Sökmotorkonsult.se

#53 rel=”hint”

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden 53

I detta septemberavsnitt av Sökpodden går vi igenom förändringen av Nofollow, vi pratar manuella straff och så avslutar vi med annonsauktionen på Facebook. Lyssna gärna!

Avsnitt 53 av Sökpodden är här och precis som vanligt bjuder vi på tre ämnen:

Nofollow hint

Den stora nyheten sedan förra avsnittet är Googles förändring av Nofollow och självklart tar vi upp det här i Sökpodden. Vad innebär denna förändring och varför gör Google den?

Manuella straff

Manuella straff, eller manuella åtgärder, är något man vill undvika när man jobbar med SEO. Men vad gör man när det händer? Självklart tar vi upp Googles aktuella straff av Dejan SEO.

Annonsauktionen på Facebook

Redan i avsnitt 17 pratade vi om budgivningen på Facebook. När vi nu återvänder till ämnet gör vi det dels för att vi vet mer hur det faktisk fungerar och dels för att Facebook har ändrat mycket kring annonsauktionen.


Gillar du dagens avsnitt av Sökpodden? Skriv då gärna en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta det.

Dags att lyssna på avsnitt 53? Tryck på Play nedan, eller lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt medverkar Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus.

Play

2 kommentarer

  1. Tack för ännu ett mycket bra program av sökpodden.
    Dock så anser jag att ni missar lite av målet med länkar när ni enbart fokuserar på om det är follow/nofollow.

    Målet med att ranka högt på Google är att dra besökare till sin hemsida.
    Detta med hjälp av onpage, länkar mm.

    Alltså borde målet med länkar, follow eller nofollow, vara att dra besökare till ens hemsida. Om det är via bloggkommentarer, annonser hos mediehus eller andra sidor spelar ingen roll. Bonusen med länkar blir att ens hemsida rankar högre.

    Bloggkommentarer är ett utmärkt sätt att delta i en diskussion och visa andra människor att man är kunnig inom området = andra som läser kommentaren klickar på länken till din hemsida och förhoppningsvis fyller i ett formulär.

  2. Hasan,

    Kul att du gillade avsnittet!

    Jag förstår inte riktigt hur du menar att vi missade målet. Ämnet var ju just förändringen av Nofollow, därav fokuserade vi på det.

    Från mitt perspektiv hade vi missat målet med ämnet om vi istället börjat prata om värdet av att folk klicker på länkarna :-)

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.