Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#52 SKAGs

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 52 av Sökpodden

I detta sensommaravsnitt av Sökpodden går vi igenom heta potatisen SKAGs, vi fortsätter med ett snack om CPA och och så avslutar vi med B2B på Facebook Ads. Lyssna gärna!

Efter ett skönt sommarlov är Sökpodden tillbaka med ett nytt avsnitt fullt med förkortningar. Som alltid innehåller avsnittet tre ämnen:

SKAGs

I USA är SKAGs (Single Keyword Ad Groups) en het potatis. Diskussionerna går varma om SKAGs är en bra eller dålig strategi för Google Ads. Vår lyssnare Felix hörde av sig till oss efter att ha lyssnat på avsnitt 135 av podcasten The Paid Search Podcast där Jason och Chris är väldigt kritiska till SKAGs. I motsats till dem är vi positiva till SKAGs och i detta ämne svarar vi på deras kritik av Single Keyword Ad Groups.

CPA

Att räkna ut din faktiska CPA är enkelt, men att bestämma din mål-CPA är något som många tycker är klurigt. Detta och om en låg CPA alltid är bättre än en hög är några av de saker vi pratar om.

B2B på Facebook Ads

De flesta håller i dag med om att annonsering på Facebook är kraftfullt för B2C. Men det finns det fortfarande en viss tvekan kring om Facebook Ads är lika bra för B2B.

Gillade du dagens avsnitt? Skriv i så fall en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com. Detsamma gäller såklart om de var något som du inte gillade.

För att lyssna på avsnitt 52 av Sökpodden trycker du på Play nedan. Eller så går det lika bra att lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast

I detta avsnitt medverkar Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson.

4 kommentarer

  1. SKAGs, intressant om ett schizofrent område. Har ni rekommendationer på verktyg för att jobba med SKAGs eller harvar ni på i Ads Editor?

    Kommentar av Thomas Norden

  2. Hur rekommenderar ni att man jobbar med negativa sökord i SKAGS?

    Kommentar av Thomas Norden

  3. Hej Thomas

    Tack för dina kommentarer!

    I vår process för att jobba med SKAGs använder vi Excel och Google Ads Editor. Funkar utmärkt :-)

    Med granulära SKAGs behöver man ofta ”täta” mellan annonsgrupperna med hjälp av negativa sökord för att se till sökningarna hamnar i den annonsgrupp som det är tänkt. Det handlar då om att ”täta” på annonsgrupps- /kampanjnivå. Då vi nästan alltid använder oss av matchtypen bmm i våra SKAGs behöver vi såklart jobba aktivt med negativa sökord rent allmänt också.

  4. Grymt avsnitt! Tack 👍🏾😊🙏🏾 Så kul att ni pratar om Facebook ads också.

    Kommentar av Anna Robinson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner