Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#47 Long tail

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

I detta avsnitt av Sökpodden går vi igenom SEO-verktyget Screaming Frog, pratar Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska annonser på Google Ads. Lyssna gärna!

I avsnitt 47 av Sökpodden dukar vi som vanligt upp tre ämnen:

Screaming Frog

Screaming Frog är ett av de SEO-verktyg vi skulle ha svårast att klara oss utan. I detta ämne går vi igenom våra 15 favoritfunktioner i vår kära Groda.

Long tail SEO

Vi upplever en renässans för Long tail SEO. I avsnittet pratar vi om varför det är så viktigt och hur du kan hitta din egen long tail.

Dynamiska sökannonser (DSA)

Avslutningsvis tar vi fram en underskattad dammsugare – DSA. Vi går igenom varför dynamiska sökannonser är ett viktigt komplement till din vanliga annonsering med Google Ads.

Gillade du dagens avsnitt? Skriv gärna en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta vad tycker. Hör gärna även av dig med förslag på framtida ämnen.

Nu så är det hög tid att trycka på Play nedan. Det går lika bra att lyssna på #47 av Sökpodden via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt medverkar Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell.

3 kommentarer

  1. Kul att få upp ögonen för screming frog igen. Har det men har börjat använda site audit på ahrefs mer då det ger en ganska bra första inblick i problem med siter.

    Kommentar av Claes

  2. Lyssnade på delen om Screaming Frog igår – intressant. Har använt verktyget tidigare (eftersom ni pratat om det). Vi håller just nu på och rullar ut en ny plattform parallellt med den gamla varför vi då ej gör den nya sökbar. Jag skulle dock vilja gå igenom den i grodan – men får endast upp fem olika urls. Vad måste jag göra för att den ska få upp hela webbplatsen? :)

    Kommentar av Sara

  3. Hej Sara

    Tack för din kommentar och för att du lyssnar på Sökpodden.

    Det kan finnas flera förklaringar, svårt att säga utan att kolla på det. Men om jag får gissa så kan det vara att ni blockat stora delar av testsajten i Robots.txt (vilket ju är bra). Om detta är fallet behöver du säga till Grodan att strunta i Robots.txt för att den ska kunna spindla av hela sajten. Detta gör du i så fall under Configuration / Robots.txt / Settings.

    Lycka till!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter Digital Marknadsföring

Digital Marknadsföring – Vad är det?

Att förstå sig på digital marknadsföring kan vara svårt. Hur kan branschen upplevas när någon kommer in i den från ett annat håll? Behövs egentligen alla olika titlar och vad får man egentligen kalla sig? Varför kan en junior vara […]

Årets Julklapp 2019

Vad blir årets julklapp 2019?

Och se det snöar! Äntligen är julhandeln 2019 igång. Vi ser över vilka produkter som haft en god utveckling under året och som potentiellt kan bli årets julklapp 2019.

Är rankingfaktorer och rankingsignaler samma sak?

Googles rankingsystem med algoritmer, rankingfaktorer och rankingsignaler kan vara knepigt att förstå sig på. Men är det någon skillnad på faktorer och signaler, eller betyder de samma sak? Här följer en problematisering av dessa begrepp, samt frågeställningar kring hur man […]

Optimera ditt produktflöde

Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping

Annonsering med Google Shopping har blivit allt mer vanligt bland Sveriges e-handlare. Vi har kollat lite närmare på vad en produktflöde innehåller samt hur du optimerar det på bästa sätt. Lär dig grunderna här!

google shopping kampanjstruktur

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

Google Shopping har sedan en tid tillbaka varit väldigt populärt bland e-handlare. Mycket på grund av att den höga konverteringsgraden. Här kan du läsa om våra bästa tips för att lyckas med en lönsam Google Shopping-annonsering.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner