Sökmotorkonsult.se

#72 It depends

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

I #72 av Sökpodden börjar vi med ett snack om sökord per sida, vi fortsätter med kvalitet på leads inom Google och avslutar med It depends. Lyssna gärna!

I detta majavsnitt av Sökpodden dukar vi som vanligt fram tre ämnen:

Sökord per sida

Hur många sökord ska man ha per sida på sin sajt? Vilka sökord passar ihop och vilka behöver egna sidor? Detta är två av frågorna vi försöker besvara i dagens första ämne.

Kvalitet på leads inom Google Ads

Räcker det att utvärdera din B2B-annonsering på Google Ads utifrån hur många leads du får? Svaret är nej om du frågar Simon, som även tar oss genom tre steg för att kvalitetssäkra dina leads när du annonserar med Google Ads.

It depends

Det är något av ett stående skämt att många SEO-frågor besvaras med ”It depends”. Varför är det så? Några klassiska ”It depends”-frågor ger oss svaret.

Gillade du dagens avsnitt? Skriv i så fall gärna en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta vad du tycker om avsnittet.

Nu är det hög tid att lyssna på avsnitt 72 av Sökpodden. Tryck på Play nedan eller lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra poddappar som Acast.

I detta avsnitt medverkar Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter.

4 kommentarer

  1. Ska man optimera för sökord eller ämnen, områden? Och ser ni på ahrefs’s ”parent topic”. De menar ju att man kan fånga in en massa ”sekundära sökord” om man optimerar för parent topic.

    Kommentar av Thomas

  2. Bra fråga Thomas!

    För mig är det två ord för ”samma sak”. Vi kallar det ”primära sökord” och ”sekundära sökord”. Men man kan ju kalla det ämnen istället.

    Anledning att jag oftast inte använder ”ämnen” är att det lätt tolkas bredare än det bör.

    Vi kan ta ett exempel vi använde i avsnittet, där pratade vi om ”t shirt”. Om man kollar i Ahrefs så är ”parent topic” för ”t shirt” just ”t shirt”. Det är inte tröja, kläder eller något annat som är ”parent topic”. Om jag pratar om ämne upplever jag att många uppfattar det som att man skulle kunna optimera samma sida för både ”t shirt” och ”tröjor” vilket jag inte anser är så klokt :-)

  3. Tack för ännu ett bra avsnitt av sökpodden. Det är alltid intressant att höra när du Michael går tillbaka och jämför hur SEO fungerade för 15 år sedan. För oss som inte varit verksamma i branschen så länge är det fascinerande att Google skiljde på Spel online och Online spel.

    Kommentar av Hasan Fransson

  4. Kul att du gillade avsnittet, Hasan!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Michael Wahlgren i webbinarstudion hos Pineberry

Vad ska vi prata om i höst?

Vårens webbinarserie inom digital marknadsföring har varit en formidabel succé med runt 1 000 deltagare per tillfälle. Nu har du chansen att bestämma vad vi ska prata om på höstens webbinar. Våra webbinarier har sedan start varit uppskattade vilket vi […]

eurovision 2021 vinnare

Vem vinner Eurovision 2021? – på Google

Det blev äntligen ett Eurovision 2021, efter en lång väntan, men vem vinner? Vi synar söktrenderna i Europa och har hittat en tydlig vinnare. På Google i alla fall.

Coronadoping

Falsk trygghet från coronadopade SEO-resultat

Coronadopade resultat är ett vanligt fenomen bland företag som gynnats av den påskyndande digitaliseringen. Läs mer om coronadoping och varför det är något du behöver vara vaksam på.

Google ”tar bort” Target ROAS och Target CPA

Google gick nyligen ut med att man “tar bort” Target ROAS och Target CPA – eller snarare, Google gör om funktionaliteten för hur man använder dessa budstrategier. Så, hur ska man tänka och hur ska man göra i och med […]