Sökmotorkonsult.se

#47 Long tail

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

I detta avsnitt av Sökpodden går vi igenom SEO-verktyget Screaming Frog, pratar Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska annonser på Google Ads. Lyssna gärna!

I avsnitt 47 av Sökpodden dukar vi som vanligt upp tre ämnen:

Screaming Frog

Screaming Frog är ett av de SEO-verktyg vi skulle ha svårast att klara oss utan. I detta ämne går vi igenom våra 15 favoritfunktioner i vår kära Groda.

Long tail SEO

Vi upplever en renässans för Long tail SEO. I avsnittet pratar vi om varför det är så viktigt och hur du kan hitta din egen long tail.

Dynamiska sökannonser (DSA)

Avslutningsvis tar vi fram en underskattad dammsugare – DSA. Vi går igenom varför dynamiska sökannonser är ett viktigt komplement till din vanliga annonsering med Google Ads.

Gillade du dagens avsnitt? Skriv gärna en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta vad tycker. Hör gärna även av dig med förslag på framtida ämnen.

Nu så är det hög tid att trycka på Play nedan. Det går lika bra att lyssna på #47 av Sökpodden via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt medverkar Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell.

3 kommentarer

  1. Kul att få upp ögonen för screming frog igen. Har det men har börjat använda site audit på ahrefs mer då det ger en ganska bra första inblick i problem med siter.

    Kommentar av Claes

  2. Lyssnade på delen om Screaming Frog igår – intressant. Har använt verktyget tidigare (eftersom ni pratat om det). Vi håller just nu på och rullar ut en ny plattform parallellt med den gamla varför vi då ej gör den nya sökbar. Jag skulle dock vilja gå igenom den i grodan – men får endast upp fem olika urls. Vad måste jag göra för att den ska få upp hela webbplatsen? :)

    Kommentar av Sara

  3. Hej Sara

    Tack för din kommentar och för att du lyssnar på Sökpodden.

    Det kan finnas flera förklaringar, svårt att säga utan att kolla på det. Men om jag får gissa så kan det vara att ni blockat stora delar av testsajten i Robots.txt (vilket ju är bra). Om detta är fallet behöver du säga till Grodan att strunta i Robots.txt för att den ska kunna spindla av hela sajten. Detta gör du i så fall under Configuration / Robots.txt / Settings.

    Lycka till!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner