Sökmotorkonsult.se

#67 SEO-mål

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

Avsnitt 67 av Sökpodden börjar med en diskussion om SEO-mål, fortsätter med inriktningar på Googles Display-nätverk och avslutats med en djupdykning i Core Updates. Lyssna gärna!

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Vi har som vanligt dukat julbordet med tre ämnen:

SEO-mål

Så här i slutet av året sätts många mål för nästa år. Vi går igenom de vanligaste SEO-målen samt varför det är viktigt att ha ett mål i sitt SEO-arbete.

Inriktningar på Googles Display-nätverk

Vi pratar om vilka inriktningsmöjligheter som finns inom målgrupper och innehåll på Googles Display-nätverk (GDN) och såklart vilka av dessa inriktningar som vi tycker är bäst att använda sig av i sin annonsering.

Core Updates

Sista ämnet för året handlar om Core Updates. Vi diskuterar inledningsvis Core Updates rent allmänt men såklart kommer vi sen även in på vilka trender vi ser efter December 2020 Core Update som precis ägt rum.

Vad tyckte du om årets sista avsnitt av Sökpodden? Kommentera nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta. Detta gäller också om du har förslag på ämnen som du vill att vi ska ta upp i Sökpodden under nästa år.

Tusen tack för att du lyssnat på Sökpodden under 2020! God jul och Gott nytt år!

Tryck på Play nedan för att lyssna på avsnitt 67 av Sökpodden, eller lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast.

I detta avsnitt medverkar Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson.

Play

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?