Sökmotorkonsult.se

#33 Special: Pineberry 10 år

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden.

Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 kom förra veckan och nu är det dags för ett specialavsnitt av Sökpodden. Våra tidigare specialavsnitt har varit live från Emeet samt handlat om Affiliates.

Detta specialavsnitt gör vi med anledning av att Pineberry fyller tio år just i dag. Som gäst, och programledare, i detta avsnitt har vi bjudit in ingen mindre än Anton Johansson, känd från bland annat E-handelspodden.

Som alltid bjuder dagens avsnitt på tre ämnen:

Branschen de senaste tio åren

Det har hänt mycket under våra tio år i branschen. I detta avsnitt går vi igenom några av de viktigaste sakerna och några roliga anekdoter såklart. Vi pratar bland annat om minnesvärda historier som Urbota inskränkthet och SMS-lånedjuren.

Pineberrys egen marknadsföring

Vi går vidare till att prata om den röda tråden i Pineberrys egen marknadsföring. Vad har gått bra för oss och vad har vi misslyckats med? Här tar vi bland annat upp framgången som blev en motgång på Google.

Framtiden för branschen

Sist men inte minst blickar vi framåt. Vad spår vi för de nästkommande tio åren i vår bransch? Finns det något som hotar Googles dominans?

Vi hoppas att du gillar detta specialavsnitt av Sökpodden. Om du gör det får du gärna berättar vad du tycker genom att skicka ett mejl till sokpodden@pineberry.com eller skriva en kommentar nedan.

Detsamma gäller såklart om du inte gillar avsnittet. Men i dag, då vi firar vår tioårsdag, tar vi extra gärna emot glad tillrop!

Då är det hög tid att lyssna på detta rekordlånga specialavsnitt av Sökpodden. Du lyssnar direkt nedan, via RSSItunes, eller andra Poddappar som exempelvis Acast

I detta avsnitt medverkar Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings.

Sidan är senast uppdaterad 2019-09-18

Play

3 kommentarer

  1. Intressant avsnitt och kul att det nu är tio år sedan. Minns när jag träffade er på Brogatan (tror jag det var) en gång i tiden :)

    En fundering på avsnittet när ni pratar om de stora varumärkena som tex Elgiganten. Kan det inte vara så att dessa bolag har en naturlig länkprofil på ett helt annat sätt. Dvs att till dessa sidor skapas det länkar organiskt i en omfattning som en mindre aktör inom samma segment, eller delsegment, inte kan skapa? Vidare så tycker jag att produktsidor hos dessa i form till innehåll är ganska så maffiga. De har även här en fördel av sin storlek av att tex reviews skapas löpande och så länge deras onpage är skaplig så tar de positioner?

    Kommentar av Andreas

  2. Andreas,

    Tack för din kommentar och kul att du gillade avsnittet.

    Gamla Brogatan var där allt började!

    Om jag uppfattar din fråga rätt så upplever jag att sajter som Elgiganten har mycket länkar för att de byggt upp ett känt varumärke snarare än att de har mycket innehåll. Visst hjälper många sidor och mycket innehåll till med att skapa länkar. Men jag skulle inte säga att det är främsta anledningen att en sajt som Elgiganten har många länkar pekande mot sig.

  3. Grymt avsnitt, lika intressant som vanligt! =D

    Kul det där med Adwords, jag tänkte samma sak fram tills för några år sedan (kanske årtiondets misstag). Har även läst er grymma bok om Adwords, sjukt bra – är just nu i full gång med att följa dessa tips.

    Stort tack för att ni sprider kunskap i ämnet! Önskar ni släppte nya avsnitt varje dag =D

    God Jul och Gott Nytt på er!

    // m

    Kommentar av Markus Johansson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.