Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#23 Opt Out

Michael Berman, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden 23

Kommer röstsök förändra hur vi gör SEO? Varför lägger annonsörer inte lika mycket krut på Google Shopping som resten av AdWords? Vilka utbildningar finns det för dig som vill jobba i vår bransch? Allt detta och mer i #23 av Sökpodden.

Då var årets andra avsnitt av Sökpodden inspelat. Ni var 2 034 st som lyssnade i januari vilket är en ökning med nästan 100 % mot förra året. Klarar vi öka lika mycket till nästa år? Det blir en utmaning, men vi kämpar på! Stort tack till alla er som lyssnar.

Röstsök

I detta avsnitt börjar vi med att prata om röstsök. Enligt Googles VD Sundar Pichai är 20 % av alla mobila googlingar röstsökningar. Vi tycker denna siffra känns väldigt hög. Framförallt från ett svenskt perspektiv och vi möter upp den med en ytterst ovetenskaplig egen undersökning av användandet av röstsök i Sverige. Sen frågar vi oss om röstsök påverkar SEO och om vi kan förvänta oss upplästa AdWords-annonser i framtiden.

Google Shopping

I vårt andra ämne pratar vi om e-handlarnas bästa vän i AdWords – Google Shopping. Denna kraftfulla kampanjtyp är många gånger väldigt lönsam för annonsörer. Samtidigt läggs det relativt lite optimeringsarbete på Google Shopping, varför är det så?

Utbildningar inom sök

Till slut tar vi upp en lyssnarfråga om vilka utbildningar som gäller om du vill börja jobba i vår bransch. Finns det överhuvudtaget några relevanta utbildningar?

Vi vill gärna veta vad du tycker om dagens avsnitt. Kommentera nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och säg din mening.

Slut på rasten, nu ska du lyssna på Sökpodden #23. Detta gör du enkelt direkt nedan, via RSSItunes, eller andra Poddappar som Acast.

I detta avsnitt medverkar Michael Berman, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist. 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner