#65 Smalt eller svalt

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

Avsnitt 65 av Sökpodden startar med inlärningsfasen på Facebook Ads, går vidare till startsidan & SEO och så avslutar vi med app-kampanjer på Google Ads. Lyssna gärna!

Hösten är här och så också avsnitt 65 av Sökpodden. Precis som vanligt bjuder vi på tre ämnen:

Inlärningsfasen på Facebook Ads

En viktig, men något mystisk, del av annonsering på Facebook är inlärningsfasen. Vi snackar om vad som är bra att tänka på och vad du kan göra om du fastnar i inlärningsfasen.

Startsidan & SEO

Vad ska vi optimera mot för sökord på startsidan? Detta är en ganska vanlig fråga vi får. Enligt Clayton Johnson i denna artikel är svaret enkelt. Vi ger såklart även vår syn på saken!

App-kampanjer på Google Ads

Sist men inte minst är det dags för en av de mindre vanliga kampanjtyperna på Google Ads, nämligen app-kampanjer. Vi går igenom hur de fungerar och hur du kan optimera dem trots att Google sköter det mesta i denna kampanjtyp.

Gillade du detta avsnitt av Sökpodden? Skicka då ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta. Eller ännu bättre ge oss ett omdöme på Apple Podcast – det uppskattar vi mycket!

Nu är det bara att trycka på Play nedan för att lyssna på avsnitt 65 av Sökpodden, eller så kan du såklart lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast.

I detta avsnitt medverkar Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson.

2 kommentarer

  1. Inte lyssnat färdigt än, men läst er text ovan om att artikeln rekommenderar läsaren att inte optimera startsidan för någonting alls? Räknas inte varumärket eller företagsnamnet å arbetsområdet? I artikeln står ”For your homepage, optimize it for your brand and general category.”

    Kommentar av Jasmin

  2. Hej Jasmin

    Tack för din kommentar. Det blev nog lite väl onyanserat i den korta texten jag skrev. Min tanke var att det kanske skulle skapa lite reaktion, vilket det ju gjorde :-). När du lyssnat på avsnittet så hoppas jag att du tycker att vi täckte in det du tar upp.

    Andemeningen i hans artikel är ju att man inte ska använda startsidan till att ranka med. I detta resonemang upplever jag att han exkluderar företagsnamn, för det kommer du ju sannolikt ranka på ändå.

    Att ha med något övergripande sökord på startsidan tar vi upp i podden. Det tycker vi är en bra idé även om det ibland kan vara svårt att hitta något relevant övergripande sökord som går att ranka på. Håller du med?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Björn Bydén i Sökpodden avsnitt 68

#68 Lärdomar av coronaåret

Nytt år, nya möjligheter. Då var vi äntligen tillbaka med ett nytt avsnitt av Sökpodden. I #68 pratar vi om lärdomar av coronaåret, menyer och SEO & sist men inte minst hur Facebook Ads påverkas av iOS 14-uppdateringen.

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?