar ihop med SEO. Våra ämnen i Sökpodden #26.

Just nu är det kort mellan avsnitten! Förra månadens avsnitt släpptes sent i mars och därefter bjöd vi på ett specialavsnitt om affiliate. Nu är det dags för avsnitt 26 av Sökpodden.

I denna månads avsnitt är det fokus på SEO och som alltid står det tre olika ämnen på menyn.

Googles kamp mot annonser

För någon vecka sedan gjorde Google en uppdatering av algoritmen som går under namnet Fred. De flesta bedömare har kommit till slutsatsen att Fred var en uppdatering som riktas mot sajter med tunt innehåll och för mycket annonser.

Fred är inte den första uppdatering som slår mot sajter med för mycket annonser. Samtidigt öser Google själva ut mer annonser än någonsin via AdWords och Adsense. Det är inte svårt att skönja en viss dubbelmoral i detta.

CTR och SEO

Sociala signaler är något som delat branschen under lång tid. Nu presenterar vi en värdig motståndare – CTR som rankingsignal. Kan det vara SEO-branschens nya vattendelare?

SEO och PR

Hur hänger PR och SEO ihop? Jo, som handen i handsken. I vårt avslutande ämne pratar vi om hur PR kan lyfta din SEO.

Vad tyckte du om dagens avsnitt? Hör gärna av dig och berätta. Skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com eller kommentera nedan.

Vi behöver din hjälp att krossa vårt lyssnarrekord i april. Tipsa gärna dina vänner om Sökpodden!

Nu återstår bara en sak att göra. Det är att trycka på play-knappen nedan, lyssna via RSSItunes, eller andra Poddappar som Acast.

I detta avsnitt av Sökpodden medverkar Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist.

4 kommentarer

  1. Hej, tack för en bra podd. En reflektion: En nav-taggad innehållsförteckning påverkar visserligen inte page rank, men kan mycket väl påverka CTR, eftersom man får fet representation i SERP:en. Många gånger bättre än för annonser eftersom t ex jump links presenteras som ‘Hoppa till…’. Men nästan ingen pratar om det, hur kommer det sig?

  2. Hej Michael & Co!
    tack för en ra podd! Jag försöker att följa med och har nog lyssnat på samtliga avsnitt tror jag. Däremot är inte SEO en jättestor del av min vardag men definitivt en del. Jag är VD för Destination Vemdalen och iom det är jag också tillsammans med mina kollegor ansvarig för vemdalen.se. Vi relanserade sajten för några månader sen och arbetar nu för fullt för att få ordning på allt. Givetvis är SEO en del av detta. Sedan lanseringen har vi sett ett tapp men vi tror och hoppas att vi är på väg åt rätt håll. I sista avsnitten sa ni att ni söker sajter till er nästa podd. Det vore jäkligt kul om vemdalen.se kunde bli en av de sajter ni väljer ut.

    Ha det bra och hoppas att vi hörs!

    Mvh
    Marcus

    Kommentar av

    Marcus Ståhl

  3. Hej Marcus

    Tack för din kommentar och förslag på sajt. Min förhoppning är att vi kan ha med er sajt i nästa avsnitt.

    Kul att du gillar Sökpodden!

  4. Hej Eric

    Kul att du gillar Sökpodden och tack för din kommentar! Jag tror att anledningen till att det pratas lite om det som du nämner är att det är sällan det blir så i SERP:en.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner