Sökmotorkonsult.se

#42 Länkskatt

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 42 av Sökpodden

I avsnitt 42 av Sökpodden pratar vi om länkskatt, vad som är en bra ROAS och så letar vi billiga klick på Facebook. Du lyssnar väl?

I #42 av Sökpodden bjuder Maria, Erik och jag som vanligt på tre olika ämnen:

Länkskatt

Härom veckan röstade EU igenom en justerad variant av kontroversiella Copyright Directive. De två stora snackisarna i detta nya lagförslag gäller länkskatt och uppladdningsfilter. Båda två kan teoretiskt få stor påverkan för både Google och Facebook. 

Vad är en bra ROAS?

ROAS är ett viktigt nyckeltal för e-handlare som annonserar på Google och Facebook. I vårt andra ämne försöker vi reda ut vad som är viktigt att tänka på när det gäller ROAS, samt om det finns ett svar på vad som är en bra ROAS.

Hitta billiga klick på Facebook

Med utgångspunkt i denna undersökning av Adespresso går vi avslutningsvis igenom ett antal intressanta faktorer som kan påverka klickpriset på Facebook.

När du lyssnat på avsnittet blir vi glada om du skriver en kommentar nedan eller om skickar ett mail till sokpodden@pineberry.com och berättar vad du tyckte om avsnittet.

Nu återstår bara att trycka på Play nedan för att lyssna på Sökpodden #42. Det går som alltid lika bra att lyssna via RSSItunes, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt medverkar Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Erik Allerth.

Sidan är senast uppdaterad 2019-07-02

Play

2 kommentarer

  1. Hej! Det är fullt möjligt att jag redan efterfrågat detta, och i sådana fall ber jag om ursäkt för att jag upprepar mig, men jag skulle gärna se att ni återigen gör ett avsnitt i podden med en SEO-clinic. Det var riktigt uppskattat (förhoppningsvis av fler än mig) att få ta del av era analyser av riktiga sajter!

    Sedan är det förstås lika uppskattat att ni tar upp aktuella ämnen såsom länkskatt. :-)

    Kommentar av Sebastian Liljegren

  2. Hej Sebastian

    Det kommer i nästa avsnitt!

    /Michael

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.