Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#30 Jubileum

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

Detta jubileumsavsnitt firas med en diskussion om vad marknadsförare kan lära sig av Donald Trump, vi letar efter sökordsluckor och så korar vi de största AdWords-förändringarna de senaste tio åren.

Poddar som kommer ut varje vecka firar ofta jubileum vid avsnitt 100. För Sökpodden som gör ett avsnitt per månad skulle det ta nästan tio år innan vi fick fira ett jubileum. Då detta känns oändligt långt in i framtiden har vi tagit oss friheten att bestämma att vårt jubileumsavsnitt blir detta avsnitt, som är nummer 30 i ordningen.

Vi är enormt tacksamma till alla er lyssnare. Ert stöd är anledningen att vi hållit på med Sökpodden i snart tre år nu. Som ett extra tack från oss har vi till detta jubileumsavsnitt tagit fram en Sökpodden t-shirt (den jag har på bilden ovan).

Tröjan finns i begränsad upplaga, och det är först till kvarn som gäller. Självklart bjuder vi på tröjan. Du beställer din Sökpodden t-shirt här.

Detta jubileumsavsnitt följer det vanliga receptet med tre olika ämnen på menyn.

Vad kan marknadsförare lära sig av Donald Trump?

Att Donald Trump vann det amerikanska valet blev en chock för många. Flera bedömare anser att hans kampanjs annonsering på Facebook var en av nycklarna till valvinsten. Vi går igenom hur Donald Trumps valkampanj använde sig av Facebook-annonsering och vad svenska annonsörer kan lära sig av det.

Som bakgrund rekommenderar vi en artikel från Medium.com samt även två relativt färska svenska artiklar i Aftonbladet och Resumé.

Sökordsluckor

Det talas ofta om synergierna mellan SEO och AdWords. Framförallt när det gäller sökordsanalys. Men det är inte alltid som dessa synergier utnyttjas fullt ut. I detta ämne diskuterar vi hur du genom att koppla ihop Google Search Console med Google AdWords får hjälp att hitta dina sökordsluckor.

Tio största förändringar av AdWords

Vi försöker oss på konststycket att kora vilka förändringar av AdWords som haft störst påverkan de senaste tio åren. Det var ingen lätt uppgift och vi är ganska övertygade om att du inte håller med oss på alla punkter.

Din feedback är guld värd! Berätta vad du tycker om dagens avsnitt eller ge förslag på framtida ämnen. Skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com eller kommentera nedan.

Fira vårt jubileum med oss genom att lyssna på avsnitt #30. Det är bara att trycka på play-knappen nedan, lyssna via RSSItunes, eller andra Poddappar som Acast.

I detta avsnitt av Sökpodden medverkar Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman.

 

4 kommentarer

  1. Om ni tar in en fjärde person får ni fler än 30 fingrar. Kul initiativ med tishan – var förstås tvungen att skynda mig in och beställa en! Ser fram emot en ny SEO-Clinic framöver, tyckte den senaste genomgången av sajter ni gjorde var givande.

  2. Kul att du gillade tishan och jag ser också fram emot SEO-Clinicen. Det är roliga att göra!

  3. Fingrar är sannolikt inga problem att anskaffa fler ;-) Lyssnar gärna på 30 avsnitt ytterligare. Tishan är grym & kommer bäras vid varje lyssning framöver…

    Bästa SEO-podden ever!!!
    /Daniel

    Kommentar av Daniel

  4. Tack för din kommentar, Daniel. Det värmer!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner