Sökmotorkonsult.se

#42 Länkskatt

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 42 av Sökpodden

I avsnitt 42 av Sökpodden pratar vi om länkskatt, vad som är en bra ROAS och så letar vi billiga klick på Facebook. Du lyssnar väl?

I #42 av Sökpodden bjuder Maria, Erik och jag som vanligt på tre olika ämnen:

Länkskatt

Härom veckan röstade EU igenom en justerad variant av kontroversiella Copyright Directive. De två stora snackisarna i detta nya lagförslag gäller länkskatt och uppladdningsfilter. Båda två kan teoretiskt få stor påverkan för både Google och Facebook. 

Vad är en bra ROAS?

ROAS är ett viktigt nyckeltal för e-handlare som annonserar på Google och Facebook. I vårt andra ämne försöker vi reda ut vad som är viktigt att tänka på när det gäller ROAS, samt om det finns ett svar på vad som är en bra ROAS.

Hitta billiga klick på Facebook

Med utgångspunkt i denna undersökning av Adespresso går vi avslutningsvis igenom ett antal intressanta faktorer som kan påverka klickpriset på Facebook.

När du lyssnat på avsnittet blir vi glada om du skriver en kommentar nedan eller om skickar ett mail till sokpodden@pineberry.com och berättar vad du tyckte om avsnittet.

Nu återstår bara att trycka på Play nedan för att lyssna på Sökpodden #42. Det går som alltid lika bra att lyssna via RSSItunes, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt medverkar Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Erik Allerth.

Sidan är senast uppdaterad 2019-07-02

Play

2 kommentarer

  1. Hej! Det är fullt möjligt att jag redan efterfrågat detta, och i sådana fall ber jag om ursäkt för att jag upprepar mig, men jag skulle gärna se att ni återigen gör ett avsnitt i podden med en SEO-clinic. Det var riktigt uppskattat (förhoppningsvis av fler än mig) att få ta del av era analyser av riktiga sajter!

    Sedan är det förstås lika uppskattat att ni tar upp aktuella ämnen såsom länkskatt. :-)

    Kommentar av Sebastian Liljegren

  2. Hej Sebastian

    Det kommer i nästa avsnitt!

    /Michael

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?