Sökmotorkonsult.se

#72 It depends

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

I #72 av Sökpodden börjar vi med ett snack om sökord per sida, vi fortsätter med kvalitet på leads inom Google och avslutar med It depends. Lyssna gärna!

I detta majavsnitt av Sökpodden dukar vi som vanligt fram tre ämnen:

Sökord per sida

Hur många sökord ska man ha per sida på sin sajt? Vilka sökord passar ihop och vilka behöver egna sidor? Detta är två av frågorna vi försöker besvara i dagens första ämne.

Kvalitet på leads inom Google Ads

Räcker det att utvärdera din B2B-annonsering på Google Ads utifrån hur många leads du får? Svaret är nej om du frågar Simon, som även tar oss genom tre steg för att kvalitetssäkra dina leads när du annonserar med Google Ads.

It depends

Det är något av ett stående skämt att många SEO-frågor besvaras med ”It depends”. Varför är det så? Några klassiska ”It depends”-frågor ger oss svaret.

Gillade du dagens avsnitt? Skriv i så fall gärna en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta vad du tycker om avsnittet.

Nu är det hög tid att lyssna på avsnitt 72 av Sökpodden. Tryck på Play nedan eller lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra poddappar som Acast.

I detta avsnitt medverkar Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter.

Sidan är senast uppdaterad 2022-11-24

Play

4 kommentarer

  1. Ska man optimera för sökord eller ämnen, områden? Och ser ni på ahrefs’s ”parent topic”. De menar ju att man kan fånga in en massa ”sekundära sökord” om man optimerar för parent topic.

    Kommentar av Thomas

  2. Bra fråga Thomas!

    För mig är det två ord för ”samma sak”. Vi kallar det ”primära sökord” och ”sekundära sökord”. Men man kan ju kalla det ämnen istället.

    Anledning att jag oftast inte använder ”ämnen” är att det lätt tolkas bredare än det bör.

    Vi kan ta ett exempel vi använde i avsnittet, där pratade vi om ”t shirt”. Om man kollar i Ahrefs så är ”parent topic” för ”t shirt” just ”t shirt”. Det är inte tröja, kläder eller något annat som är ”parent topic”. Om jag pratar om ämne upplever jag att många uppfattar det som att man skulle kunna optimera samma sida för både ”t shirt” och ”tröjor” vilket jag inte anser är så klokt :-)

  3. Tack för ännu ett bra avsnitt av sökpodden. Det är alltid intressant att höra när du Michael går tillbaka och jämför hur SEO fungerade för 15 år sedan. För oss som inte varit verksamma i branschen så länge är det fascinerande att Google skiljde på Spel online och Online spel.

    Kommentar av Hasan Fransson

  4. Kul att du gillade avsnittet, Hasan!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 90 av Sökpodden

#90 Medicin

Årets första avsnitt av Sökpodden är här. Denna gång pratar vi marknadsföring i lågkonjunktur, diskuterar trenden att Google Ads tar mer och mer kontroll från sina annonsörer och avslutar med ett snack om möjligheter och risker med AI. Du lyssnar väl?

Rykte: Google lanserar AI-chat 2023 – vi kollar in Sparrow

AI-ryktena fortsätter. Google rapporteras nu ha skarpa planer på att lansera sin egen chatbot under 2023. Vi har kollat in hur den kan komma att utformas.

Elov & Beny

Så jobbar Elov & Beny med digitala trender & marknadsföring

Att ta kontroll över sitt varumärke och nå ut med sin musik på ett effektivt sätt är viktigare idag än någonsin. För att lära oss mer om detta träffar vi melodifestivalen-aktuella Elov & Beny, för att diskutera hur de jobbar med digital marknadsföring och kreativa trender för att fortsätta bygga upp sin framgångsrika musikkarrriär.

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.