Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#34 Kladdigt sökresultat

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

Är de nya långa beskrivningarna i sökresultatet bra för SEO? Hur använder du måttet visningsandel på bästa sätt? Slutligen i #34 av Sökpodden pratar vi om hur du optimerar för konverteringar på Facebook. 

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Detta innebär också att vi kan summera tre år med Sökpodden där vi fått ihop 34 avsnitt och 102 ämnen. Tiden går fort när man har roligt!

Dagens avsnitt bjuder på följande ämnen:

Nya långa meta descriptions

För cirka två veckor sedan dubblade Google utrymmet för meta descriptions i sökresultatet. Är denna förändring bra eller dålig för SEO och hur kommer den påverka din CTR? Ska vi viga julledigheten åt att uppdatera våra meta descriptions eller är det bättre att vänta?

Visningsandel

En av de viktigaste mätetalen inom Google AdWords är visningsandel. Hur kan du använda denna siffra för att få ut så mycket som möjligt av din annonsering? Pontus berättar även varför han tycker e-handlare ska se upp med hur Google räknar visningar i Google Shopping.

Optimera för konverteringar på Facebook

Att lyckas konvertera den köpta trafiken från Facebook handlar såklart mycket om optimering av dina målsidor och annonser. Men det är även viktigt hur du optimerar dina kampanjer i Facebook Ads vilket är ämnet för dagen. Vi pratar bland annat om vikten av att välja ett mål som ger tillräckligt mycket med konverteringar för att Facebooks algoritmer ska fungera bra.

Vad tyckte du om avsnitt #34? Hör av dig till sokpodden@pineberry.com eller kommentera nedan och berätta. Detsamma gäller om du har förslag på något ämne du tycker vi ska ta upp nästa år.

Ett stort tack till alla som lyssnat på Sökpodden under 2017. Vi önskar er alla en god jul och gott nytt år!

Nu är det bara det viktigaste kvar, att lyssna på avsnitt 34. Tryck på play-knappen nedan, lyssna via RSSItunes, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt av Sökpodden medverkar Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Detta har du missat i sommar

Sommar, sommar, sommar. Det har varit en varm sommar med förhoppningsvis många lata dagar i hängmattan. I denna artikel sammanfattar vi några av de viktigaste sakerna som hänt inom SEO, SEM och Facebook under sommaren.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner