Sökmotorkonsult.se

#64 Not provided 2.0

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

I avsnitt 64 av Sökpodden börjar vi med lönsam tillväxt, gör en SEO-clinic och så pratar vi om förlorade söktermer i Google Ads. Lyssna gärna!

För första gången på ett bra tag satt vi tillsammans och spelade in ett avsnitt av Sökpodden. I detta avsnitt dukar vi som alltid upp tre ämnen:

Lönsam tillväxt

I dagens första ämne behandlar vi tillväxt och lönsamhet inom marknadsföring och framförallt vad som krävs för att lyckas med båda två samtidigt. Vi berör även vikten av att affärsmålen för ett företag går i linje med kanalmålen.

SEO-clinic

Då var det dags för vår sjätte SEO-clinic, ett av våra populäraste ämnen här i Sökpodden. Vilka sajter vi analyserade denna gång? Lyssna och se!

Söktermer som försvinner

Sist men inte minst pratar vi om nyheten som rört upp stora delar av SEM-världen – att Google tagit bort en betydande del av söktermsdatan i Google Ads. Vi går igenom hur vi ser på detta samt vad man som annonsör kan göra åt det.

Gillade du dagens ganska långa avsnitt av Sökpodden? Skicka då ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta! Eller varför inte författa en kommentar nedan. Detta gäller såklart också om det är något du inte tyckte om eller om du har förslag på framtida ämnen.

Nu återstår bara att trycka på Play nedan för att lyssna på avsnitt 64 av Sökpodden, eller så  kan du lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast.

I detta avsnitt medverkar Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson.

 

Play

2 kommentarer

  1. Hej!

    Vad anser ni om Keyword Hero? Kan verktyget lösa mitt problem med att inte kunna se alla organiska sökfraser (not provided) i GA?

    Bästa,
    Karin

    Kommentar av Karin

  2. Hej Karin,

    Bra fråga! Vi har Keyword Hero för Pineberry.com men om jag ska vara helt ärligt så är det inget jag direkt använder mig. Min uppfattning är att datan inte ger oss speciellt mycket. Från mitt perspektiv är det inte en bra ersättare till (not provided).

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?