Sökmotorkonsult.se

#71 Zero-click

Pontus Strandell, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i avsnitt 71 av Sökpodden

I #71 av Sökpodden börjar vi med nyheten att tCPA och tROAS försvinner, vi fortsätter med den hetsiga debatten kring zero-click och avslutar med tracking templates på Google Ads. Lyssna gärna!

Som vanligt bjuder detta aprilavsnitt av Sökpodden tre spännande ämnen:

tCPA och tROAS försvinner

Google har meddelat att budstrategierna tCPA och tROAS ska flytta in hos sina kusiner maximera konverteringar och maximera konverteringsvärde. Vad innebär denna förändring och när ska man egentligen använda maximera konverteringar och maximera konverteringsvärde?

Zero-click

Rand Fishkins färska undersökning om zero-click ledde till en ganska hätsk debatt där Google för ovanlighetens skull kände sig manade att svara. Vi går igenom hur snacket gick samt ger vår syn på om zero-click är ett problem eller inte.

Tracking templates i Google Ads

Tracking templates, eller spårningsmallar på svenska, är en favoritfunktion i Google Ads för både Jonathan och Pontus. Vi snackar om varför de gillar den så mycket, vilka olika användningsområden tracking templates har och hur det kan hjälpa dig att ligga steget före dina konkurrenter.

Gillade du dagens avsnitt? Skriv i så fall gärna en kommentar nedan eller skicka ett mail till sokpodden@pineberry.com och berätta vad du tycker om avsnittet.

För att lyssna på avsnitt 71 av Sökpodden så trycker du på Play nedan. Givetvis går det lika bra att lyssna via ItunesSpotify, RSS, eller andra poddappar som Acast.

I detta avsnitt medverkar Pontus Strandell, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson.

Sidan är senast uppdaterad 2022-11-24

Play

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.