Sökmotorkonsult.se

#21 Pengamaskinen

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden 21

Vad händer med sökordsanalysen när Googles data blivit försämrad? Fungerar sökordsdomäner fortfarande? Är RLSA något att hänga i julgranen? Detta och mycket mer kan du lyssna på i #21 av Sökpodden.

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden! Det har varit ett fantastiskt år för Sökpodden med lyssnarrekord och många glada tillrop. Vi är väldigt tacksamma för detta och ser fram emot att fortsätta med Sökpodden nästa år!

Sökordsanalys

I avsnitt 21 börjar vi med att prata om hur arbetet med sökordsanalys kommer att förändras under 2017 när Google begränsat sökordsdata i sökordsplaneraren till betalande annonsörer och dessutom börjat klumpa ihop sökord.

Vi snackar om olika alternativ som Google prognosverktyg och Ahrefs Keyword Explorer 2.0 och så snöar vi in på clickstream data. Vi avslutar denna punkt med att svara på om vi håller med Neil Patel om att sökord inte är viktiga längre.

Sökordsdomäner

Vi går vidare på temat sökord. Nu gäller det sökordsdomäner. Fungerar de lika bra som tidigare och vilka risker finns det med EMDs?

RLSA

Årets sista ämne blir RLSA där vi går igenom olika sätt hur du kan använda denna funktion i AdWords för att öka din annonserings lönsamhet.

Har du feedback på detta avsnitt, kommentera nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berättar vad du tycker.

Då så, nu är det dags att lyssna på Sökpodden #21. Du gör det direkt nedan, via RSSItunes, eller andra Poddappar som Acast.

I årets sista avsnitt medverkar Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Michael Berman.

Sidan är senast uppdaterad 2021-11-15

Play

En kommentar

  1. Galet med ihopklumpningen, har man tur så har man dokumenterat tidigare vad som är den egentliga trafikgenereraren bland liknande sökfraser. Annars kan det bli jobbigt.

    Kommentar av Jakob

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?