Sökmotorkonsult.se

#65 Smalt eller svalt

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

Avsnitt 65 av Sökpodden startar med inlärningsfasen på Facebook Ads, går vidare till startsidan & SEO och så avslutar vi med app-kampanjer på Google Ads. Lyssna gärna!

Hösten är här och så också avsnitt 65 av Sökpodden. Precis som vanligt bjuder vi på tre ämnen:

Inlärningsfasen på Facebook Ads

En viktig, men något mystisk, del av annonsering på Facebook är inlärningsfasen. Vi snackar om vad som är bra att tänka på och vad du kan göra om du fastnar i inlärningsfasen.

Startsidan & SEO

Vad ska vi optimera mot för sökord på startsidan? Detta är en ganska vanlig fråga vi får. Enligt Clayton Johnson i denna artikel är svaret enkelt. Vi ger såklart även vår syn på saken!

App-kampanjer på Google Ads

Sist men inte minst är det dags för en av de mindre vanliga kampanjtyperna på Google Ads, nämligen app-kampanjer. Vi går igenom hur de fungerar och hur du kan optimera dem trots att Google sköter det mesta i denna kampanjtyp.

Gillade du detta avsnitt av Sökpodden? Skicka då ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta. Eller ännu bättre ge oss ett omdöme på Apple Podcast – det uppskattar vi mycket!

Nu är det bara att trycka på Play nedan för att lyssna på avsnitt 65 av Sökpodden, eller så kan du såklart lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast.

I detta avsnitt medverkar Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson.

2 kommentarer

  1. Inte lyssnat färdigt än, men läst er text ovan om att artikeln rekommenderar läsaren att inte optimera startsidan för någonting alls? Räknas inte varumärket eller företagsnamnet å arbetsområdet? I artikeln står ”For your homepage, optimize it for your brand and general category.”

    Kommentar av Jasmin

  2. Hej Jasmin

    Tack för din kommentar. Det blev nog lite väl onyanserat i den korta texten jag skrev. Min tanke var att det kanske skulle skapa lite reaktion, vilket det ju gjorde :-). När du lyssnat på avsnittet så hoppas jag att du tycker att vi täckte in det du tar upp.

    Andemeningen i hans artikel är ju att man inte ska använda startsidan till att ranka med. I detta resonemang upplever jag att han exkluderar företagsnamn, för det kommer du ju sannolikt ranka på ändå.

    Att ha med något övergripande sökord på startsidan tar vi upp i podden. Det tycker vi är en bra idé även om det ibland kan vara svårt att hitta något relevant övergripande sökord som går att ranka på. Håller du med?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren oc Nicklas Krus i avsnitt 66 av Sökpodden.

#66 Antitrust

Så här mitt i novemberslasket bjuder vi på ett nytt avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen antitrust, kategorisidor och nya annonsgränser. Du lyssnar väl på #66 av Sökpodden?

Steg för kvalitetsresultat

Så förbättrar du dina sökords kvalitetsresultat i Google Ads

Kvalitetsresultat eller Quality Score är något som ofta nämns inom annonsering på Google Ads. Men vad är egentligen kvalitetsresultat och hur kan man jobba med att förbättra detta?
I denna artikel går vi igenom vilka fördelar det finns med att dina sökord håller ett högt kvalitetsresultat och hur man kan jobba med att förbättra detta.

Vad är en bra ROAS?

Vad är en bra ROAS?

Är 450 % en bra ROAS? I denna artikel benar vi ut ROAS, ROI och ACOS – och framförallt svarar vi på vad som är en bra ROAS.

Årets julklapp 2020

Vad blir årets julklapp 2020?

Julhandeln år 2020 är igång. Ett ovanligt år med lika ovanliga julklappar? Vi kollar vilka produkter som potentiellt kan bli Årets Julklapp 2020!

Så skapar du förutsättningarna för att lyckas med SEO i din organisation

Lär dig mer om vilka förutsättningar som behöver finnas på plats i din organisation för att ni ska lyckas med SEO.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner