Sökmotorkonsult.se

#68 Lärdomar av coronaåret

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Björn Bydén i Sökpodden avsnitt 68

Avsnitt 68 av Sökpodden börjar med lärdomar av coronaåret, sen fortsätter vi med menyer och SEO och avslutats med iOS 14-uppdateringen & Facebook Ads. Lyssna gärna!

Då var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Även denna gång bjuder vi på tre spännande ämnen:

Lärdomar av coronaåret

På många sätt var förra året ett riktigt ”skitår”. Men för oss som jobbar med digital marknadsföring har coronaåret samtidigt inneburit många nya värdefulla lärdomar och insikter. Vilka då undrar du, kanske? Lyssna så får du se 🎧😉!

Menyer och SEO

Vi pratar vidare om varför varför menyer och navigering är så viktiga för SEO och vad som är viktigt att tänka på när du bygger din sajts meny. Självklart nämner vi exempel på bra och mindre bra menyer.

iOS 14-uppdateringen & Facebook Ads

Hur kommer Facebook Ads påverkas av kommande iOS 14-uppdatering där användare kan välja om de ska bli spårade eller inte? Vi försöker reda ut trådarna i detta krångliga ämne där långt ifrån alla svar finns ännu.

Vad tyckte du om årets första avsnitt av Sökpodden? Skriv en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta.

Tryck på Play nedan för att lyssna på avsnitt 68 av Sökpodden, eller lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast.

I detta avsnitt medverkar Marie Fernholm, Michael Wahlgren och Björn Bydén.

Sidan är senast uppdaterad 2021-02-24

Play

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?