Sökmotorkonsult.se

#90 Medicin

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 90 av Sökpodden

I #90 av Sökpodden pratar vi om marknadsföring i lågkonjunktur, frågar oss varför Google ger annonsörer mindre kontroll & sämre insikter, och avslutar med ett snack om möjligheter och risker med AI. Lyssna gärna!

Nytt år, nya möjligheter! Då var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. I avsnitt 90 bjuder vi som alltid på tre ämnen:

Marknadsföring i lågkonjunktur

Allt tyder på att vi är på väg in i en lågkonjunktur. Hur ska man ta sig an detta om man jobbar med SEO eller SEM? Är allt nattsvart eller finns det möjligheter även i sämre tider?

Minskad kontroll & försvårade insikter i Google Ads

Trenden de senaste åren är att Google tar bort mer och mer kontroll för annonsörer i Google Ads. Som lök på laxen gör Google det dessutom svårare att dra bra insikter. En minst tråkig utveckling, och man undrar såklart varför Google gör så? Och vad kan du som marknadsförare göra åt det?

Möjligheter och risker med AI

Hypen kring ChatGPT bara fortsätter. Denna gång pratar vi mer generellt om AI och digital marknadsföring. Vad vågar man göra med hjälp av AI? Vilka möjligheter och risker finns där?

Vad tyckte du om årets första avsnitt? Kommentera nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta. Det blir vi glada för!

Du lyssnar på avsnitt #90 av Sökpodden genom att trycka på Play-knappen nedan. Men det går givetvis lika bra att lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller valfri annan poddapp.

I detta avsnitt medverkar Björn Bydén Michael Wahlgren och Simon Davidsson.

Play

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Rykte: Google lanserar AI-chat 2023 – vi kollar in Sparrow

AI-ryktena fortsätter. Google rapporteras nu ha skarpa planer på att lansera sin egen chatbot under 2023. Vi har kollat in hur den kan komma att utformas.

Elov & Beny

Så jobbar Elov & Beny med digitala trender & marknadsföring

Att ta kontroll över sitt varumärke och nå ut med sin musik på ett effektivt sätt är viktigare idag än någonsin. För att lära oss mer om detta träffar vi melodifestivalen-aktuella Elov & Beny, för att diskutera hur de jobbar med digital marknadsföring och kreativa trender för att fortsätta bygga upp sin framgångsrika musikkarrriär.

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.