#33 Special: Pineberry 10 år

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden.

Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 kom förra veckan och nu är det dags för ett specialavsnitt av Sökpodden. Våra tidigare specialavsnitt har varit live från Emeet samt handlat om Affiliates.

Detta specialavsnitt gör vi med anledning av att Pineberry fyller tio år just i dag. Som gäst, och programledare, i detta avsnitt har vi bjudit in ingen mindre än Anton Johansson, känd från bland annat E-handelspodden.

Som alltid bjuder dagens avsnitt på tre ämnen:

Branschen de senaste tio åren

Det har hänt mycket under våra tio år i branschen. I detta avsnitt går vi igenom några av de viktigaste sakerna och några roliga anekdoter såklart. Vi pratar bland annat om minnesvärda historier som Urbota inskränkthet och SMS-lånedjuren.

Pineberrys egen marknadsföring

Vi går vidare till att prata om den röda tråden i Pineberrys egen marknadsföring. Vad har gått bra för oss och vad har vi misslyckats med? Här tar vi bland annat upp framgången som blev en motgång på Google.

Framtiden för branschen

Sist men inte minst blickar vi framåt. Vad spår vi för de nästkommande tio åren i vår bransch? Finns det något som hotar Googles dominans?

Vi hoppas att du gillar detta specialavsnitt av Sökpodden. Om du gör det får du gärna berättar vad du tycker genom att skicka ett mejl till sokpodden@pineberry.com eller skriva en kommentar nedan.

Detsamma gäller såklart om du inte gillar avsnittet. Men i dag, då vi firar vår tioårsdag, tar vi extra gärna emot glad tillrop!

Då är det hög tid att lyssna på detta rekordlånga specialavsnitt av Sökpodden. Du lyssnar direkt nedan, via RSSItunes, eller andra Poddappar som exempelvis Acast

I detta avsnitt medverkar Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings.

3 kommentarer

  1. Intressant avsnitt och kul att det nu är tio år sedan. Minns när jag träffade er på Brogatan (tror jag det var) en gång i tiden :)

    En fundering på avsnittet när ni pratar om de stora varumärkena som tex Elgiganten. Kan det inte vara så att dessa bolag har en naturlig länkprofil på ett helt annat sätt. Dvs att till dessa sidor skapas det länkar organiskt i en omfattning som en mindre aktör inom samma segment, eller delsegment, inte kan skapa? Vidare så tycker jag att produktsidor hos dessa i form till innehåll är ganska så maffiga. De har även här en fördel av sin storlek av att tex reviews skapas löpande och så länge deras onpage är skaplig så tar de positioner?

    Kommentar av Andreas

  2. Andreas,

    Tack för din kommentar och kul att du gillade avsnittet.

    Gamla Brogatan var där allt började!

    Om jag uppfattar din fråga rätt så upplever jag att sajter som Elgiganten har mycket länkar för att de byggt upp ett känt varumärke snarare än att de har mycket innehåll. Visst hjälper många sidor och mycket innehåll till med att skapa länkar. Men jag skulle inte säga att det är främsta anledningen att en sajt som Elgiganten har många länkar pekande mot sig.

  3. Grymt avsnitt, lika intressant som vanligt! =D

    Kul det där med Adwords, jag tänkte samma sak fram tills för några år sedan (kanske årtiondets misstag). Har även läst er grymma bok om Adwords, sjukt bra – är just nu i full gång med att följa dessa tips.

    Stort tack för att ni sprider kunskap i ämnet! Önskar ni släppte nya avsnitt varje dag =D

    God Jul och Gott Nytt på er!

    // m

    Kommentar av Markus Johansson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?

React SEO – Hur du hjälper Google på traven

I denna artikel dyker vi ner i ämnet React och SEO. Vi kommer lyfta vilka problem som kan uppkomma och hur du åtgärdar dessa.