Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#1 Sökpodden är här!

Michael Berman, Viktor Calmhede och Michael Wahlgren i Sökpodden 1

Äntligen! Efter 8 år med blogg lanserar vi Sökpodden. I premiäravsnittet kan du höra oss prata om en stundande algoritmförändring, Googles dominans och kräftgången för linjär-tv.

Vi är väldigt glada att idag lansera Sökpodden – podcasten för dig som gillar Google, SEO och SEM. På Sökmotorkonsult.se har vi bloggat om sök sedan 2007 och är idag Sveriges största blogg i ämnet. Men vi nöjer oss inte med att bara skriva utan nu kommer vi varje månad släppa ett nytt avsnitt av Sökpodden.

Google ändrar algoritm

I premiäravsnittet pratar jag och mina kollegor Viktor Calmhede och Michael Berman om Googles stundande förändring av de mobila sökresultaten.

Googles dominans under hot?

Vi frågar oss även och diskuterar om Googles dominans kan vara under hot.

Är linjär-tv död?

Vi avslutar detta premiäravsnitt med att dyka ner i effekterna av att linjär-tv går knackigare än någonsin.

Vi är såklart väldigt nyfikna på vad du tycker om Sökpodden, så skicka gärna en tweet till @sokmotorkonsult eller maila sokpodden@pineberry.com och berätta vad du tycker.

Nedan kan du spela upp eller ladda ned avsnittet. Du kan även lyssna via Itunes, andra Poddappar eller via RSS.

I detta premiäravsnitt lyssnar du på Michael Berman, Viktor Calmhede och Michael Wahlgren.

13 kommentarer

  1. Bra podd, innehåll och framför allt namn på podden:). Vad jag vet , så har Brightedge och Rio seo mobilt sök som en feature. Uppgradering lär det väl bli hos flera andra.

    Kommentar av Robert

  2. Robert,

    Kul att du gillar Sökpodden och tack för tipsen om mobilranking data.

  3. Bra initiativ. Ser fram mot många intressanta avsnitt.

  4. Tack Kristoffer! Vi ska göra vårt bästa, vi har redan börjat planera för nästa avsnitt :-)

  5. Bra podd! Lite fega gissningar ang. vad som händer efter 21 april dock.. Ser fram emot nästa avsnitt.

    Kommentar av Staffan

  6. Staffan,

    Kul att du gillade podden! På vilket sätt var gissningarna fega? Min uppfattning är att det kommer bli en märkbar förändring efter den 21:a.

  7. Mins inte, var över en vecka sen jag lyssnade. Tyckte gissningarna var lite vaga, vad betyder ”märkbar förändring” egentligen?

    Kommentar av Staffan

  8. Ok, ja det kanske är lite vagt. Det jag menar med märkbar förändring är att du tappar i ranking om du inte har en mobilvänlig sajt. Så om du rankar 5:a på ett sökord kommer du efter uppdateringen ranka 6:a eller 7:a. Det skulle för mig vara en märkbar förändring.

  9. Roligt initiativ! Ska bli spännande att följa podden. Roligt att ni tar upp Youtube annonsering. Vilket man ändå inte diskuterar så mycket, härligt!

  10. Intressant podd! Ser fram emot fler avsnitt.

    Kommentar av Robert

  11. Söker på iTunes hittar inte er där. Klickar
    På iTunes länken här på sidan och den är trasig…..

    Kommentar av Alex

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner