Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#36 Länkprofiler

Pontus Karlsson, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 36 av Sökpodden

I #36 av Sökpodden pratar vi om den hätska debatten kring subdomäner vs mappar, innan vi går vidare till länkprofiler för att sedan avsluta avsnittet med att jämför Facebook Insights och Google Analytics. 

Då var det dags för februaris avsnitt av Sökpodden. Som alltid bjuder vi på tre ämnen:

Subdomäner vs mappar

Den eviga frågan om subdomäner eller mappar är bäst för SEO blossade upp rejält igen efter en video från Google. Vi går igenom den stundtals hätska men också väldigt roliga debatten. Självklart dyker vi även ner i själva sakfrågan.

Länkprofiler

Länkar är ett av de ämnen som ni lyssnar helst vill att vi tar upp. Denna gång pratar vi om länkprofiler där vi gräver ned oss i ett antal olika viktiga och intressant saker att ta hänsyn till kring ens länkprofil. I ett sidospår kommer vi även in på Ahrefs stora förändring av deras mått Domain Rating, som Ahrefs backade lite på efter vi spelat in detta avsnitt.

Skillnader mellan Facebook Insights och Google Analytics

Att jämföra statistik mellan Facebook Insights och Google Analytics får lätt stressnivån att gå upp. För siffrorna stämmer aldrig. Vi går i detta ämne igenom ett antal anledningar till varför du inte ser samma resultat i Facebook Insights och Google Analytics.

Vi hoppas att du gillar dagens avsnitt. Hör i så fall gärna av dig och berätta det. Detsamma gäller såklart om du inte gillade det, inte håller med oss i någon fråga eller har förslag på framtida ämnen. Skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com eller kommentera nedan och berätta.

Nu är det bara det bästa kvar. Tryck på play-knappen nedan för att sätta igång #36. Du kan såklart även lyssna via RSSItunes, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt av Sökpodden medverkar Pontus Karlsson, Nicklas Krus och Michael Wahlgren.

3 kommentarer

  1. Mycket bra pod, men det som inte togs upp var kanske att det är internetbesökarna som i slutändan bestämmer.

    Allting beror ju på hur viktig subdomänen är i förhållande till domänen. Exempel

    http://www.sv/wikipedia.org/

    då är det ju den svenska versionen som är den viktigaste och då bör man koppla en subdomän.

    Men om domänen är:

    http://www.svenskafrukter.com/päron/ så är ju mappen päron det sekundära och då bör man ju koppla en mapp.

    Eller har jag fel ?

    Kommentar av

    Kristian

  2. Kristian

    Tack för din kommentar och kul att du gillar Sökpodden! Vårt ämne var ju subdomäner vs mappar från ett SEO-perspektiv.

    Jag är inte riktigt säker på att jag förstår hur du menar. För mig personligen som användare bryr jag mig inte om Wikipedia använder:

    sv.wikipedia.com
    eller
    wikipedia.com/sv

    Menar du att en av versionerna är bättre för användarna?

    Michael

  3. Oj, tack för kommentaren !

    Jag bygger lite hemsidor åt folk och url-strulturen har ju blivit viktigare och viktigare i och med övergången till mobilt.

    Adressfältet är ju liksom ”in your face” nuförtiden och jag tror att väldigt många människor lägger stor vikt vid adressfältet.

    Som internetbesökare tycker jag det är bäst om en särskild version av hemsidan kommer före huvuddomänen. Exempelvis:

    http://Utskrift/sokmotorkonsult.se, eller
    http://mobilversion.sokmotorkonsult.se, eller
    http://eng.sokmotorkonsult.se

    Men om jag har kommit in på en undersida av er webbplats, exempelvis

    http://sokmotorkonsult.se/analysverktyg,

    Då vill jag helst ha det kopplat i andra led (efter huvuddomänen). Det var ju någon i podden som tog exemplet med cykeluthyrning. Det tyckte jag var bra.

    Jag har testat och sett att ranking, trustvärde och länkkraft följer med ut till mappen från huvuddomänen.

    Men jag har ännu ej testat om dessa tre saker följer med till en subdomän från huvuddomänen.

    Kanske blir tid att testa detta någon gång,
    Mvh kristian

    Kommentar av

    Kristian

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google ändrar nofollow på länkar

Nofollow blir en hint

Google gör om nofollow så att det bara ses som en hint. Dessutom lanserade de igår två nya länkattribut rel=“sponsored” och rel=“ugc”. Spännande nyheter minst sagt!

ctr karlek Bunny Leap

Nej, vi hatar inte er

En av SEO-branschens mest omdebatterade frågor är om CTR är en rankingfaktor eller inte. Jag är övertygad om att det inte är det. Vad tror du? Rösta gärna!

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Google straffar domäner som leasar ut sin auktoritet

Google har börjat straffa domäner där de misstänker att ett företag leasar ut delar av sina sajter till andra företag. Det här kan få kännbara konsekvenser för flera av Sveriges mediehus där denna typ av affärsmodell är vanligt förekommande.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 52 av Sökpodden

#52 SKAGs

Så var Sökpodden tillbaka efter ett kort sommarlov. I detta avsnitt 52 pratar vi om SKAGs vara eller icke vara, vi djupdyker i CPA och sist men minst snackar vi B2B på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner