Sökmotorkonsult.se

#34 Kladdigt sökresultat

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

Är de nya långa beskrivningarna i sökresultatet bra för SEO? Hur använder du måttet visningsandel på bästa sätt? Slutligen i #34 av Sökpodden pratar vi om hur du optimerar för konverteringar på Facebook. 

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Detta innebär också att vi kan summera tre år med Sökpodden där vi fått ihop 34 avsnitt och 102 ämnen. Tiden går fort när man har roligt!

Dagens avsnitt bjuder på följande ämnen:

Nya långa meta descriptions

För cirka två veckor sedan dubblade Google utrymmet för meta descriptions i sökresultatet. Är denna förändring bra eller dålig för SEO och hur kommer den påverka din CTR? Ska vi viga julledigheten åt att uppdatera våra meta descriptions eller är det bättre att vänta?

Visningsandel

En av de viktigaste mätetalen inom Google AdWords är visningsandel. Hur kan du använda denna siffra för att få ut så mycket som möjligt av din annonsering? Pontus berättar även varför han tycker e-handlare ska se upp med hur Google räknar visningar i Google Shopping.

Optimera för konverteringar på Facebook

Att lyckas konvertera den köpta trafiken från Facebook handlar såklart mycket om optimering av dina målsidor och annonser. Men det är även viktigt hur du optimerar dina kampanjer i Facebook Ads vilket är ämnet för dagen. Vi pratar bland annat om vikten av att välja ett mål som ger tillräckligt mycket med konverteringar för att Facebooks algoritmer ska fungera bra.

Vad tyckte du om avsnitt #34? Hör av dig till sokpodden@pineberry.com eller kommentera nedan och berätta. Detsamma gäller om du har förslag på något ämne du tycker vi ska ta upp nästa år.

Ett stort tack till alla som lyssnat på Sökpodden under 2017. Vi önskar er alla en god jul och gott nytt år!

Nu är det bara det viktigaste kvar, att lyssna på avsnitt 34. Tryck på play-knappen nedan, lyssna via RSSItunes, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt av Sökpodden medverkar Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm.

Sidan är senast uppdaterad 2019-09-18

Play

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?