Sökmotorkonsult.se

#7 Title is king

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktor Calmhede i Sökpodden 7

Vem är egentligen kung i Googles värld? Är det titeln eller innehållet? Vad gör du om din sajt blir hackad ur ett SEO perspektiv? Google ger förtydliganden om utlänkar. Detta och mycket mer pratar vi om avsnitt sju av Sökpodden.

Det är ett tydligt SEO-fokus i detta sjunde avsnitt av Sökpodden. Podcasten där vi varje månad går igenom ett par aktuella ämnen inom sökvärlden.

Titel eller innehåll?

Stämmer det verkligen att Google tycker att Content is king, eller finns det något viktigare?

Utlänkar

Vi pratar vidare om två intressanta förtydliganden från Googles sida gällande utlänkar.

Hur påverkar hackade sajter din SEO?

Sist men inte minst gräver vi ner oss i hackade sajter och hur detta påverkar din SEO.

Gillar du Sökpodden? I så fall blir vi väldigt glada om du tipsar en vän eller kollega om Sökpodden. Vi vill nå 1 000 lyssnare under oktober och är väldigt tacksamma om du hjälper oss att nå detta mål.

Sökpodden #7 kan du lyssna på direkt nedan. Eller så kör du via Itunes, andra Poddappar eller RSS. Nu finns Sökpodden även på Acast för dig som gillar det.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktor Calmhede är med i detta avsnitt.

 

Sidan är senast uppdaterad 2022-11-24

Play

2 kommentarer

  1. Intressant avsnitt, särskilt att ni tog upp hackade sajter. De senaste åren har jag haft ”nöjet” att rensa ett stort antal sajter. Det är lärorikt men såklart väldigt störande att man själv och ens kunder blir hackade.

    En intressant (eller tråkig) aspekt av det hela är att hacking ökar kostnaden för SEO, eller egentligen för hela webbnärvaron. Ni och jag som konsulter lägger tid på att rensa hos kunder. Tid som annars skulle läggas på optimering.

  2. Kristoffer,

    Kul att du gillade avsnittet. Jag såg att du publicerade din artikel i samma ämne mer eller mindre samtidigt som vi spelade in. Måste vara ett tecken på att det är ett väldigt aktuellt ämne!

    Och ja, det är trist och jobbigt att vi och våra kunder behöva lägga så mycket tid på på hackade sajter istället för mer tillväxtskapande saker.

    Men det värsta är nog att de som inte märker att de är hackade och att detta påverkar deras synlighet utan att de vet om det.

    Det är inte sällan vi får in förfrågningar från kunder som varit hackade under väldigt lång tid utan att de vet om det. Ett ofog med hackning helt enkelt.

    Trevlig helg!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!

Sir Väs

Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Vad har kungskobran Sir Väs med SEO att göra? Jo, ormens rymning genom taket var början på en händelse som hade alla förutsättningar till att bli ett perfekt länkbete.

Google Facebook

Alphabet och Meta bommar förväntningarna

Techjättarna Alphabet och Meta har lämnat kvartalsrapport denna vecka. Båda kom in med klart sämre siffror än marknaden förväntat sig. Vi går igenom rapporterna med fokus på vad som är intressant för oss digitala marknadsförare.