#34 Kladdigt sökresultat

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

Är de nya långa beskrivningarna i sökresultatet bra för SEO? Hur använder du måttet visningsandel på bästa sätt? Slutligen i #34 av Sökpodden pratar vi om hur du optimerar för konverteringar på Facebook. 

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Detta innebär också att vi kan summera tre år med Sökpodden där vi fått ihop 34 avsnitt och 102 ämnen. Tiden går fort när man har roligt!

Dagens avsnitt bjuder på följande ämnen:

Nya långa meta descriptions

För cirka två veckor sedan dubblade Google utrymmet för meta descriptions i sökresultatet. Är denna förändring bra eller dålig för SEO och hur kommer den påverka din CTR? Ska vi viga julledigheten åt att uppdatera våra meta descriptions eller är det bättre att vänta?

Visningsandel

En av de viktigaste mätetalen inom Google AdWords är visningsandel. Hur kan du använda denna siffra för att få ut så mycket som möjligt av din annonsering? Pontus berättar även varför han tycker e-handlare ska se upp med hur Google räknar visningar i Google Shopping.

Optimera för konverteringar på Facebook

Att lyckas konvertera den köpta trafiken från Facebook handlar såklart mycket om optimering av dina målsidor och annonser. Men det är även viktigt hur du optimerar dina kampanjer i Facebook Ads vilket är ämnet för dagen. Vi pratar bland annat om vikten av att välja ett mål som ger tillräckligt mycket med konverteringar för att Facebooks algoritmer ska fungera bra.

Vad tyckte du om avsnitt #34? Hör av dig till sokpodden@pineberry.com eller kommentera nedan och berätta. Detsamma gäller om du har förslag på något ämne du tycker vi ska ta upp nästa år.

Ett stort tack till alla som lyssnat på Sökpodden under 2017. Vi önskar er alla en god jul och gott nytt år!

Nu är det bara det viktigaste kvar, att lyssna på avsnitt 34. Tryck på play-knappen nedan, lyssna via RSSItunes, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt av Sökpodden medverkar Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?

React SEO – Hur du hjälper Google på traven

I denna artikel dyker vi ner i ämnet React och SEO. Vi kommer lyfta vilka problem som kan uppkomma och hur du åtgärdar dessa.