Sökmotorkonsult.se

#65 Smalt eller svalt

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

Avsnitt 65 av Sökpodden startar med inlärningsfasen på Facebook Ads, går vidare till startsidan & SEO och så avslutar vi med app-kampanjer på Google Ads. Lyssna gärna!

Hösten är här och så också avsnitt 65 av Sökpodden. Precis som vanligt bjuder vi på tre ämnen:

Inlärningsfasen på Facebook Ads

En viktig, men något mystisk, del av annonsering på Facebook är inlärningsfasen. Vi snackar om vad som är bra att tänka på och vad du kan göra om du fastnar i inlärningsfasen.

Startsidan & SEO

Vad ska vi optimera mot för sökord på startsidan? Detta är en ganska vanlig fråga vi får. Enligt Clayton Johnson i denna artikel är svaret enkelt. Vi ger såklart även vår syn på saken!

App-kampanjer på Google Ads

Sist men inte minst är det dags för en av de mindre vanliga kampanjtyperna på Google Ads, nämligen app-kampanjer. Vi går igenom hur de fungerar och hur du kan optimera dem trots att Google sköter det mesta i denna kampanjtyp.

Gillade du detta avsnitt av Sökpodden? Skicka då ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta. Eller ännu bättre ge oss ett omdöme på Apple Podcast – det uppskattar vi mycket!

Nu är det bara att trycka på Play nedan för att lyssna på avsnitt 65 av Sökpodden, eller så kan du såklart lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast.

I detta avsnitt medverkar Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson.

Sidan är senast uppdaterad 2020-10-22

Play

2 kommentarer

  1. Inte lyssnat färdigt än, men läst er text ovan om att artikeln rekommenderar läsaren att inte optimera startsidan för någonting alls? Räknas inte varumärket eller företagsnamnet å arbetsområdet? I artikeln står ”For your homepage, optimize it for your brand and general category.”

    Kommentar av Jasmin

  2. Hej Jasmin

    Tack för din kommentar. Det blev nog lite väl onyanserat i den korta texten jag skrev. Min tanke var att det kanske skulle skapa lite reaktion, vilket det ju gjorde :-). När du lyssnat på avsnittet så hoppas jag att du tycker att vi täckte in det du tar upp.

    Andemeningen i hans artikel är ju att man inte ska använda startsidan till att ranka med. I detta resonemang upplever jag att han exkluderar företagsnamn, för det kommer du ju sannolikt ranka på ändå.

    Att ha med något övergripande sökord på startsidan tar vi upp i podden. Det tycker vi är en bra idé även om det ibland kan vara svårt att hitta något relevant övergripande sökord som går att ranka på. Håller du med?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?