Sökmotorkonsult.se

#53 rel=”hint”

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden 53

I detta septemberavsnitt av Sökpodden går vi igenom förändringen av Nofollow, vi pratar manuella straff och så avslutar vi med annonsauktionen på Facebook. Lyssna gärna!

Avsnitt 53 av Sökpodden är här och precis som vanligt bjuder vi på tre ämnen:

Nofollow hint

Den stora nyheten sedan förra avsnittet är Googles förändring av Nofollow och självklart tar vi upp det här i Sökpodden. Vad innebär denna förändring och varför gör Google den?

Manuella straff

Manuella straff, eller manuella åtgärder, är något man vill undvika när man jobbar med SEO. Men vad gör man när det händer? Självklart tar vi upp Googles aktuella straff av Dejan SEO.

Annonsauktionen på Facebook

Redan i avsnitt 17 pratade vi om budgivningen på Facebook. När vi nu återvänder till ämnet gör vi det dels för att vi vet mer hur det faktisk fungerar och dels för att Facebook har ändrat mycket kring annonsauktionen.


Gillar du dagens avsnitt av Sökpodden? Skriv då gärna en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta det.

Dags att lyssna på avsnitt 53? Tryck på Play nedan, eller lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast. 

I detta avsnitt medverkar Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus.

Sidan är senast uppdaterad 2022-11-24

Play

2 kommentarer

  1. Tack för ännu ett mycket bra program av sökpodden.
    Dock så anser jag att ni missar lite av målet med länkar när ni enbart fokuserar på om det är follow/nofollow.

    Målet med att ranka högt på Google är att dra besökare till sin hemsida.
    Detta med hjälp av onpage, länkar mm.

    Alltså borde målet med länkar, follow eller nofollow, vara att dra besökare till ens hemsida. Om det är via bloggkommentarer, annonser hos mediehus eller andra sidor spelar ingen roll. Bonusen med länkar blir att ens hemsida rankar högre.

    Bloggkommentarer är ett utmärkt sätt att delta i en diskussion och visa andra människor att man är kunnig inom området = andra som läser kommentaren klickar på länken till din hemsida och förhoppningsvis fyller i ett formulär.

  2. Hasan,

    Kul att du gillade avsnittet!

    Jag förstår inte riktigt hur du menar att vi missade målet. Ämnet var ju just förändringen av Nofollow, därav fokuserade vi på det.

    Från mitt perspektiv hade vi missat målet med ämnet om vi istället börjat prata om värdet av att folk klicker på länkarna :-)

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.