Sökmotorkonsult.se

#51 Optiscore

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

I detta sommaravsnitt av Sökpodden går vi igenom sökresultatets nya design, vi dissekerar Optiscore och så avslutar vi med ett snack om Online to Offline. Lyssna gärna!

Snart tar Sökpodden sommarlov. Men innan dess är det dags för avsnitt 51! Som vanligt bjuder vi denna gång på tre ämnen:

Ny design av sökresultat

Den stora snackisen sedan förra avsnittet är Googles nya design av sökresultatet. Här pratar vi bland annat om Googles ”otydlighetsresa” när det gäller annonsmärkning och vad lagen egentligen säger om detta.

Optimization score

Är Optiscore något att ha, eller kan du strunta i dessa rekommendationer från Google? Och vad är ett bra Optiscore? Detta är två av de frågor vi ställer oss när vi pratar Optimization Score för Google Ads.

Online to offline

I vårt sista ämne pratar vi om hur digital marknadsföring med Google kan påverka försäljning i fysiska butiker, vilka möjligheter som finns annonsmässigt och hur vi kan mäta O2O-effekten med hjälp av Google Store Visits och Google Store Sales.

Gillade du dagens avsnitt? Skriv gärna en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com. Detsamma gäller såklart om det var något som du inte gillade.

I juli är Sökpodden som vanligt på välförtjänt sommarlov. Vi hörs igen den 22:e augusti. Tills dess önskar vi dig en fantastisk sommar!

Gå ut i solen, sätt på dig glajjorna och häll upp något kallt att dricka. Tryck sedan på Play nedan. Eller så lyssnar du på #51 av Sökpodden via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast. 

I detta avsnitt medverkar Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell.

Sidan är senast uppdaterad 2022-11-24

Play

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.

Google AI

­­Officiellt: Google lanserar chatboten Bard och AI-svar direkt i sökresultatet

Ryktena visade sig stämma. Igår bekräftade Google att de lanserar Bard, en chatbot likt ChatGPT, och även kommer införa fler AI-baserade svar direkt i sökresultatet.

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.