Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#41 Medic Update

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

I detta sensommaravsnitt av Sökpodden pratar vi om Google Medic Update, utvärderar Google Ads nya gränssnitt och så funderar vi kring vem av Google och Facebook som går mot ljusast framtid. Lyssna gärna!

Vi i Sökpodden tycker att det är skönt att vara tillbaka efter ett kortare sommarlov! Hoppas att ni lyssnare haft en fin sommar.

I #41 av Sökpodden bjuder Viktoria, Pontus och jag som vanligt på tre olika ämnen:

Google Medic Update

Den 1:e augusti hände det grejor i algoritmen. Vi går igenom vad vi vet om Google-uppdateringen som fått namnet Google Medic Update. Till vår hjälp använder vi bland annat undersökningar av Marie Heynes och Barry Schwartz.

Utvärdering av Google Ads nya gränssnitt

I sommar har Google börjat att fasa ut det gamla gränssnittet i Google Ads och det är hög tid att vi utvärderar vad vi tycker om det nya gränssnittet. Vi utlovar både ris och ros.

GOOG vs FB

I somras rasade Facebooks aktie i värde motsvarande fem Twitter. Detta var delvis på grund av att användartillväxten inte mötte marknadens förväntningar. I detta avslutande ämne funderar vi kring vilken av internetgiganterna Google och Facebook som går mot ljusast framtid.

Vad tycker du om dagens avsnitt? Skriv en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com efter att du lyssnat. Det blir vi väldiga glada för!

Nu är där inget att vänta på. Tryck på Play nedan för att lyssna på Sökpodden #41. Som vanligt går det lika bra att lyssna via ItunesRSS, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt medverkar Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell.

2 kommentarer

  1. Tycker det är en intressant utveckling vi ser, inte minst det faktum att Google nu påstås väga in bland annat en texts tonalitet. Tror ni att det här med tonalitet och trovärdighet likt vissa andra uppdateringar har mer påtagliga effekter för engelskspråkiga sajter, eller förutspår ni att detta har fått (och kommer att få) lika stor effekt även för svenskspråkiga webbplatser?

  2. Sebastian,

    Många uppdateringar i Googles värld får störst effekt på engelska. Det är fullt möjligt att det blir så även denna gång. Dock har vi sett en stor effekt på en hel del svenska sajter denna gång. Men jag kan i dagsläget inte bedöma om effekten är mindre i Sverige än i USA.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Detta har du missat i sommar

Sommar, sommar, sommar. Det har varit en varm sommar med förhoppningsvis många lata dagar i hängmattan. I denna artikel sammanfattar vi några av de viktigaste sakerna som hänt inom SEO, SEM och Facebook under sommaren.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner