Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#41 Medic Update

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

I detta sensommaravsnitt av Sökpodden pratar vi om Google Medic Update, utvärderar Google Ads nya gränssnitt och så funderar vi kring vem av Google och Facebook som går mot ljusast framtid. Lyssna gärna!

Vi i Sökpodden tycker att det är skönt att vara tillbaka efter ett kortare sommarlov! Hoppas att ni lyssnare haft en fin sommar.

I #41 av Sökpodden bjuder Viktoria, Pontus och jag som vanligt på tre olika ämnen:

Google Medic Update

Den 1:e augusti 2018 hände det grejor i algoritmen. Vi går igenom vad vi vet om Google-uppdateringen som fått namnet Google Medic Update. Till vår hjälp använder vi bland annat undersökningar av Marie Heynes och Barry Schwartz.

Utvärdering av Google Ads nya gränssnitt

I sommar har Google börjat att fasa ut det gamla gränssnittet i Google Ads och det är hög tid att vi utvärderar vad vi tycker om det nya gränssnittet. Vi utlovar både ris och ros.

GOOG vs FB

I somras rasade Facebooks aktie i värde motsvarande fem Twitter. Detta var delvis på grund av att användartillväxten inte mötte marknadens förväntningar. I detta avslutande ämne funderar vi kring vilken av internetgiganterna Google och Facebook som går mot ljusast framtid.

Vad tycker du om dagens avsnitt? Skriv en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com efter att du lyssnat. Det blir vi väldiga glada för!

Nu är där inget att vänta på. Tryck på Play nedan för att lyssna på Sökpodden #41. Som vanligt går det lika bra att lyssna via ItunesRSS, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt medverkar Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell.

5 kommentarer

  1. Tycker det är en intressant utveckling vi ser, inte minst det faktum att Google nu påstås väga in bland annat en texts tonalitet. Tror ni att det här med tonalitet och trovärdighet likt vissa andra uppdateringar har mer påtagliga effekter för engelskspråkiga sajter, eller förutspår ni att detta har fått (och kommer att få) lika stor effekt även för svenskspråkiga webbplatser?

  2. Sebastian,

    Många uppdateringar i Googles värld får störst effekt på engelska. Det är fullt möjligt att det blir så även denna gång. Dock har vi sett en stor effekt på en hel del svenska sajter denna gång. Men jag kan i dagsläget inte bedöma om effekten är mindre i Sverige än i USA.

  3. Hej. lyssnar på denna Medic Update as we speak och är rädd att vi kanske råkat ut för detta spektakel? Vi har sedan slutet på förra veckan tappat hur mycket placeringar som helst och därför känns det märkligt om det skulle vara medic update?

    vad är er känsla? vore skönt o få en opinion på vad ni tror då jag nu famlar i mörkret :(

    Kommentar av Christoffer

  4. vet inte om vår domän gick fram? citylaser.se

    är skönhetsklinik i göteborg som funnits med länge och väl.

    Kommentar av Christoffer

  5. Hej Christoffer,

    Kul att du lyssnar på Sökpodden! Jag ska försöka att svara på din fråga, även om det är svårt att utan mer info veta vad som hänt er.

    Det snackades lite i förra veckan om att det var en uppdatering där det spekulerades att det var en ”reverse Medic update”:

    https://www.seroundtable.com/google-thanksgiving-search-algorithm-update-26727.html

    Vad jag kan se ökade er synlighet i samband med Medic update lanserades, och i så fall kan det såklart vara att en del av denna effekt som ni såg försvinna förra veckan.

    Dock har det varit många mindre uppdateringar under hela hösten och just vad som är Medic update eller inte är nästan omöjligt att veta. Det skulle lika väl kunna vara något helt annat som gjort att ni tappat.

    Lycka till!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner