Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#23 Opt Out

Michael Berman, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden 23

Kommer röstsök förändra hur vi gör SEO? Varför lägger annonsörer inte lika mycket krut på Google Shopping som resten av AdWords? Vilka utbildningar finns det för dig som vill jobba i vår bransch? Allt detta och mer i #23 av Sökpodden.

Då var årets andra avsnitt av Sökpodden inspelat. Ni var 2 034 st som lyssnade i januari vilket är en ökning med nästan 100 % mot förra året. Klarar vi öka lika mycket till nästa år? Det blir en utmaning, men vi kämpar på! Stort tack till alla er som lyssnar.

Röstsök

I detta avsnitt börjar vi med att prata om röstsök. Enligt Googles VD Sundar Pichai är 20 % av alla mobila googlingar röstsökningar. Vi tycker denna siffra känns väldigt hög. Framförallt från ett svenskt perspektiv och vi möter upp den med en ytterst ovetenskaplig egen undersökning av användandet av röstsök i Sverige. Sen frågar vi oss om röstsök påverkar SEO och om vi kan förvänta oss upplästa AdWords-annonser i framtiden.

Google Shopping

I vårt andra ämne pratar vi om e-handlarnas bästa vän i AdWords – Google Shopping. Denna kraftfulla kampanjtyp är många gånger väldigt lönsam för annonsörer. Samtidigt läggs det relativt lite optimeringsarbete på Google Shopping, varför är det så?

Utbildningar inom sök

Till slut tar vi upp en lyssnarfråga om vilka utbildningar som gäller om du vill börja jobba i vår bransch. Finns det överhuvudtaget några relevanta utbildningar?

Vi vill gärna veta vad du tycker om dagens avsnitt. Kommentera nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och säg din mening.

Slut på rasten, nu ska du lyssna på Sökpodden #23. Detta gör du enkelt direkt nedan, via RSSItunes, eller andra Poddappar som Acast.

I detta avsnitt medverkar Michael Berman, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist. 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner