Sökmotorkonsult.se

#55 Sistrix

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden avsnitt 55

I detta novemberavsnitt av Sökpodden går vi igenom SEO-verktyget Sistrix, vi lyfter Google Shoppings tillväxt och avslutar med att prata Cookiegeddon. Lyssna gärna!

Nu är avsnitt 55 av Sökpodden här och som alltid står tre ämnen på menyn:

Sistrix

Avsnitt börjar med Sistrix där vi pratar om varför vi gillar detta SEO-verktyg och hur vi använder det. Sistrix ger även alla lyssnare en tidig julklapp, lyssna för att höra vilken!

Google Shopping växer

För e-handlare blir Google Shopping bara viktigare och viktigare. Vi går igenom hur du på bästa sätt kan optimera denna högpresterande kanal.

Cookiegeddon

Kakkriget mellan Apple och Ad-techbolag som Google och Facebook har pågått ett tag nu. Vi pratar om hur denna fajt påverkar dig som marknadsförare och vad du kan göra åt det.


Vad tyckte du om dagens avsnitt av Sökpodden? Skriv en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta det.

Då var det dags att lyssna på avsnitt 55. Tryck på Play nedan, eller lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt medverkar Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson.

6 kommentarer

  1. och lyssnare även ifrån Italien :)

    Kommentar av Katarina

  2. Trevligt, vi gillar Italien! Kul att du gillar Sökpodden.

  3. Hej
    Kommer inte ihåg länken till vart man kunde få sistrix gratis, var det sokmotorskonsult/?
    Mvh Anneli

    Kommentar av anneli

  4. Hej Anneli

    Jag vill inte skriva ut länken här då erbjudandet är exklusivt för de som lyssnar, men jag mailar dig länken så ”slipper” du lyssna igen :-).

  5. Hur gör ni när ni optimerar sökorden för shoppingannonser?

    Kommentar av Thomas

  6. Hej Thomas,

    Tack för din kommentar. Jag är lite osäker på vad du specifikt menar, men jag antar du syftar på något vi sa i avsnittet.

    I och med att du inte själv väljer sökord att synas på i Google Shopping handlar optimeringen av sökord mycket om att jobba med negativa sökord. Jag tror vi jämförde det med att annonsera med bred match i vanliga söknätverket i avsnittet. För Google skjuter verkligen brett när den väljer vad du ska synas på utifrån Shopping-feeden. Så därför blir det extra viktigt att vara noga med de negativa sökorden.

    Sen kan du ju även indirekt optimera sökorden genom hur du strukturerar dina Shopping-kampanjer och hur du jobbar med prioritet mellan kampanjerna.

    Var det svar på din fråga, Thomas?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Alexander Bergström i avsnitt 75 av Sökpodden

#75 Google vill bestämma

I vårt sjuttiofemte avsnitt av Sökpodden börjar vi titelkaoset som Google bjudit på senaste månad, för att ta oss vidare till ETA-annonserna kommer försvinna från Google Ads.

Amazon Prime Air

Amazon Prime lanseras i Sverige

Vi säger hej till Amazon Prime! I dag lanseras Amazon sin premiumtjänst Prime i Sverige. I vilken utsträckning kommer det påskynda Amazons framfart i Sverige?

ETA försvinner

Expanded text ads försvinner

Efter den 30:e juni kommer det inte längre gå att skapa nya eller ändra i befintliga ETA-annonser. Detta är en stor förändring inom Google Ads, och du kommer behöva börja jobba med RSA-annonser om du inte redan gjort det.

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.