Sökmotorkonsult.se

#50 Städmani

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 50 av Sökpodden

I detta jubileumsavsnitt av Sökpodden går vi igenom strukturerad data, städar med negativa sökord och så avslutar vi med ett snack om canonicals. Lyssna gärna!

Första avsnittet av Sökpodden släppte vi för drygt 4 år sedan, närmare bestämt den 18 mars 2015. I dag släpper vi avsnitt 50, ett jubileum för oss. Självklart vill vi fira detta lite extra med dig som lyssnar, exakt hur vi firar får du reda på när du lyssnar på avsnittet.

Precis som i alla tidigare avsnitt, bjuder vi denna gång på tre ämnen:

Strukturerad data

Google visar mer och mer ”rich results” i sökresultaten vilket gör att strukturerad data verkligen är på tapeten. Men är det bara fördelar med strukturerad data?

Negativa sökord

Att städa ditt Google Ads-konto med hjälp av negativa sökord är en av de absolut viktigaste saker du kan göra för din annonsering. Dessutom är det rolig städning!

Canonicals

Canonicals används mer och mer av sajter. Är det en bra städmetod mot duplicerat innehåll eller är det bara som att sopa smutsen under mattan?

Vad tyckte du om dagens avsnitt? Skriv gärna en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com.

Så, då är det dags att trycka på Play nedan. Eller så går det lika bra att lyssna på #50 av Sökpodden via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast. 

I detta avsnitt medverkar Erik Allerth, Michael Wahlgren och Björn Bydén.

Sidan är senast uppdaterad 2022-11-24

Play

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.