Sökmotorkonsult.se

#69 Trösklar

Michael Wahlgren, Jonathan Olsson och Alexander Bergström i avsnitt 69 av Sökpodden

Avsnitt 69 av Sökpodden tar avstamp i trösklar för AdRank, vi fortsätter med en SEO-clinic och avslutar med BMM som försvinner. Lyssna gärna!

Ny månad, nytt avsnitt av Sökpodden. Som alltid bjuder vi på tre ämnen i detta vårt 69:e avsnitt:

Trösklar för AdRank

Budauktionen på Google Ads är inte fullt så enkel att den annonsör med högst AdRank alltid vinner. Anledningen till detta är de tröskelvärden som Google använder sig av. Vi går igenom detta något mystiska ämne och pratar bland annat om hur Google bestämmer nivån på dessa trösklar.

SEO-clinic

För sjunde gången gör vi en SEO-clinic där vi går igenom några av våra lyssnares sajter från ett SEO-perspektiv. Dessa SEO-clinics är sannolikt Sökpoddens mest populära ämnen. Tack till alla lyssnare som skickat in sin sajt som förslag!

BMM försvinner

Vi är lite vemodiga inför nyheten att matchtypen BMM (broad match modifier) ska försvinna från Google Ads. Samtidigt funderar vi kring hur stor sak förändringen egentligen är och vad du som annonsör bör hålla koll på.

Gillade du dagens avsnitt? Skriv en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta vad du tycker. Det blir vi väldigt glada för!

Nu återstår bara att trycka på Play nedan för att lyssna på avsnitt 69 av Sökpodden, Naturligtvis går det lika bra att lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast.

I detta avsnitt medverkar Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Alexander Bergström.

Play

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?