Sökmotorkonsult.se

#55 Sistrix

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden avsnitt 55

I detta novemberavsnitt av Sökpodden går vi igenom SEO-verktyget Sistrix, vi lyfter Google Shoppings tillväxt och avslutar med att prata Cookiegeddon. Lyssna gärna!

Nu är avsnitt 55 av Sökpodden här och som alltid står tre ämnen på menyn:

Sistrix

Avsnitt börjar med Sistrix där vi pratar om varför vi gillar detta SEO-verktyg och hur vi använder det. Sistrix ger även alla lyssnare en tidig julklapp, lyssna för att höra vilken!

Google Shopping växer

För e-handlare blir Google Shopping bara viktigare och viktigare. Vi går igenom hur du på bästa sätt kan optimera denna högpresterande kanal.

Cookiegeddon

Kakkriget mellan Apple och Ad-techbolag som Google och Facebook har pågått ett tag nu. Vi pratar om hur denna fajt påverkar dig som marknadsförare och vad du kan göra åt det.


Vad tyckte du om dagens avsnitt av Sökpodden? Skriv en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta det.

Då var det dags att lyssna på avsnitt 55. Tryck på Play nedan, eller lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt medverkar Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson.

Play

6 kommentarer

  1. och lyssnare även ifrån Italien :)

    Kommentar av Katarina

  2. Trevligt, vi gillar Italien! Kul att du gillar Sökpodden.

  3. Hej
    Kommer inte ihåg länken till vart man kunde få sistrix gratis, var det sokmotorskonsult/?
    Mvh Anneli

    Kommentar av anneli

  4. Hej Anneli

    Jag vill inte skriva ut länken här då erbjudandet är exklusivt för de som lyssnar, men jag mailar dig länken så ”slipper” du lyssna igen :-).

  5. Hur gör ni när ni optimerar sökorden för shoppingannonser?

    Kommentar av Thomas

  6. Hej Thomas,

    Tack för din kommentar. Jag är lite osäker på vad du specifikt menar, men jag antar du syftar på något vi sa i avsnittet.

    I och med att du inte själv väljer sökord att synas på i Google Shopping handlar optimeringen av sökord mycket om att jobba med negativa sökord. Jag tror vi jämförde det med att annonsera med bred match i vanliga söknätverket i avsnittet. För Google skjuter verkligen brett när den väljer vad du ska synas på utifrån Shopping-feeden. Så därför blir det extra viktigt att vara noga med de negativa sökorden.

    Sen kan du ju även indirekt optimera sökorden genom hur du strukturerar dina Shopping-kampanjer och hur du jobbar med prioritet mellan kampanjerna.

    Var det svar på din fråga, Thomas?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?