Sökmotorkonsult.se

#36 Länkprofiler

Pontus Karlsson, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 36 av Sökpodden

I #36 av Sökpodden pratar vi om den hätska debatten kring subdomäner vs mappar, innan vi går vidare till länkprofiler för att sedan avsluta avsnittet med att jämför Facebook Insights och Google Analytics. 

Då var det dags för februaris avsnitt av Sökpodden. Som alltid bjuder vi på tre ämnen:

Subdomäner vs mappar

Den eviga frågan om subdomäner eller mappar är bäst för SEO blossade upp rejält igen efter en video från Google. Vi går igenom den stundtals hätska men också väldigt roliga debatten. Självklart dyker vi även ner i själva sakfrågan.

Länkprofiler

Länkar är ett av de ämnen som ni lyssnar helst vill att vi tar upp. Denna gång pratar vi om länkprofiler där vi gräver ned oss i ett antal olika viktiga och intressant saker att ta hänsyn till kring ens länkprofil. I ett sidospår kommer vi även in på Ahrefs stora förändring av deras mått Domain Rating, som Ahrefs backade lite på efter vi spelat in detta avsnitt.

Skillnader mellan Facebook Insights och Google Analytics

Att jämföra statistik mellan Facebook Insights och Google Analytics får lätt stressnivån att gå upp. För siffrorna stämmer aldrig. Vi går i detta ämne igenom ett antal anledningar till varför du inte ser samma resultat i Facebook Insights och Google Analytics.

Vi hoppas att du gillar dagens avsnitt. Hör i så fall gärna av dig och berätta det. Detsamma gäller såklart om du inte gillade det, inte håller med oss i någon fråga eller har förslag på framtida ämnen. Skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com eller kommentera nedan och berätta.

Nu är det bara det bästa kvar. Tryck på play-knappen nedan för att sätta igång #36. Du kan såklart även lyssna via RSSItunes, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt av Sökpodden medverkar Pontus Karlsson, Nicklas Krus och Michael Wahlgren.

Sidan är senast uppdaterad 2019-09-18

Play

3 kommentarer

  1. Mycket bra pod, men det som inte togs upp var kanske att det är internetbesökarna som i slutändan bestämmer.

    Allting beror ju på hur viktig subdomänen är i förhållande till domänen. Exempel

    http://www.sv/wikipedia.org/

    då är det ju den svenska versionen som är den viktigaste och då bör man koppla en subdomän.

    Men om domänen är:

    http://www.svenskafrukter.com/päron/ så är ju mappen päron det sekundära och då bör man ju koppla en mapp.

    Eller har jag fel ?

    Kommentar av Kristian

  2. Kristian

    Tack för din kommentar och kul att du gillar Sökpodden! Vårt ämne var ju subdomäner vs mappar från ett SEO-perspektiv.

    Jag är inte riktigt säker på att jag förstår hur du menar. För mig personligen som användare bryr jag mig inte om Wikipedia använder:

    sv.wikipedia.com
    eller
    wikipedia.com/sv

    Menar du att en av versionerna är bättre för användarna?

    Michael

  3. Oj, tack för kommentaren !

    Jag bygger lite hemsidor åt folk och url-strulturen har ju blivit viktigare och viktigare i och med övergången till mobilt.

    Adressfältet är ju liksom ”in your face” nuförtiden och jag tror att väldigt många människor lägger stor vikt vid adressfältet.

    Som internetbesökare tycker jag det är bäst om en särskild version av hemsidan kommer före huvuddomänen. Exempelvis:

    http://Utskrift/sokmotorkonsult.se, eller
    http://mobilversion.sokmotorkonsult.se, eller
    http://eng.sokmotorkonsult.se

    Men om jag har kommit in på en undersida av er webbplats, exempelvis

    http://sokmotorkonsult.se/analysverktyg,

    Då vill jag helst ha det kopplat i andra led (efter huvuddomänen). Det var ju någon i podden som tog exemplet med cykeluthyrning. Det tyckte jag var bra.

    Jag har testat och sett att ranking, trustvärde och länkkraft följer med ut till mappen från huvuddomänen.

    Men jag har ännu ej testat om dessa tre saker följer med till en subdomän från huvuddomänen.

    Kanske blir tid att testa detta någon gång,
    Mvh kristian

    Kommentar av Kristian

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?