Sökmotorkonsult.se

#53 rel=”hint”

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden 53

I detta septemberavsnitt av Sökpodden går vi igenom förändringen av Nofollow, vi pratar manuella straff och så avslutar vi med annonsauktionen på Facebook. Lyssna gärna!

Avsnitt 53 av Sökpodden är här och precis som vanligt bjuder vi på tre ämnen:

Nofollow hint

Den stora nyheten sedan förra avsnittet är Googles förändring av Nofollow och självklart tar vi upp det här i Sökpodden. Vad innebär denna förändring och varför gör Google den?

Manuella straff

Manuella straff, eller manuella åtgärder, är något man vill undvika när man jobbar med SEO. Men vad gör man när det händer? Självklart tar vi upp Googles aktuella straff av Dejan SEO.

Annonsauktionen på Facebook

Redan i avsnitt 17 pratade vi om budgivningen på Facebook. När vi nu återvänder till ämnet gör vi det dels för att vi vet mer hur det faktisk fungerar och dels för att Facebook har ändrat mycket kring annonsauktionen.


Gillar du dagens avsnitt av Sökpodden? Skriv då gärna en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta det.

Dags att lyssna på avsnitt 53? Tryck på Play nedan, eller lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt medverkar Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus.

2 kommentarer

  1. Tack för ännu ett mycket bra program av sökpodden.
    Dock så anser jag att ni missar lite av målet med länkar när ni enbart fokuserar på om det är follow/nofollow.

    Målet med att ranka högt på Google är att dra besökare till sin hemsida.
    Detta med hjälp av onpage, länkar mm.

    Alltså borde målet med länkar, follow eller nofollow, vara att dra besökare till ens hemsida. Om det är via bloggkommentarer, annonser hos mediehus eller andra sidor spelar ingen roll. Bonusen med länkar blir att ens hemsida rankar högre.

    Bloggkommentarer är ett utmärkt sätt att delta i en diskussion och visa andra människor att man är kunnig inom området = andra som läser kommentaren klickar på länken till din hemsida och förhoppningsvis fyller i ett formulär.

  2. Hasan,

    Kul att du gillade avsnittet!

    Jag förstår inte riktigt hur du menar att vi missade målet. Ämnet var ju just förändringen av Nofollow, därav fokuserade vi på det.

    Från mitt perspektiv hade vi missat målet med ämnet om vi istället börjat prata om värdet av att folk klicker på länkarna :-)

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Nicklas Krus och Simon Davidsson i avsnitt 70 av Sökpodden

#70 Turturduvan

Vad händer när Chrome dumpar tredjepartskakan? Detta ämne börjar vi med i avsnitt 70 av Sökpodden. Denna gång pratar vi även om hur Google Ads påverkar den organiska trafiken och så avslutar med en SEO-clinic – ett av våra mest populär ämnen! Du lyssnar väl?

Har SEO blivit svårare eller enklare?

Har SEO blivit enklare eller svårare?

Vad säger du? Har SEO blivit enklare eller svårare sedan du började jobba med det? Rösta och ge din syn på saken!

Michael Wahlgren, Jonathan Olsson och Alexander Bergström i avsnitt 69 av Sökpodden

#69 Trösklar

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. Denna gång diskuteras trösklar för AdRank, vi genomför en SEO-clinic och så säger vi tack och hej till BMM efter tio års trogen tjänst. Du lyssnar väl?

Guldläge på nätet 2021

Guldläge på nätet i ny upplaga

Guldläge på nätet släpps i dag i en fjärde uppdaterad upplaga efter hela 7 000 sålda exemplar. Det är kul att vår SEO-bok fortsätter läsas och uppskattas. Även om det mesta inom SEO inte ändrat sig så mycket är där givitvis en del nyheter och förändringar i nya upplagan.

Google symboliserad som otålig äldre man framför dator

9 av 10 e-handlare uppfyller inte Googles nya krav

Vi har analyserat hur väl svenska e-handlare uppfyller Googles kommande krav om användarupplevelse. Resultatet visar att hela 89 av Sveriges 100 största e-handlare i Sverige inte når upp till Googles nya krav.