Sökmotorkonsult.se

#81 Högre klickpriser

Alexander Bergström, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 81 av Sökpodden.

I #81 av Sökpodden pratar vi om högre klickpriser på Google Ads, vi går vidare till digital PR och avslutar med ett snack om automatiskt tillämpade rekommendationer på Google Ads. Lyssna gärna!

I detta marsavsnitt av Sökpodden bjuder vi som alltid på 3 ämnen:

Högre klickpriser på Google Ads

Många annonsörer upplever att klickpriserna på Google Ads ökat de senaste åren. Vi går igenom olika anledningar till att vi ser högre klickpriser, men vi pratar även om varför detta inte nödvändigtvis innebär att det blivit dyrare att annonsera.

Digtal PR

Länkar är ett favoritämne bland er lyssnare och denna gång pratar vi om hur digital PR, eller outreach, kan hjälpa dig till länkar som är svåra att få på andra sätt.

Automatiskt tillämpade rekommendationer

Google jobbar hårt för att annonsörer ska börja använda funktionen automatiskt tillämpade rekommendationer (AAR). Men är detta klokt att göra? Vi går igenom för-och nackdelar med AAR.

Gillade du avsnittet? Skriv gärna en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta vad du tyckte. Det är väldigt viktig för oss.

Avsnitt #81 av Sökpodden lyssnar du som alltid på genom att trycka på Play-knappen nedan. Eller så går det givetvis att lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra poddappar som Acast.

I detta avsnitt medverkar Alexander Bergström, Michael Wahlgren och Victor Alenlid.

Klicka nedan för att spela upp!

Sidan är senast uppdaterad 2022-11-24

Play

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.