Sökmotorkonsult.se

#33 Special: Pineberry 10 år

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden.

Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 kom förra veckan och nu är det dags för ett specialavsnitt av Sökpodden. Våra tidigare specialavsnitt har varit live från Emeet samt handlat om Affiliates.

Detta specialavsnitt gör vi med anledning av att Pineberry fyller tio år just i dag. Som gäst, och programledare, i detta avsnitt har vi bjudit in ingen mindre än Anton Johansson, känd från bland annat E-handelspodden.

Som alltid bjuder dagens avsnitt på tre ämnen:

Branschen de senaste tio åren

Det har hänt mycket under våra tio år i branschen. I detta avsnitt går vi igenom några av de viktigaste sakerna och några roliga anekdoter såklart. Vi pratar bland annat om minnesvärda historier som Urbota inskränkthet och SMS-lånedjuren.

Pineberrys egen marknadsföring

Vi går vidare till att prata om den röda tråden i Pineberrys egen marknadsföring. Vad har gått bra för oss och vad har vi misslyckats med? Här tar vi bland annat upp framgången som blev en motgång på Google.

Framtiden för branschen

Sist men inte minst blickar vi framåt. Vad spår vi för de nästkommande tio åren i vår bransch? Finns det något som hotar Googles dominans?

Vi hoppas att du gillar detta specialavsnitt av Sökpodden. Om du gör det får du gärna berättar vad du tycker genom att skicka ett mejl till sokpodden@pineberry.com eller skriva en kommentar nedan.

Detsamma gäller såklart om du inte gillar avsnittet. Men i dag, då vi firar vår tioårsdag, tar vi extra gärna emot glad tillrop!

Då är det hög tid att lyssna på detta rekordlånga specialavsnitt av Sökpodden. Du lyssnar direkt nedan, via RSSItunes, eller andra Poddappar som exempelvis Acast. 

I detta avsnitt medverkar Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings.

Sidan är senast uppdaterad 2022-11-24

Play

3 kommentarer

  1. Intressant avsnitt och kul att det nu är tio år sedan. Minns när jag träffade er på Brogatan (tror jag det var) en gång i tiden :)

    En fundering på avsnittet när ni pratar om de stora varumärkena som tex Elgiganten. Kan det inte vara så att dessa bolag har en naturlig länkprofil på ett helt annat sätt. Dvs att till dessa sidor skapas det länkar organiskt i en omfattning som en mindre aktör inom samma segment, eller delsegment, inte kan skapa? Vidare så tycker jag att produktsidor hos dessa i form till innehåll är ganska så maffiga. De har även här en fördel av sin storlek av att tex reviews skapas löpande och så länge deras onpage är skaplig så tar de positioner?

    Kommentar av Andreas

  2. Andreas,

    Tack för din kommentar och kul att du gillade avsnittet.

    Gamla Brogatan var där allt började!

    Om jag uppfattar din fråga rätt så upplever jag att sajter som Elgiganten har mycket länkar för att de byggt upp ett känt varumärke snarare än att de har mycket innehåll. Visst hjälper många sidor och mycket innehåll till med att skapa länkar. Men jag skulle inte säga att det är främsta anledningen att en sajt som Elgiganten har många länkar pekande mot sig.

  3. Grymt avsnitt, lika intressant som vanligt! =D

    Kul det där med Adwords, jag tänkte samma sak fram tills för några år sedan (kanske årtiondets misstag). Har även läst er grymma bok om Adwords, sjukt bra – är just nu i full gång med att följa dessa tips.

    Stort tack för att ni sprider kunskap i ämnet! Önskar ni släppte nya avsnitt varje dag =D

    God Jul och Gott Nytt på er!

    // m

    Kommentar av Markus Johansson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!

Sir Väs

Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Vad har kungskobran Sir Väs med SEO att göra? Jo, ormens rymning genom taket var början på en händelse som hade alla förutsättningar till att bli ett perfekt länkbete.

Google Facebook

Alphabet och Meta bommar förväntningarna

Techjättarna Alphabet och Meta har lämnat kvartalsrapport denna vecka. Båda kom in med klart sämre siffror än marknaden förväntat sig. Vi går igenom rapporterna med fokus på vad som är intressant för oss digitala marknadsförare.