Sökmotorkonsult.se

#30 Jubileum

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

Detta jubileumsavsnitt firas med en diskussion om vad marknadsförare kan lära sig av Donald Trump, vi letar efter sökordsluckor och så korar vi de största AdWords-förändringarna de senaste tio åren.

Poddar som kommer ut varje vecka firar ofta jubileum vid avsnitt 100. För Sökpodden som gör ett avsnitt per månad skulle det ta nästan tio år innan vi fick fira ett jubileum. Då detta känns oändligt långt in i framtiden har vi tagit oss friheten att bestämma att vårt jubileumsavsnitt blir detta avsnitt, som är nummer 30 i ordningen.

Vi är enormt tacksamma till alla er lyssnare. Ert stöd är anledningen att vi hållit på med Sökpodden i snart tre år nu. Som ett extra tack från oss har vi till detta jubileumsavsnitt tagit fram en Sökpodden t-shirt (den jag har på bilden ovan).

Tröjan finns i begränsad upplaga, och det är först till kvarn som gäller. Självklart bjuder vi på tröjan. Du beställer din Sökpodden t-shirt här.

Detta jubileumsavsnitt följer det vanliga receptet med tre olika ämnen på menyn.

Vad kan marknadsförare lära sig av Donald Trump?

Att Donald Trump vann det amerikanska valet blev en chock för många. Flera bedömare anser att hans kampanjs annonsering på Facebook var en av nycklarna till valvinsten. Vi går igenom hur Donald Trumps valkampanj använde sig av Facebook-annonsering och vad svenska annonsörer kan lära sig av det.

Som bakgrund rekommenderar vi en artikel från Medium.com samt även två relativt färska svenska artiklar i Aftonbladet och Resumé.

Sökordsluckor

Det talas ofta om synergierna mellan SEO och AdWords. Framförallt när det gäller sökordsanalys. Men det är inte alltid som dessa synergier utnyttjas fullt ut. I detta ämne diskuterar vi hur du genom att koppla ihop Google Search Console med Google AdWords får hjälp att hitta dina sökordsluckor.

Tio största förändringar av AdWords

Vi försöker oss på konststycket att kora vilka förändringar av AdWords som haft störst påverkan de senaste tio åren. Det var ingen lätt uppgift och vi är ganska övertygade om att du inte håller med oss på alla punkter.

Din feedback är guld värd! Berätta vad du tycker om dagens avsnitt eller ge förslag på framtida ämnen. Skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com eller kommentera nedan.

Fira vårt jubileum med oss genom att lyssna på avsnitt #30. Det är bara att trycka på play-knappen nedan, lyssna via RSSItunes, eller andra Poddappar som Acast.

I detta avsnitt av Sökpodden medverkar Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman.

 

Sidan är senast uppdaterad 2022-11-24

Play

4 kommentarer

  1. Om ni tar in en fjärde person får ni fler än 30 fingrar. Kul initiativ med tishan – var förstås tvungen att skynda mig in och beställa en! Ser fram emot en ny SEO-Clinic framöver, tyckte den senaste genomgången av sajter ni gjorde var givande.

  2. Kul att du gillade tishan och jag ser också fram emot SEO-Clinicen. Det är roliga att göra!

  3. Fingrar är sannolikt inga problem att anskaffa fler ;-) Lyssnar gärna på 30 avsnitt ytterligare. Tishan är grym & kommer bäras vid varje lyssning framöver…

    Bästa SEO-podden ever!!!
    /Daniel

    Kommentar av Daniel

  4. Tack för din kommentar, Daniel. Det värmer!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.