Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#53 rel=”hint”

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden 53

I detta septemberavsnitt av Sökpodden går vi igenom förändringen av Nofollow, vi pratar manuella straff och så avslutar vi med annonsauktionen på Facebook. Lyssna gärna!

Avsnitt 53 av Sökpodden är här och precis som vanligt bjuder vi på tre ämnen:

Nofollow hint

Den stora nyheten sedan förra avsnittet är Googles förändring av Nofollow och självklart tar vi upp det här i Sökpodden. Vad innebär denna förändring och varför gör Google den?

Manuella straff

Manuella straff, eller manuella åtgärder, är något man vill undvika när man jobbar med SEO. Men vad gör man när det händer? Självklart tar vi upp Googles aktuella straff av Dejan SEO.

Annonsauktionen på Facebook

Redan i avsnitt 17 pratade vi om budgivningen på Facebook. När vi nu återvänder till ämnet gör vi det dels för att vi vet mer hur det faktisk fungerar och dels för att Facebook har ändrat mycket kring annonsauktionen.


Gillar du dagens avsnitt av Sökpodden? Skriv då gärna en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta det.

Dags att lyssna på avsnitt 53? Tryck på Play nedan, eller lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt medverkar Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus.

2 kommentarer

  1. Tack för ännu ett mycket bra program av sökpodden.
    Dock så anser jag att ni missar lite av målet med länkar när ni enbart fokuserar på om det är follow/nofollow.

    Målet med att ranka högt på Google är att dra besökare till sin hemsida.
    Detta med hjälp av onpage, länkar mm.

    Alltså borde målet med länkar, follow eller nofollow, vara att dra besökare till ens hemsida. Om det är via bloggkommentarer, annonser hos mediehus eller andra sidor spelar ingen roll. Bonusen med länkar blir att ens hemsida rankar högre.

    Bloggkommentarer är ett utmärkt sätt att delta i en diskussion och visa andra människor att man är kunnig inom området = andra som läser kommentaren klickar på länken till din hemsida och förhoppningsvis fyller i ett formulär.

  2. Hasan,

    Kul att du gillade avsnittet!

    Jag förstår inte riktigt hur du menar att vi missade målet. Ämnet var ju just förändringen av Nofollow, därav fokuserade vi på det.

    Från mitt perspektiv hade vi missat målet med ämnet om vi istället börjat prata om värdet av att folk klicker på länkarna :-)

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

konverterande formulär

4 tips för att kontra formulärskräcken

Får du in för få leads via kontaktformuläret på din sajt? Här går Fredrik igenom fyra enkla tips på hur du kan öka konverteringsgraden för ditt formulär.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner