Sökmotorkonsult.se

#55 Sistrix

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden avsnitt 55

I detta novemberavsnitt av Sökpodden går vi igenom SEO-verktyget Sistrix, vi lyfter Google Shoppings tillväxt och avslutar med att prata Cookiegeddon. Lyssna gärna!

Nu är avsnitt 55 av Sökpodden här och som alltid står tre ämnen på menyn:

Sistrix

Avsnitt börjar med Sistrix där vi pratar om varför vi gillar detta SEO-verktyg och hur vi använder det. Sistrix ger även alla lyssnare en tidig julklapp, lyssna för att höra vilken!

Google Shopping växer

För e-handlare blir Google Shopping bara viktigare och viktigare. Vi går igenom hur du på bästa sätt kan optimera denna högpresterande kanal.

Cookiegeddon

Kakkriget mellan Apple och Ad-techbolag som Google och Facebook har pågått ett tag nu. Vi pratar om hur denna fajt påverkar dig som marknadsförare och vad du kan göra åt det.


Vad tyckte du om dagens avsnitt av Sökpodden? Skriv en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta det.

Då var det dags att lyssna på avsnitt 55. Tryck på Play nedan, eller lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast. 

I detta avsnitt medverkar Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson.

Sidan är senast uppdaterad 2022-11-24

Play

6 kommentarer

  1. och lyssnare även ifrån Italien :)

    Kommentar av Katarina

  2. Trevligt, vi gillar Italien! Kul att du gillar Sökpodden.

  3. Hej
    Kommer inte ihåg länken till vart man kunde få sistrix gratis, var det sokmotorskonsult/?
    Mvh Anneli

    Kommentar av anneli

  4. Hej Anneli

    Jag vill inte skriva ut länken här då erbjudandet är exklusivt för de som lyssnar, men jag mailar dig länken så ”slipper” du lyssna igen :-).

  5. Hur gör ni när ni optimerar sökorden för shoppingannonser?

    Kommentar av Thomas

  6. Hej Thomas,

    Tack för din kommentar. Jag är lite osäker på vad du specifikt menar, men jag antar du syftar på något vi sa i avsnittet.

    I och med att du inte själv väljer sökord att synas på i Google Shopping handlar optimeringen av sökord mycket om att jobba med negativa sökord. Jag tror vi jämförde det med att annonsera med bred match i vanliga söknätverket i avsnittet. För Google skjuter verkligen brett när den väljer vad du ska synas på utifrån Shopping-feeden. Så därför blir det extra viktigt att vara noga med de negativa sökorden.

    Sen kan du ju även indirekt optimera sökorden genom hur du strukturerar dina Shopping-kampanjer och hur du jobbar med prioritet mellan kampanjerna.

    Var det svar på din fråga, Thomas?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.

Google AI

­­Officiellt: Google lanserar chatboten Bard och AI-svar direkt i sökresultatet

Ryktena visade sig stämma. Igår bekräftade Google att de lanserar Bard, en chatbot likt ChatGPT, och även kommer införa fler AI-baserade svar direkt i sökresultatet.

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.