Sökmotorkonsult.se

#72 It depends

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

I #72 av Sökpodden börjar vi med ett snack om sökord per sida, vi fortsätter med kvalitet på leads inom Google och avslutar med It depends. Lyssna gärna!

I detta majavsnitt av Sökpodden dukar vi som vanligt fram tre ämnen:

Sökord per sida

Hur många sökord ska man ha per sida på sin sajt? Vilka sökord passar ihop och vilka behöver egna sidor? Detta är två av frågorna vi försöker besvara i dagens första ämne.

Kvalitet på leads inom Google Ads

Räcker det att utvärdera din B2B-annonsering på Google Ads utifrån hur många leads du får? Svaret är nej om du frågar Simon, som även tar oss genom tre steg för att kvalitetssäkra dina leads när du annonserar med Google Ads.

It depends

Det är något av ett stående skämt att många SEO-frågor besvaras med ”It depends”. Varför är det så? Några klassiska ”It depends”-frågor ger oss svaret.

Gillade du dagens avsnitt? Skriv i så fall gärna en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta vad du tycker om avsnittet.

Nu är det hög tid att lyssna på avsnitt 72 av Sökpodden. Tryck på Play nedan eller lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra poddappar som Acast.

I detta avsnitt medverkar Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter.

Play

4 kommentarer

  1. Ska man optimera för sökord eller ämnen, områden? Och ser ni på ahrefs’s ”parent topic”. De menar ju att man kan fånga in en massa ”sekundära sökord” om man optimerar för parent topic.

    Kommentar av Thomas

  2. Bra fråga Thomas!

    För mig är det två ord för ”samma sak”. Vi kallar det ”primära sökord” och ”sekundära sökord”. Men man kan ju kalla det ämnen istället.

    Anledning att jag oftast inte använder ”ämnen” är att det lätt tolkas bredare än det bör.

    Vi kan ta ett exempel vi använde i avsnittet, där pratade vi om ”t shirt”. Om man kollar i Ahrefs så är ”parent topic” för ”t shirt” just ”t shirt”. Det är inte tröja, kläder eller något annat som är ”parent topic”. Om jag pratar om ämne upplever jag att många uppfattar det som att man skulle kunna optimera samma sida för både ”t shirt” och ”tröjor” vilket jag inte anser är så klokt :-)

  3. Tack för ännu ett bra avsnitt av sökpodden. Det är alltid intressant att höra när du Michael går tillbaka och jämför hur SEO fungerade för 15 år sedan. För oss som inte varit verksamma i branschen så länge är det fascinerande att Google skiljde på Spel online och Online spel.

    Kommentar av Hasan Fransson

  4. Kul att du gillade avsnittet, Hasan!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Playahead – den digitala ungdomsgården?

Playahead grundades var ett online community för ungdomar. Den växte snabbt i popularitet under 00-talet men försvann lika snabbt. Vad hände egentligen?

annonstestning RSA Google Ads

Annonstestning med RSAs

Hur testar dina RSAs? Låter du Google göra grovjobbet åt dig eller litar du inte fullt ut på att deras algoritmer ska fatta rätt beslut åt dig? I denna artikel beskriver vi 5 olika metoder för att annonstestning.

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA.