Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#55 Sistrix

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden avsnitt 55

I detta novemberavsnitt av Sökpodden går vi igenom SEO-verktyget Sistrix, vi lyfter Google Shoppings tillväxt och avslutar med att prata Cookiegeddon. Lyssna gärna!

Nu är avsnitt 55 av Sökpodden här och som alltid står tre ämnen på menyn:

Sistrix

Avsnitt börjar med Sistrix där vi pratar om varför vi gillar detta SEO-verktyg och hur vi använder det. Sistrix ger även alla lyssnare en tidig julklapp, lyssna för att höra vilken!

Google Shopping växer

För e-handlare blir Google Shopping bara viktigare och viktigare. Vi går igenom hur du på bästa sätt kan optimera denna högpresterande kanal.

Cookiegeddon

Kakkriget mellan Apple och Ad-techbolag som Google och Facebook har pågått ett tag nu. Vi pratar om hur denna fajt påverkar dig som marknadsförare och vad du kan göra åt det.


Vad tyckte du om dagens avsnitt av Sökpodden? Skriv en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta det.

Då var det dags att lyssna på avsnitt 55. Tryck på Play nedan, eller lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt medverkar Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson.

6 kommentarer

  1. och lyssnare även ifrån Italien :)

    Kommentar av Katarina

  2. Trevligt, vi gillar Italien! Kul att du gillar Sökpodden.

  3. Hej
    Kommer inte ihåg länken till vart man kunde få sistrix gratis, var det sokmotorskonsult/?
    Mvh Anneli

    Kommentar av anneli

  4. Hej Anneli

    Jag vill inte skriva ut länken här då erbjudandet är exklusivt för de som lyssnar, men jag mailar dig länken så ”slipper” du lyssna igen :-).

  5. Hur gör ni när ni optimerar sökorden för shoppingannonser?

    Kommentar av Thomas

  6. Hej Thomas,

    Tack för din kommentar. Jag är lite osäker på vad du specifikt menar, men jag antar du syftar på något vi sa i avsnittet.

    I och med att du inte själv väljer sökord att synas på i Google Shopping handlar optimeringen av sökord mycket om att jobba med negativa sökord. Jag tror vi jämförde det med att annonsera med bred match i vanliga söknätverket i avsnittet. För Google skjuter verkligen brett när den väljer vad du ska synas på utifrån Shopping-feeden. Så därför blir det extra viktigt att vara noga med de negativa sökorden.

    Sen kan du ju även indirekt optimera sökorden genom hur du strukturerar dina Shopping-kampanjer och hur du jobbar med prioritet mellan kampanjerna.

    Var det svar på din fråga, Thomas?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner