#52 SKAGs

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 52 av Sökpodden

I detta sensommaravsnitt av Sökpodden går vi igenom heta potatisen SKAGs, vi fortsätter med ett snack om CPA och och så avslutar vi med B2B på Facebook Ads. Lyssna gärna!

Efter ett skönt sommarlov är Sökpodden tillbaka med ett nytt avsnitt fullt med förkortningar. Som alltid innehåller avsnittet tre ämnen:

SKAGs

I USA är SKAGs (Single Keyword Ad Groups) en het potatis. Diskussionerna går varma om SKAGs är en bra eller dålig strategi för Google Ads. Vår lyssnare Felix hörde av sig till oss efter att ha lyssnat på avsnitt 135 av podcasten The Paid Search Podcast där Jason och Chris är väldigt kritiska till SKAGs. I motsats till dem är vi positiva till SKAGs och i detta ämne svarar vi på deras kritik av Single Keyword Ad Groups.

CPA

Att räkna ut din faktiska CPA är enkelt, men att bestämma din mål-CPA är något som många tycker är klurigt. Detta och om en låg CPA alltid är bättre än en hög är några av de saker vi pratar om.

B2B på Facebook Ads

De flesta håller i dag med om att annonsering på Facebook är kraftfullt för B2C. Men det finns det fortfarande en viss tvekan kring om Facebook Ads är lika bra för B2B.

Gillade du dagens avsnitt? Skriv i så fall en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com. Detsamma gäller såklart om de var något som du inte gillade.

För att lyssna på avsnitt 52 av Sökpodden trycker du på Play nedan. Eller så går det lika bra att lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt medverkar Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson.

4 kommentarer

  1. SKAGs, intressant om ett schizofrent område. Har ni rekommendationer på verktyg för att jobba med SKAGs eller harvar ni på i Ads Editor?

    Kommentar av Thomas Norden

  2. Hur rekommenderar ni att man jobbar med negativa sökord i SKAGS?

    Kommentar av Thomas Norden

  3. Hej Thomas

    Tack för dina kommentarer!

    I vår process för att jobba med SKAGs använder vi Excel och Google Ads Editor. Funkar utmärkt :-)

    Med granulära SKAGs behöver man ofta ”täta” mellan annonsgrupperna med hjälp av negativa sökord för att se till sökningarna hamnar i den annonsgrupp som det är tänkt. Det handlar då om att ”täta” på annonsgrupps- /kampanjnivå. Då vi nästan alltid använder oss av matchtypen bmm i våra SKAGs behöver vi såklart jobba aktivt med negativa sökord rent allmänt också.

  4. Grymt avsnitt! Tack 👍🏾😊🙏🏾 Så kul att ni pratar om Facebook ads också.

    Kommentar av Anna Robinson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?

React SEO – Hur du hjälper Google på traven

I denna artikel dyker vi ner i ämnet React och SEO. Vi kommer lyfta vilka problem som kan uppkomma och hur du åtgärdar dessa.