Sökmotorkonsult.se

#72 It depends

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

I #72 av Sökpodden börjar vi med ett snack om sökord per sida, vi fortsätter med kvalitet på leads inom Google och avslutar med It depends. Lyssna gärna!

I detta majavsnitt av Sökpodden dukar vi som vanligt fram tre ämnen:

Sökord per sida

Hur många sökord ska man ha per sida på sin sajt? Vilka sökord passar ihop och vilka behöver egna sidor? Detta är två av frågorna vi försöker besvara i dagens första ämne.

Kvalitet på leads inom Google Ads

Räcker det att utvärdera din B2B-annonsering på Google Ads utifrån hur många leads du får? Svaret är nej om du frågar Simon, som även tar oss genom tre steg för att kvalitetssäkra dina leads när du annonserar med Google Ads.

It depends

Det är något av ett stående skämt att många SEO-frågor besvaras med ”It depends”. Varför är det så? Några klassiska ”It depends”-frågor ger oss svaret.

Gillade du dagens avsnitt? Skriv i så fall gärna en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta vad du tycker om avsnittet.

Nu är det hög tid att lyssna på avsnitt 72 av Sökpodden. Tryck på Play nedan eller lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra poddappar som Acast.

I detta avsnitt medverkar Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter.

Play

4 kommentarer

  1. Ska man optimera för sökord eller ämnen, områden? Och ser ni på ahrefs’s ”parent topic”. De menar ju att man kan fånga in en massa ”sekundära sökord” om man optimerar för parent topic.

    Kommentar av Thomas

  2. Bra fråga Thomas!

    För mig är det två ord för ”samma sak”. Vi kallar det ”primära sökord” och ”sekundära sökord”. Men man kan ju kalla det ämnen istället.

    Anledning att jag oftast inte använder ”ämnen” är att det lätt tolkas bredare än det bör.

    Vi kan ta ett exempel vi använde i avsnittet, där pratade vi om ”t shirt”. Om man kollar i Ahrefs så är ”parent topic” för ”t shirt” just ”t shirt”. Det är inte tröja, kläder eller något annat som är ”parent topic”. Om jag pratar om ämne upplever jag att många uppfattar det som att man skulle kunna optimera samma sida för både ”t shirt” och ”tröjor” vilket jag inte anser är så klokt :-)

  3. Tack för ännu ett bra avsnitt av sökpodden. Det är alltid intressant att höra när du Michael går tillbaka och jämför hur SEO fungerade för 15 år sedan. För oss som inte varit verksamma i branschen så länge är det fascinerande att Google skiljde på Spel online och Online spel.

    Kommentar av Hasan Fransson

  4. Kul att du gillade avsnittet, Hasan!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.