Sökmotorkonsult.se

#70 Turturduvan

Michael Wahlgren, Nicklas Krus och Simon Davidsson i avsnitt 70 av Sökpodden

I #70 av Sökpodden börjar vi med att Google dumpar tredjepartskakan, vi går vidare till SEMs påverkan på den organiska trafiken och sist men inte minst tar vi oss an ännu en SEO-clinic. Lyssna gärna!

I detta marsavsnitt bjuder vi på tre spännande ämnen Sökpodden:

Google dumpar tredjepartskakan

Googles webbläsare Chrome kommer dumpa tredjepartskakan under 2021. Hur kommer detta påverka dig som annonsör och hur kommer Google ersätta tredjepartskakan?

SEMs påverkan på den organiska trafiken

En ganska vanlig tanke är att man inte behöver SEM när man rankar bra organiskt. Men är det verkligen så klokt? I detta ämne går vi igenom vad som händer när du stänger av Google Ads och vilka komplexa faktorer du behöver ta hänsyn till i ditt beslut.

SEO-clinic

För andra avsnittet i rad kör vi en SEO-clinic (den åttonde totalt). Som vanligt går vi igenom några av våra lyssnares sajter från ett SEO-perspektiv. Ett extra tack till er lyssnare som skickat in era sajter som förslag!

Vad tyckte du om dagens avsnitt? Skriv en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta. Det uppskattar vi väldigt mycket!

Tryck på Play nedan för att lyssna på avsnitt 70 av Sökpodden. Givetvis går det lika bra att lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra Poddappar som Acast.

I detta avsnitt medverkar Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson.

4 kommentarer

  1. Väldigt intressant avsnitt!
    Har provat att stänga av SEM för ett företag som rankar väldigt bra inom denna verksamma branschen. Tänkte göra testet på månadsbasis men var tvungen att avsluta experimentet pga att vi såg ett oerhört stort tapp i kunder.
    Ett framtida ämne som jag gärna skulle vilja höra er tala om är appmätning: android vs IOS, lagar för opt-in gällande det men även gråzoner och hur olika företag förhåller sig till detta, framtida lagstifitning, verktyg som appflyers, skadnetwork, etc

    Kommentar av Felix

  2. Felix,

    Kul att du gillade avsnitt och tack för förslag på ämne!

  3. Lika bra avsnitt som vanligt. Lyssnar troget. SEO Clinic är alltid lika intressant att ta del av. Ofta kan man använda dessa tips på egen sajt. 👍

  4. Kul att du gillade avsnittet, Jörgen!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?

Michael Wahlgren i webbinarstudion hos Pineberry

Vad ska vi prata om i höst?

Vårens webbinarserie inom digital marknadsföring har varit en formidabel succé med runt 1 000 deltagare per tillfälle. Nu har du chansen att bestämma vad vi ska prata om på höstens webbinar. Våra webbinarier har sedan start varit uppskattade vilket vi […]

eurovision 2021 vinnare

Vem vinner Eurovision 2021? – på Google

Det blev äntligen ett Eurovision 2021, efter en lång väntan, men vem vinner? Vi synar söktrenderna i Europa och har hittat en tydlig vinnare. På Google i alla fall.

Coronadoping

Falsk trygghet från coronadopade SEO-resultat

Coronadopade resultat är ett vanligt fenomen bland företag som gynnats av den påskyndande digitaliseringen. Läs mer om coronadoping och varför det är något du behöver vara vaksam på.