Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#41 Medic Update

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

I detta sensommaravsnitt av Sökpodden pratar vi om Google Medic Update, utvärderar Google Ads nya gränssnitt och så funderar vi kring vem av Google och Facebook som går mot ljusast framtid. Lyssna gärna!

Vi i Sökpodden tycker att det är skönt att vara tillbaka efter ett kortare sommarlov! Hoppas att ni lyssnare haft en fin sommar.

I #41 av Sökpodden bjuder Viktoria, Pontus och jag som vanligt på tre olika ämnen:

Google Medic Update

Den 1:e augusti 2018 hände det grejor i algoritmen. Vi går igenom vad vi vet om Google-uppdateringen som fått namnet Google Medic Update. Till vår hjälp använder vi bland annat undersökningar av Marie Heynes och Barry Schwartz.

Utvärdering av Google Ads nya gränssnitt

I sommar har Google börjat att fasa ut det gamla gränssnittet i Google Ads och det är hög tid att vi utvärderar vad vi tycker om det nya gränssnittet. Vi utlovar både ris och ros.

GOOG vs FB

I somras rasade Facebooks aktie i värde motsvarande fem Twitter. Detta var delvis på grund av att användartillväxten inte mötte marknadens förväntningar. I detta avslutande ämne funderar vi kring vilken av internetgiganterna Google och Facebook som går mot ljusast framtid.

Vad tycker du om dagens avsnitt? Skriv en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com efter att du lyssnat. Det blir vi väldiga glada för!

Nu är där inget att vänta på. Tryck på Play nedan för att lyssna på Sökpodden #41. Som vanligt går det lika bra att lyssna via ItunesRSS, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt medverkar Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell.

5 kommentarer

  1. Tycker det är en intressant utveckling vi ser, inte minst det faktum att Google nu påstås väga in bland annat en texts tonalitet. Tror ni att det här med tonalitet och trovärdighet likt vissa andra uppdateringar har mer påtagliga effekter för engelskspråkiga sajter, eller förutspår ni att detta har fått (och kommer att få) lika stor effekt även för svenskspråkiga webbplatser?

  2. Sebastian,

    Många uppdateringar i Googles värld får störst effekt på engelska. Det är fullt möjligt att det blir så även denna gång. Dock har vi sett en stor effekt på en hel del svenska sajter denna gång. Men jag kan i dagsläget inte bedöma om effekten är mindre i Sverige än i USA.

  3. Hej. lyssnar på denna Medic Update as we speak och är rädd att vi kanske råkat ut för detta spektakel? Vi har sedan slutet på förra veckan tappat hur mycket placeringar som helst och därför känns det märkligt om det skulle vara medic update?

    vad är er känsla? vore skönt o få en opinion på vad ni tror då jag nu famlar i mörkret :(

    Kommentar av

    Christoffer

  4. vet inte om vår domän gick fram? citylaser.se

    är skönhetsklinik i göteborg som funnits med länge och väl.

    Kommentar av

    Christoffer

  5. Hej Christoffer,

    Kul att du lyssnar på Sökpodden! Jag ska försöka att svara på din fråga, även om det är svårt att utan mer info veta vad som hänt er.

    Det snackades lite i förra veckan om att det var en uppdatering där det spekulerades att det var en ”reverse Medic update”:

    https://www.seroundtable.com/google-thanksgiving-search-algorithm-update-26727.html

    Vad jag kan se ökade er synlighet i samband med Medic update lanserades, och i så fall kan det såklart vara att en del av denna effekt som ni såg försvinna förra veckan.

    Dock har det varit många mindre uppdateringar under hela hösten och just vad som är Medic update eller inte är nästan omöjligt att veta. Det skulle lika väl kunna vara något helt annat som gjort att ni tappat.

    Lycka till!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Från Google Marketing Live 2019

Google Marketing Live 2019

Googles stora marknadsföringskonferens Google Marketing Live har precis avslutats. Pineberry var på plats i San Francisco och i denna artikel sammanfattar vi våra intryck. Google Marketing Live är Googles stora årliga marknadsföringskonferens. I år samlades 6 000 av Googles viktigaste kunder och […]

YouTube SEO – 12 tips för att ranka högt på YouTube

Dominerar video i SERPen på dina viktigaste sökord? Då behöver du anpassa ditt innehåll för att bli en av de som rankar. I denna artikel går vi igenom YouTube SEO, och hur man rankar videos på Google.

Googlebot med javascript-kod i bakgrunden

Googlebot uppdateras till senaste versionen av Chrome

Googlebot har fått sig en välbehövlig uppdatering och kan nu rendera ut sidor på samma sätt som den senaste versionen av Google Chrome. Läs mer om vad detta betyder.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 49 av Sökpodden

#49 JavaScript SEO

I 49:e avsnitt av Sökpodden serveras JavaScript och SEO, hur du dokumenterar och följer upp SEO-förändringar. Avslutningsvis så snackar vi om Facebooks förändring av Relevance Score. Du lyssnar väl?

gambling annonser google

Gambling-annonsering på Google i Sverige

Google har nu gått ut med lanseringsinformation gällande gambling-annonsering på deras plattformar i Sverige. De väljer nya intressant vägar på den svenska marknaden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner