Sökmotorkonsult.se

#21 Pengamaskinen

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden 21

Vad händer med sökordsanalysen när Googles data blivit försämrad? Fungerar sökordsdomäner fortfarande? Är RLSA något att hänga i julgranen? Detta och mycket mer kan du lyssna på i #21 av Sökpodden.

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden! Det har varit ett fantastiskt år för Sökpodden med lyssnarrekord och många glada tillrop. Vi är väldigt tacksamma för detta och ser fram emot att fortsätta med Sökpodden nästa år!

Sökordsanalys

I avsnitt 21 börjar vi med att prata om hur arbetet med sökordsanalys kommer att förändras under 2017 när Google begränsat sökordsdata i sökordsplaneraren till betalande annonsörer och dessutom börjat klumpa ihop sökord.

Vi snackar om olika alternativ som Google prognosverktyg och Ahrefs Keyword Explorer 2.0 och så snöar vi in på clickstream data. Vi avslutar denna punkt med att svara på om vi håller med Neil Patel om att sökord inte är viktiga längre.

Sökordsdomäner

Vi går vidare på temat sökord. Nu gäller det sökordsdomäner. Fungerar de lika bra som tidigare och vilka risker finns det med EMDs?

RLSA

Årets sista ämne blir RLSA där vi går igenom olika sätt hur du kan använda denna funktion i AdWords för att öka din annonserings lönsamhet.

Har du feedback på detta avsnitt, kommentera nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berättar vad du tycker.

Då så, nu är det dags att lyssna på Sökpodden #21. Du gör det direkt nedan, via RSSItunes, eller valfri annan Poddapp.

I årets sista avsnitt medverkar Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Michael Berman.

Sidan är senast uppdaterad 2022-11-21

Play

En kommentar

  1. Galet med ihopklumpningen, har man tur så har man dokumenterat tidigare vad som är den egentliga trafikgenereraren bland liknande sökfraser. Annars kan det bli jobbigt.

    Kommentar av Jakob

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!