Sökmotorkonsult.se

#65 Smalt eller svalt

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

Avsnitt 65 av Sökpodden startar med inlärningsfasen på Facebook Ads, går vidare till startsidan & SEO och så avslutar vi med app-kampanjer på Google Ads. Lyssna gärna!

Hösten är här och så också avsnitt 65 av Sökpodden. Precis som vanligt bjuder vi på tre ämnen:

Inlärningsfasen på Facebook Ads

En viktig, men något mystisk, del av annonsering på Facebook är inlärningsfasen. Vi snackar om vad som är bra att tänka på och vad du kan göra om du fastnar i inlärningsfasen.

Startsidan & SEO

Vad ska vi optimera mot för sökord på startsidan? Detta är en ganska vanlig fråga vi får. Enligt Clayton Johnson i denna artikel är svaret enkelt. Vi ger såklart även vår syn på saken!

App-kampanjer på Google Ads

Sist men inte minst är det dags för en av de mindre vanliga kampanjtyperna på Google Ads, nämligen app-kampanjer. Vi går igenom hur de fungerar och hur du kan optimera dem trots att Google sköter det mesta i denna kampanjtyp.

Gillade du detta avsnitt av Sökpodden? Skicka då ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta. Eller ännu bättre ge oss ett omdöme på Apple Podcast – det uppskattar vi mycket!

Nu är det bara att trycka på Play nedan för att lyssna på avsnitt 65 av Sökpodden, eller så kan du såklart lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast.

I detta avsnitt medverkar Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson.

Sidan är senast uppdaterad 2022-11-24

Play

2 kommentarer

  1. Inte lyssnat färdigt än, men läst er text ovan om att artikeln rekommenderar läsaren att inte optimera startsidan för någonting alls? Räknas inte varumärket eller företagsnamnet å arbetsområdet? I artikeln står ”For your homepage, optimize it for your brand and general category.”

    Kommentar av Jasmin

  2. Hej Jasmin

    Tack för din kommentar. Det blev nog lite väl onyanserat i den korta texten jag skrev. Min tanke var att det kanske skulle skapa lite reaktion, vilket det ju gjorde :-). När du lyssnat på avsnittet så hoppas jag att du tycker att vi täckte in det du tar upp.

    Andemeningen i hans artikel är ju att man inte ska använda startsidan till att ranka med. I detta resonemang upplever jag att han exkluderar företagsnamn, för det kommer du ju sannolikt ranka på ändå.

    Att ha med något övergripande sökord på startsidan tar vi upp i podden. Det tycker vi är en bra idé även om det ibland kan vara svårt att hitta något relevant övergripande sökord som går att ranka på. Håller du med?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!