Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

#1 Sökpodden är här!

Michael Berman, Viktor Calmhede och Michael Wahlgren i Sökpodden 1

Äntligen! Efter 8 år med blogg lanserar vi Sökpodden. I premiäravsnittet kan du höra oss prata om en stundande algoritmförändring, Googles dominans och kräftgången för linjär-tv.

Vi är väldigt glada att idag lansera Sökpodden – podcasten för dig som gillar Google, SEO och SEM. På Sökmotorkonsult.se har vi bloggat om sök sedan 2007 och är idag Sveriges största blogg i ämnet. Men vi nöjer oss inte med att bara skriva utan nu kommer vi varje månad släppa ett nytt avsnitt av Sökpodden.

Google ändrar algoritm

I premiäravsnittet pratar jag och mina kollegor Viktor Calmhede och Michael Berman om Googles stundande förändring av de mobila sökresultaten.

Googles dominans under hot?

Vi frågar oss även och diskuterar om Googles dominans kan vara under hot.

Är linjär-tv död?

Vi avslutar detta premiäravsnitt med att dyka ner i effekterna av att linjär-tv går knackigare än någonsin.

Vi är såklart väldigt nyfikna på vad du tycker om Sökpodden, så skicka gärna en tweet till @sokmotorkonsult eller maila sokpodden@pineberry.com och berätta vad du tycker.

Nedan kan du spela upp eller ladda ned avsnittet. Du kan även lyssna via Itunes, andra Poddappar eller via RSS.

I detta premiäravsnitt lyssnar du på Michael Berman, Viktor Calmhede och Michael Wahlgren.

13 kommentarer

  1. Bra podd, innehåll och framför allt namn på podden:). Vad jag vet , så har Brightedge och Rio seo mobilt sök som en feature. Uppgradering lär det väl bli hos flera andra.

    Kommentar av

    Robert

  2. Robert,

    Kul att du gillar Sökpodden och tack för tipsen om mobilranking data.

  3. Bra initiativ. Ser fram mot många intressanta avsnitt.

  4. Tack Kristoffer! Vi ska göra vårt bästa, vi har redan börjat planera för nästa avsnitt :-)

  5. Bra podd! Lite fega gissningar ang. vad som händer efter 21 april dock.. Ser fram emot nästa avsnitt.

    Kommentar av Staffan

  6. Staffan,

    Kul att du gillade podden! På vilket sätt var gissningarna fega? Min uppfattning är att det kommer bli en märkbar förändring efter den 21:a.

  7. Mins inte, var över en vecka sen jag lyssnade. Tyckte gissningarna var lite vaga, vad betyder ”märkbar förändring” egentligen?

    Kommentar av Staffan

  8. Ok, ja det kanske är lite vagt. Det jag menar med märkbar förändring är att du tappar i ranking om du inte har en mobilvänlig sajt. Så om du rankar 5:a på ett sökord kommer du efter uppdateringen ranka 6:a eller 7:a. Det skulle för mig vara en märkbar förändring.

  9. Roligt initiativ! Ska bli spännande att följa podden. Roligt att ni tar upp Youtube annonsering. Vilket man ändå inte diskuterar så mycket, härligt!

  10. Intressant podd! Ser fram emot fler avsnitt.

    Kommentar av

    Robert

  11. Söker på iTunes hittar inte er där. Klickar
    På iTunes länken här på sidan och den är trasig…..

    Kommentar av

    Alex

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner