Sökmotorkonsult.se

#62 Mygg & Kameler

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

I #62 av Sökpodden rivstartar vi med Core web vitals, fortsätter med Auktionsinformation i Google Ads och avslutar med ett snack om Facebook Shops. Lyssna gärna!

Sista avsnittet innan ett kortare sommarlov 😎. I avsnitt 62 har vi dukat upp följande tre ämnen:

Core web vitals

Vi börjar med en diskussion kring Googles nya Core web vitals. Framförallt konceptet Page Experience Ranking som innebär att Core web vitals kommer bli en rankingfaktor. Men är det en rankingfaktor som är värd att bry sig om överhuvudtaget?

Auktionsinformation i Google Ads

Gillar du att spionera på dina konkurrenter? Då diggar du garanterat auktionsinformationen som finns i Google Ads. Vi går igenom varför och hur vi använder denna konkurrentdata i optimeringen av Google Ads.

Facebook Shops

Vi avslutar med ett snack om nya och spännande Facebook Shops, där vi även kommer in på andra aktuella försök att utmana Amazons världsherravälde när det kommer till e-handel.

Gillar du Sökpodden? Ge oss i så fall gärna ett fint betyg och skriv en kommentar på Apple Podcast. Tusen tack på förhand!

I juli tar Sökpodden som vanligt sommarlov. Vi är tillbaka med ett nytt avsnitt i slutet av augusti. Glad sommar!

För att lyssna på avsnitt 62 av Sökpodden tryck på Play nedan, lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast.

I detta avsnitt medverkar Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm.

Sidan är senast uppdaterad 2020-08-25

Play

3 kommentarer

  1. Ramlade av en slump in här. Vad kul att det finns poddar om seo, trodde inte det fanns så många nördar att det var lönt att starta en sådan podd.

    Kommentar av Anna

  2. Där trodde du fel, Anna 😀 Hoppas du gillar Sökpodden!

  3. Spännande med en podd på ämnet. Får addera den i acast direkt :)

    Kommentar av D

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.