Sökmotorkonsult.se

#17 Vattentäta skott

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Viktor Calmhede i Sökpodden 17

Är aggressiva ankartexter i sajtkartan bra för din SEO? Har Google vattentäta skott mellan AdWords och det organiska sökresultatet? Hur funkar budgivningen på Facebook? Detta och mer lyssnar du på i avsnitt 17 av Sökpodden.

Då var tiden kommen för avsnitt 17 av Sökpodden! I dagens avsnitt går vi igenom några av höstens aktuella ämnen.

SEO tips

I avsnitt 17 av Sökpodden börjar vi med att gå igenom 13 olika SEO tips som Ross Hudgens skrev om i en artikel tidigare i år. Exempelvis att en webbsida inte bara ska lösa sökfrågan utan hela problemet som googlaren har. Eller att använda brödsmulor för att få ankartext till alla sidor på en sajt.

AdWords vs. Organiskt sökresultat

Därefter blir vi lite mer konspiratoriska och frågar oss om Google har vattentäta skott mellan AdWords och det organiska sökresultatet. Vad tror du själv förresten?

Budgivning på Facebook

Vi avslutar detta sjuttonde avsnitt av Sökpodden med att djupdyka i budgivningen på Facebook. Här gäller det att hålla tungan rätt i mun då ämnet är komplext.

Som alltid blir vi väldigt glada för alla former av feedback. Hör gärna av dig och berätta att du gillar Sökpodden, att du inte gillar den eller om du har någon synpunkt på det vi pratar om. Kommentera nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com. 

Nu är det dags! Sätt genast igång och lyssna på Sökpodden #17. Antingen direkt nedan, eller så kan du lyssna via RSSItunes, eller.andra Poddappar som Acast.

Denna gång lyssnar du på Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Viktor Calmhede.

Sidan är senast uppdaterad 2022-11-24

Play

2 kommentarer

  1. Så trevlig podd som tittar på SEO på den svenska marknaden. Jag hittar ingen mail för att kontakta er specifikt angående podden så jag skriver mitt förslag här.

    Även om podden är väldigt bra så är det ibland synd när ni alla sitter och håller med varandra, eftersom ni (uppenbarligen) arbetar på samma ställe allihopa så verkar ni tänka likadant gällande SEO. Det hade varit väldigt kul med gäster som kunde säga hur de tänker annorlunda, även om de är dirrekta konkurenter till er så kan det bli otroligt intressant och lärorikt (kanske även för er). Som Mattsson Helin podcast ungefär.

    Kommentar av Josef

  2. Josef,

    Tack för din kommentar. Vill du maila oss framöver går det bra på sokpodden@pineberry.com. Det går dock lika bra att framföra feedback här i kommentarsfältet.

    Kul att du gillar Sökpodden. Jag förstår din synpunkt om externa gäster. Detta är något vi funderar kring, från vårt perspektiv ser vi både för- och nackdelar med det.

    Sen är det faktiskt inte så att vi alltid är överens även om vi jobbar på samma ställe. Detta kanske inte är så tydligt i podden dock. Jag ska tänka på detta framöver och lyfta fram tydligare när vi tänker och tycker olika.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.