Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#52 SKAGs

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 52 av Sökpodden

I detta sensommaravsnitt av Sökpodden går vi igenom heta potatisen SKAGs, vi fortsätter med ett snack om CPA och och så avslutar vi med B2B på Facebook Ads. Lyssna gärna!

Efter ett skönt sommarlov är Sökpodden tillbaka med ett nytt avsnitt fullt med förkortningar. Som alltid innehåller avsnittet tre ämnen:

SKAGs

I USA är SKAGs (Single Keyword Ad Groups) en het potatis. Diskussionerna går varma om SKAGs är en bra eller dålig strategi för Google Ads. Vår lyssnare Felix hörde av sig till oss efter att ha lyssnat på avsnitt 135 av podcasten The Paid Search Podcast där Jason och Chris är väldigt kritiska till SKAGs. I motsats till dem är vi positiva till SKAGs och i detta ämne svarar vi på deras kritik av Single Keyword Ad Groups.

CPA

Att räkna ut din faktiska CPA är enkelt, men att bestämma din mål-CPA är något som många tycker är klurigt. Detta och om en låg CPA alltid är bättre än en hög är några av de saker vi pratar om.

B2B på Facebook Ads

De flesta håller i dag med om att annonsering på Facebook är kraftfullt för B2C. Men det finns det fortfarande en viss tvekan kring om Facebook Ads är lika bra för B2B.

Gillade du dagens avsnitt? Skriv i så fall en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com. Detsamma gäller såklart om de var något som du inte gillade.

För att lyssna på avsnitt 52 av Sökpodden trycker du på Play nedan. Eller så går det lika bra att lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt medverkar Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson.

4 kommentarer

  1. SKAGs, intressant om ett schizofrent område. Har ni rekommendationer på verktyg för att jobba med SKAGs eller harvar ni på i Ads Editor?

    Kommentar av

    Thomas Norden

  2. Hur rekommenderar ni att man jobbar med negativa sökord i SKAGS?

    Kommentar av

    Thomas Norden

  3. Hej Thomas

    Tack för dina kommentarer!

    I vår process för att jobba med SKAGs använder vi Excel och Google Ads Editor. Funkar utmärkt :-)

    Med granulära SKAGs behöver man ofta ”täta” mellan annonsgrupperna med hjälp av negativa sökord för att se till sökningarna hamnar i den annonsgrupp som det är tänkt. Det handlar då om att ”täta” på annonsgrupps- /kampanjnivå. Då vi nästan alltid använder oss av matchtypen bmm i våra SKAGs behöver vi såklart jobba aktivt med negativa sökord rent allmänt också.

  4. Grymt avsnitt! Tack 👍🏾😊🙏🏾 Så kul att ni pratar om Facebook ads också.

    Kommentar av

    Anna Robinson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google ändrar nofollow på länkar

Nofollow blir en hint

Google gör om nofollow så att det bara ses som en hint. Dessutom lanserade de igår två nya länkattribut rel=“sponsored” och rel=“ugc”. Spännande nyheter minst sagt!

ctr karlek Bunny Leap

Nej, vi hatar inte er

En av SEO-branschens mest omdebatterade frågor är om CTR är en rankingfaktor eller inte. Jag är övertygad om att det inte är det. Vad tror du? Rösta gärna!

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Google straffar domäner som leasar ut sin auktoritet

Google har börjat straffa domäner där de misstänker att ett företag leasar ut delar av sina sajter till andra företag. Det här kan få kännbara konsekvenser för flera av Sveriges mediehus där denna typ av affärsmodell är vanligt förekommande.

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner