Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#36 Länkprofiler

Pontus Karlsson, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 36 av Sökpodden

I #36 av Sökpodden pratar vi om den hätska debatten kring subdomäner vs mappar, innan vi går vidare till länkprofiler för att sedan avsluta avsnittet med att jämför Facebook Insights och Google Analytics. 

Då var det dags för februaris avsnitt av Sökpodden. Som alltid bjuder vi på tre ämnen:

Subdomäner vs mappar

Den eviga frågan om subdomäner eller mappar är bäst för SEO blossade upp rejält igen efter en video från Google. Vi går igenom den stundtals hätska men också väldigt roliga debatten. Självklart dyker vi även ner i själva sakfrågan.

Länkprofiler

Länkar är ett av de ämnen som ni lyssnar helst vill att vi tar upp. Denna gång pratar vi om länkprofiler där vi gräver ned oss i ett antal olika viktiga och intressant saker att ta hänsyn till kring ens länkprofil. I ett sidospår kommer vi även in på Ahrefs stora förändring av deras mått Domain Rating, som Ahrefs backade lite på efter vi spelat in detta avsnitt.

Skillnader mellan Facebook Insights och Google Analytics

Att jämföra statistik mellan Facebook Insights och Google Analytics får lätt stressnivån att gå upp. För siffrorna stämmer aldrig. Vi går i detta ämne igenom ett antal anledningar till varför du inte ser samma resultat i Facebook Insights och Google Analytics.

Vi hoppas att du gillar dagens avsnitt. Hör i så fall gärna av dig och berätta det. Detsamma gäller såklart om du inte gillade det, inte håller med oss i någon fråga eller har förslag på framtida ämnen. Skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com eller kommentera nedan och berätta.

Nu är det bara det bästa kvar. Tryck på play-knappen nedan för att sätta igång #36. Du kan såklart även lyssna via RSSItunes, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt av Sökpodden medverkar Pontus Karlsson, Nicklas Krus och Michael Wahlgren.

3 kommentarer

  1. Mycket bra pod, men det som inte togs upp var kanske att det är internetbesökarna som i slutändan bestämmer.

    Allting beror ju på hur viktig subdomänen är i förhållande till domänen. Exempel

    http://www.sv/wikipedia.org/

    då är det ju den svenska versionen som är den viktigaste och då bör man koppla en subdomän.

    Men om domänen är:

    http://www.svenskafrukter.com/päron/ så är ju mappen päron det sekundära och då bör man ju koppla en mapp.

    Eller har jag fel ?

    Kommentar av

    Kristian

  2. Kristian

    Tack för din kommentar och kul att du gillar Sökpodden! Vårt ämne var ju subdomäner vs mappar från ett SEO-perspektiv.

    Jag är inte riktigt säker på att jag förstår hur du menar. För mig personligen som användare bryr jag mig inte om Wikipedia använder:

    sv.wikipedia.com
    eller
    wikipedia.com/sv

    Menar du att en av versionerna är bättre för användarna?

    Michael

  3. Oj, tack för kommentaren !

    Jag bygger lite hemsidor åt folk och url-strulturen har ju blivit viktigare och viktigare i och med övergången till mobilt.

    Adressfältet är ju liksom ”in your face” nuförtiden och jag tror att väldigt många människor lägger stor vikt vid adressfältet.

    Som internetbesökare tycker jag det är bäst om en särskild version av hemsidan kommer före huvuddomänen. Exempelvis:

    http://Utskrift/sokmotorkonsult.se, eller
    http://mobilversion.sokmotorkonsult.se, eller
    http://eng.sokmotorkonsult.se

    Men om jag har kommit in på en undersida av er webbplats, exempelvis

    http://sokmotorkonsult.se/analysverktyg,

    Då vill jag helst ha det kopplat i andra led (efter huvuddomänen). Det var ju någon i podden som tog exemplet med cykeluthyrning. Det tyckte jag var bra.

    Jag har testat och sett att ranking, trustvärde och länkkraft följer med ut till mappen från huvuddomänen.

    Men jag har ännu ej testat om dessa tre saker följer med till en subdomän från huvuddomänen.

    Kanske blir tid att testa detta någon gång,
    Mvh kristian

    Kommentar av

    Kristian

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Detta har du missat i sommar

Sommar, sommar, sommar. Det har varit en varm sommar med förhoppningsvis många lata dagar i hängmattan. I denna artikel sammanfattar vi några av de viktigaste sakerna som hänt inom SEO, SEM och Facebook under sommaren.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner