Sökmotorkonsult.se

#47 Long tail

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

I detta avsnitt av Sökpodden går vi igenom SEO-verktyget Screaming Frog, pratar Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska annonser på Google Ads. Lyssna gärna!

I avsnitt 47 av Sökpodden dukar vi som vanligt upp tre ämnen:

Screaming Frog

Screaming Frog är ett av de SEO-verktyg vi skulle ha svårast att klara oss utan. I detta ämne går vi igenom våra 15 favoritfunktioner i vår kära Groda.

Long tail SEO

Vi upplever en renässans för Long tail SEO. I avsnittet pratar vi om varför det är så viktigt och hur du kan hitta din egen long tail.

Dynamiska sökannonser (DSA)

Avslutningsvis tar vi fram en underskattad dammsugare – DSA. Vi går igenom varför dynamiska sökannonser är ett viktigt komplement till din vanliga annonsering med Google Ads.

Gillade du dagens avsnitt? Skriv gärna en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta vad tycker. Hör gärna även av dig med förslag på framtida ämnen.

Nu så är det hög tid att trycka på Play nedan. Det går lika bra att lyssna på #47 av Sökpodden via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast. 

I detta avsnitt medverkar Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell.

Sidan är senast uppdaterad 2022-11-24

Play

3 kommentarer

  1. Kul att få upp ögonen för screming frog igen. Har det men har börjat använda site audit på ahrefs mer då det ger en ganska bra första inblick i problem med siter.

    Kommentar av Claes

  2. Lyssnade på delen om Screaming Frog igår – intressant. Har använt verktyget tidigare (eftersom ni pratat om det). Vi håller just nu på och rullar ut en ny plattform parallellt med den gamla varför vi då ej gör den nya sökbar. Jag skulle dock vilja gå igenom den i grodan – men får endast upp fem olika urls. Vad måste jag göra för att den ska få upp hela webbplatsen? :)

    Kommentar av Sara

  3. Hej Sara

    Tack för din kommentar och för att du lyssnar på Sökpodden.

    Det kan finnas flera förklaringar, svårt att säga utan att kolla på det. Men om jag får gissa så kan det vara att ni blockat stora delar av testsajten i Robots.txt (vilket ju är bra). Om detta är fallet behöver du säga till Grodan att strunta i Robots.txt för att den ska kunna spindla av hela sajten. Detta gör du i så fall under Configuration / Robots.txt / Settings.

    Lycka till!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!