Sökmotorkonsult.se

#49 JavaScript SEO

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 49 av Sökpodden

I detta aprilavsnitt av Sökpodden pratar vi JavaScript och SEO, hur du följer upp SEO-förändringar och så går vi igenom Facebooks förändring av Relevance Score. Lyssna gärna!

I avsnitt 49 av Sökpodden bjuder vi som vanligt på tre olika ämnen:

JavaScript och SEO

JavaScript är något som ger många av oss som jobbar med SEO huvudvärk. Det finns flera fördelar med JavaScript generellt sett, men från ett SEO-perspektiv ställer det mest till problem.

I ämnet nämner vi Googles nya videoserie om just JavaScript och SEO samt två bra artiklar från Briggsby, Dealing with JavaScript for SEO och Auditing JavaScript for SEO

Uppföljning av SEO-förändringar

Detta lyssnarämne handlar om hur du på bästa sätt kan dokumentera vilka SEO-förändringar du gör samt hur du kan veta om en förbättring/försämring i ranking har med en specifik förändring att göra.

Här nämner vi Moz sammanställning av algoritmuppdateringar.

Facebooks förändring av Relevance Score

Facebook fasar ut Relevance Score och ersätter det med tre nya mätetal. Vi går igenom denna förändring samt om Relevance Score är något att bry sig om överhuvudtaget.

Vad tyckte du om dagens avsnitt? Skriv gärna en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta. Ris som ros mottages tacksamt!

Lyssna på #49 av Sökpodden via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast. Eller tryck på Play nedan!

I detta avsnitt medverkar Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus.

Sidan är senast uppdaterad 2019-07-02

Play

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?