Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#52 SKAGs

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 52 av Sökpodden

I detta sensommaravsnitt av Sökpodden går vi igenom heta potatisen SKAGs, vi fortsätter med ett snack om CPA och och så avslutar vi med B2B på Facebook Ads. Lyssna gärna!

Efter ett skönt sommarlov är Sökpodden tillbaka med ett nytt avsnitt fullt med förkortningar. Som alltid innehåller avsnittet tre ämnen:

SKAGs

I USA är SKAGs (Single Keyword Ad Groups) en het potatis. Diskussionerna går varma om SKAGs är en bra eller dålig strategi för Google Ads. Vår lyssnare Felix hörde av sig till oss efter att ha lyssnat på avsnitt 135 av podcasten The Paid Search Podcast där Jason och Chris är väldigt kritiska till SKAGs. I motsats till dem är vi positiva till SKAGs och i detta ämne svarar vi på deras kritik av Single Keyword Ad Groups.

CPA

Att räkna ut din faktiska CPA är enkelt, men att bestämma din mål-CPA är något som många tycker är klurigt. Detta och om en låg CPA alltid är bättre än en hög är några av de saker vi pratar om.

B2B på Facebook Ads

De flesta håller i dag med om att annonsering på Facebook är kraftfullt för B2C. Men det finns det fortfarande en viss tvekan kring om Facebook Ads är lika bra för B2B.

Gillade du dagens avsnitt? Skriv i så fall en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com. Detsamma gäller såklart om de var något som du inte gillade.

För att lyssna på avsnitt 52 av Sökpodden trycker du på Play nedan. Eller så går det lika bra att lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt medverkar Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson.

4 kommentarer

  1. SKAGs, intressant om ett schizofrent område. Har ni rekommendationer på verktyg för att jobba med SKAGs eller harvar ni på i Ads Editor?

    Kommentar av Thomas Norden

  2. Hur rekommenderar ni att man jobbar med negativa sökord i SKAGS?

    Kommentar av Thomas Norden

  3. Hej Thomas

    Tack för dina kommentarer!

    I vår process för att jobba med SKAGs använder vi Excel och Google Ads Editor. Funkar utmärkt :-)

    Med granulära SKAGs behöver man ofta ”täta” mellan annonsgrupperna med hjälp av negativa sökord för att se till sökningarna hamnar i den annonsgrupp som det är tänkt. Det handlar då om att ”täta” på annonsgrupps- /kampanjnivå. Då vi nästan alltid använder oss av matchtypen bmm i våra SKAGs behöver vi såklart jobba aktivt med negativa sökord rent allmänt också.

  4. Grymt avsnitt! Tack 👍🏾😊🙏🏾 Så kul att ni pratar om Facebook ads också.

    Kommentar av Anna Robinson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner